Het materialistische ideaal: Een aards paradijs

Hoewel ook tegenwoordig veel mensen zeggen dat ze in een geestelijke wereld geloven – het blijft een woord; bij veel mensen blijft het enkel een woord, een holle klank. In de gewaarwordingen, in de gevoelens, in de onderbewuste impulsen van de mensen zit toch iets anders, zit de neiging materialistisch te denken. Deze neiging, die verleidt de mensen ertoe – hoewel ze zichzelf wijsmaken in iets anders te geloven -, eigenlijk toch alleen in het materiële leven te geloven. Ja, wie alleen in het fysieke gebied gelooft, wie niet gelooft nog iets anders in zijn omgeving te hebben dan het fysiek-zintuiglijke, die kan immers geheel niet anders dan als enig ideaal te erkennen, alles op het aardse plan zo in te richten dat dit fysiek-zintuiglijke leven een paradijs wordt, anders zou immers de hele wereld een onzinnigheid zijn. Voor de materialisten is er helemaal geen andere mogelijkheid, als hij de wereld niet voor onzin wil houden, dan zich aan de illusie over te geven, dat het weliswaar nu nog erg gebrekkig toegaat op het fysieke plan, maar dat men toch toestanden zou kunnen teweegbrengen, die aan deze onvolkomenheid een eind maakt en de volmaaktheid er voor in de plaats zet.

Bron: Rudolf Steiner – GA 177 – Die spirituellen Hintergründe der äußeren Welt – Dornach, 1 oktober 1917 (bladzijde 46-47)

Eerder geplaatst  op 2 juni 2014

9 gedachtes over “Het materialistische ideaal: Een aards paradijs

  1. walterhebing

    De ware Geestelijk Wereld is niet meer of minder dan het Woord. Dat leerde ik vóór mijn eerste communie al, namelijk: In den Beginne was er het Woord en het Woord was bij God, het Woord was God. En het Woord is vlees(leven) geworden.
    Het Woord is niet zo hol, als Rudolf Steiner het in dit citaat doet voorkomen. In wezen is ieder mineraal, iedere plant, ieder dier, ’n deeltje van Gods Woord, iedere mens omvat in potentie het Gehele Goddelijke Woord.
    Echter de mens koos en kiest er nog voor, om betekenis te geven aan de manifestaties van het Goddelijk Woord(kinderen), in plaats van kinderen op aarde de ruimte geven om hun Goddelijk talent te laten ontdekken en deze op aarde uit te laten dragen.
    De ouders van Jezus waren op de vlucht voor een aardse Koning om hun kind te redden van de toorn van Herodus. Hun kind werd namelijk aangezien voor ’n Nieuwe Koning over het land van Herodus. Voor mij blijft het nog steeds een raadsel, hoe dit gebeuren(het vermoorden van kinderen onder de twee jaar) heeft kunnen geschieden!
    Ik begrijp dan ook niet dat zowel het Paradijs- als het Kerstverhaal nog steeds in Vrije Scholen wordt opgevoerd. Zijn de betekenissen van deze gebeurtenissen dan zo hol, dat men ze elk jaar weer, zonder meer opvoerd?
    Ik verwacht van Geestelijke Werelden, iets geheel anders dan wat nu vanuit geestelijke werelden op aarde betekenis krijgt! Zolang we als mensheid niet beseffen dat de Hemel ons dak is en de aarde onze leefruimte is en het mos of het mulle zand de plek is waar we onze ledematen gerieflijk te rusten kunnen leggen, zullen we het aardsparadijs nooit betreden. Want zoals Jezus het al zei: Het Koninkrijk der hemelen is reeds op aarde, alleen de mens heeft er nog geen weet(behoefte aan) van.
    Het Paradijs op aarde kan alleen tot standkomen als de mensheid gaat beseffen dat elk kind(Het Woord), waar het ook te aarde geboren wordt, zich de aarde als een veilige have in het kosmisch gebeuren weet en vervolgens elk dier op aarde, vervolgens elke plant op aarde en vervolgens elk mineraal, opdat het menselijk woord dusdanig verstomd en het Goddelijk Woord gehoord kan worden.
    Ik vind Steiner mooie en bemoedigende woorden spuien, maar ik vraag me af of Steiner ooit zonder steigers op de nok van zijn tempel, het Goetheanum heeft gestaan?
    En Jezus zei: Breek deze tempel af en binnen drie dagen zal ik een nieuwe bouwen. Onze kerken worden nu omgebouwd naar fietsenstallingen of woonunits en Steiner spreekt in dit citaat over illusie, alsof zijn tempel geen illusie is! Tempels, kathedralen, enz. zijn vermaterialiseringen van spirituele illusies, evenals geschriften.
    Het leven op aarde in zijn totaliteit is de bron van het menselijk bewustzijn en tevens zijn verantwoordelijkheid jegens het vleesgeworden Woord.
    Niet Het Woord(mens) is hol, maar de woorden die men gebruikt om inhoud/betekenis aan de mens te geven zijn hol!
    De mens is naar Godsbeeld en Gelijkenis geschapen en van nature kan ik geen enkel mens boven me verdragen, als hij/zij me niet ziet als zijn/haar gelijke tot het leren begrijpen van het vleesgeworden Woord van God, waarvoor we als mens verantwoordelijkheid zijn.
    Steiner smeert verantwoordelijkheid uit door middel van de tijdsgeest, ik doe dat ook, maar blijf bij de leest, namelijk: “Mijn medemens.” Ik ben nu bezig een Syrisch gezin te introduceren in het papieren Nederland. Al doende besef je pas hoeveel macht het geschreven woord heeft en tevens besef je dan: Hoe de vermaterialisering van de mens(Het Woord) plaatsvindt!
    Mijn medemens op aarde is geen medemens, maar een vluchteling, net als Jezus dat destijds was!
    En Steiner spreekt over mensontwikkeling, alsof er die is, ik zie geen enkele mensontwikkeling sinds Adam en Eva uit het Aartsparadijs verdreven zijn. Mocht iemand dat wel zien, dan zou ik er graag mee in kontakt komen.
    Tot zover
    Groetjes Walter

    1. Haike

      Hum…

      Kerken en Kathedralen zijn vermaterialiseringen van spirituele illusies??

      Fransiscus van Assi kreeg wel de opdracht van Christus om een kerk te bouwen…

      Vele honderden jaren later kreeg Bernadette Soubirous (uit Lourdes) te horen van haar Madame zoals ze Maria noemde, dat er een kerk gebouwd moest worden, bij de geneeskrachtige bron die Bernadette had gevonden..

      En ja, Jezus had het over een tempel die afgebroken kon worden en die hij in drie dagen weer zou opbouwen. Dat heeft hij ook gedaan, maar hij had het daar niet over een Tempel of kerk van steen, of hout, maar over zijn eigen fysieke lichaam.

      Verder kom ik nergens tegen dat Steiner dingen, zaken, als zijn persoonlijk bezit zag. Ik kom ook nergens tegen dat hij de vereniging als zijn vereniging zag. Dus ook niet dat het Goetheanum zijn persoonlijke Tempel was die hij had gemaakt. Het tweede Goetheanum heeft hij fysiek nooit meer meegemaakt. Daar heeft Steiner het “woord” en de daarmee gepaarde macht die er aan vast zit niet misbruikt. Blijft over wie dat nou eigenlijk hier wel doet..

  2. Geert van Poelgeest

    Dag Walter,

    Jij bent de personificatie van de mensheidsontwikkeling door het Syrische gezin op te vangen.
    Hoi

    Geert van Poelgeest

  3. cisca

    Ik ken een mens die zichzelf niet in de etalage legt, die onbaatzuchtig en volhardend dagelijks een aantal mensen van geestelijke voeding voorziet en die ook nog eens hen in de gelegenheid stelt om hierop te reageren
    Wie niet in staat is – door een duidelijk gebrek aan zelfinzicht – de ontwikkeling van een mens, HET ZIJN VAN EEN MENS die in dit geval zo dichtbij is, te zien, moet eens te rade gaan bij zichzelf.
    Ik heb het over Ridzerd, hij die nooit aandacht vraagt voor zichzelf, die mild is en steeds relativeert.
    Walter, wees voorzichtig en bedachtzaam in je woorden en verhef jouw zienswijze niet tot de juiste. Ik ken veel mensen die IN STILTE zoveel voor hun medemens doen en door niemand worden opgemerkt. Waarachtige mensheidsontwikkeling……..

  4. Cisca en Rita, hartelijk dank voor deze complimenten. Jullie zien allemaal goede eigenschappen in mij waarvan ik zelf niet dacht dat ik die had. Ik word er verlegen van, maar evengoed heel fijn om zo veel waardering te ontvangen.

    1. Haike

      Ridzerd,

      Je hebt een steen in het water gegooid en in kringen er om heen geeft dat rimpels, en die dragen ver… Schreef je niet laatst dat de engelse site nu iets meer dan 900 volgers heeft? Als er maar één van die volgers is die er met 2 anderen over praat, over wat voor een prachtig citaat er nu weer op de site stond… En die twee praten er op hun beurt ook weer over; dan heb jij Ridzerd niet meer een steen in het water gegooid, maar een lawine veroorzaakt.. 😉

      Steiner waarschuwde destijds tegen de Typemachine en de Film, die zitten ondertussen al in een apparaat. En ik denk dat je je serieus de vraag kan stellen wie er nou naar je kijkt, persoonlijk denk ik dat dan Ahriman een klein jochie is, vergeleken bij degene die naar ons kijkt.

      Maar dat jij dergelijke teksten kan plaatsen via dit medium , is misschien ook wel een goede kant van het geheel, voorlopig kan dat nog niet worden tegengehouden. Dus ga alsjeblieft er mee door.

      1. Ja klopt, Haike, de Engelse site heeft momenteel 914 e-mailvolgers, maar velen van hen delen die citaten op hun Facebooksite en zodoende zijn er nog meer lezers. Allemaal dankzij internet, dat is toch wel een prachtige uitvinding, Ondanks de schaduwzijden. Ik moet hierbij weer aan een citaat van Steiner denken: NIets is op zichzelf goed of verkeerd, het is de manier waarop het gebruikt wordt, die maakt dat het goed of verkeerd is. Maar mooi dat het kan. Je kan nu wereldwijd duizenden mensen bereiken. Vroeger kon je aan 1 persoon eens een brief sturen met een mooi citaat en daar moest dan een dure postzegel op van de afzetters van Post.nl.😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s