De tijd zal komen, misschien zelfs in een niet zo verre toekomst, dat men zal zeggen: het is toch een ziekte bij de mens wanneer hij aan geest en ziel denkt. Gezonde mensen, die spreken alleen van het lichaam. – Men zal het als een symptoom van een ziekte beschouwen wanneer de mens zich dusdanig ontwikkelt dat hij tot het begrip kan komen: er is een geest of een ziel. Die zal men als een ziek mens beschouwen. En men zal het gepaste geneesmiddel vinden – daar kunt u heel zeker van zijn- waardoor men kan ingrijpen. Toentertijd (op het Concilie van Constantinopel in 869 – fdw) heeft men de geest afgeschaft. De ziel zal men afschaffen door een farmaceutisch product. Vanuit een ‘gezonde’ levensbeschouwing zal men een vaccin vinden waardoor in het organisme dusdanig ingegrepen wordt, liefst zo jong mogelijk, als het kan na de geboorte, zodat dit menselijk lichaam niet tot de gedachte kan komen: er is een ziel en een geest.
Zo scherp zullen de twee wereldbeschouwingen tegenover elkaar komen te staan. De ene zal erover nadenken hoe begrippen en voorstellingen moeten gevormd worden om bruikbaar te zijn in de reële werkelijkheid, de geestelijke en de zielewerkelijkheid.
De anderen, de opvolgers van de materialisten van nu, zullen een vaccin zoeken dat het lichaam ‘gezond’ maakt, t.t.z. dat het lichaam zo verandert dat het door zijn constitutie niet meer van zo’n dwaze dingen praat als ‘ziel’ en ‘geest’, maar op een ‘gezonde’ manier praat over de krachten die in machines en in de scheikunde leven, die in het heelal planeten en zonnen doen ontstaan. Dat gaat men door lichamelijke procedures bewerkstelligen. Men zal het aan de materialistische geneeskunde overlaten om de zielen uit de mensheid uit te drijven.
Bron: Rudolf Steiner – GA 177 – Die spirituellen Hintergründe der äußeren Welt – Dornach, 7 oktober 1917 (bladzijde 97-98)
Vertaling overgenomen uit Tijdschrift De Brug – Trefwoord Ahriman – 27
Eerder geplaatst op 3 mei 2014
Als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen dat deze zienswijze in de medische wereld een realiteit is geworden. Hoewel er hier en daar een Arts rondloopt in die wereld die daar anders over denkt, en begrijp me goed ik laat natuurlijk nu de groep Homeopaten en antroposofische werkende artsen even buiten beschouwing.
Mijns inziens heeft Rudolf Steiner heel wat anders gezegd dan wat er hier gesuggereerd wordt. Zo lastig is het om zelfs Nederlands te lezen voor Nederlandstaligen, en dit is een vertaling – men moet dubbel oppassen.
Er is helemaal geen middel, vaccin noch ander geneesmiddel dat poogt geest en ziel weg te maken of uit te bannen of iets dergelijks, alleen al, omdat er door ‘jullie’ aan voorbij wordt gegaan, dat de door jullie zo verfoeide ‘materialistische’ wereld helemaal niet ‘gelooft’ in geest en ziel, zoals jullie die ‘zien’. Hier staat rondweg een verdachtmaking van de reguliere geneeskunde. Dat is op zich geen probleem: maar kom er dan gewoon voor uit. En haal niet een [vertaald] citaat ( uit zijn verband gerukt ) van Rudolf Steiner er bij, wat nog eens niet van toepassing is.
Wel zal de reguliere geneeskunde (die ook niet altijd werkt – men blijft onderzoeken) , net als de (niet werkende, niet werkzame) homeopathische en antroposofische geneeskunst pogingen doen om mensen met problemen te helpen.
De patiënt zelf zal in moeten stemmen, of anders de vertegenwoordiger / belangenbehartiger.
Er wordt hier gesuggereerd dat mensen niet aan ziel en geest kunnen lijden, in de reguliere wereld – immers – volgens jullie dan – voor hen bestaan die niet. Niets is minder waar.
Er zijn in deze wereld geesteszieken – ik heb er vanavond bij een vijftal gezeten – en die werden liefdevol bejegend – ze vroegen wel in hun verwardheid ( zielziek of geestesziek – t is maar hoe je het noemen wil, je mag ook stellen, zoals sommigen doen: de hersens zijn een beetje stuk [ zoals bij mijn zoon] of bij deze demente bejaarden ) om medicijnen, maar de begeleiding gaf ze die – wel in de vorm van placebo’s.
Van mijn homeopathische arts kreeg ik fosfor en arsenicum – voor mijn zielziekte – of geestesziekte – hoe je het maar wil noemen. – of dat zo goed is / kan zijn.
Wel onder een Latijnse naam – maar ja, ik kan googelen – en mijn antroposofische arts zei na dertig jaar middelen te hebben gegeven op antroposofische basis: het heeft nooit iemand in mijn praktijk geholpen – ik kap er mee – alleen de reguliere geneeskunde leidt tot resultaten.
Rudolf Steiner – we mogen immers alles zeggen en schrijven !? dat doen jullie toch ook ? – heeft van alle hem bekende culturen en filosofieën enz. ingrediënten geselecteerd en daar een hutspot van gemaakt.
Smakelijk eten, maar kots het niet uit over de reguliere geneeskunde – die al zoekende zeker fouten maakt – maar het goede voor heeft – terwijl ook daar, net als onder de kwakzalvers en homeopaten en antroposofen en alternatievers , slechte mensen zitten, met slechte inborst en slechte bedoelingen.
Mensen zijn slecht ? Nee, er zijn ‘slechte’ mensen – de meeste mensen zijn goedwillend, die soms zelfs hun eigen leven in de waagschaal stellen als proefpersoon.
In het antroposofische Midgard / Tuitjenhorn, waar mijn / onze zoon geestesziek is geworden door onoordeelkundig beleid is door de daar aanwezige artsen aan hem zulke vreselijke allopathische medicatie verstrekt, dat het tien jaar heeft geduurd voor men hem in een reguliere instelling van die verslaving heeft af kunnen helpen.
En jullie maar juichen over homeopathie, en antroposofische instellingen.
Veel succes, en gezondheid.
Herman schreef:
Mijns inziens heeft Rudolf Steiner heel wat anders gezegd dan wat er hier gesuggereerd wordt.
Nou voor de draad ermee, wat heeft Steiner dan wél echt gezegd, en wie is hier aan het suggereren? want dat kan ik niet uit je tekst opmaken.
Herman schreef:
Er is helemaal geen middel, vaccin noch ander geneesmiddel dat poogt geest en ziel weg te maken of uit te bannen of iets dergelijks
Bron?? Of ben jij zelf de bron? En waar baseer je dat dan op?
Herman schreef:
dat de door jullie zo verfoeide ‘materialistische’ wereld helemaal niet ‘gelooft’ in geest en ziel, zoals jullie die ‘zien’..
Met “jullie” bedoel je mij? Want jij en ik zijn de enigen op het moment van dit schrijven die hier hebben gepost, of ook Ridzerd die het citaat heeft geplaatst? Wie zijn die “jullie” waar je het over hebt??
Hoe weet je dat ik de materialistische wereld verfoei? Waar maak je dat uit op? Heb je alle stukken die ik op deze site heb gepost gelezen en is daaruit het beeld ontstaan dat ik die wereld verfoei? Ik vind het in het geheel niet makkelijk om hier “in deze materialistische wereld” rond te lopen, voor mij is dat zeker een opgave, maar verfoeien doe ik hem niet, ik ben zelfs blij dat ik hier mag zijn.
Of bedoel je dat alle Antroposofen de materialistische wereld verfoeien? Dat lijkt me wat kort door de bocht… Of ben je ze het ze allemaal gaan vragen? Ik ken Antroposofen die in een huurhuis wonen, ik ken ze ook die een eigen huis hebben, en ik ken ze die een villa hebben met een flinke oprijlaan er voor, waar een hele dure auto op staat. Een auto waar ik niet eens naar mag kijken, zo bang zijn ze dan dat-ie daarvan kapot gaat… Als iemand er zo over denkt; over zijn bezit, en ook nog eens zich met antroposofie bezig houdt kan je moeilijk stellen dat hij materie verfoeid.
De kunstenaar Joseph Buys hield zich i.i.g. bezig met Antroposofie, en de Driegeleding, als er dan een conferentie was over Driegeleding in Groesbeek, kwam hij aanrijden in een Rolls Royce met chauffeur….
Herman schreef:
Hier staat rondweg een verdachtmaking van de reguliere geneeskunde
Ik maak niemand verdacht, en zeker niet de reguliere geneeskunde, ik heb namelijk mijn huidige leven aan ze te danken, waarbij het 2x zo was dat ze me uit een levensbedreigende situatie hebben kunnen halen.
Mocht het je niet bekend zijn: Elke Antroposofische werkende huisarts heeft eerst aan een reguliere Universiteit/Ziekenhuis gestudeerd en zijn/haar bul daar gehaald, en daarna gaan ze nog eens wat verder kijken.. Je kunt niet eens de opleiding in Dornach volgen als je niet eerst regulier bent afgestudeerd. Sterker nog: mijn oude Antroposofische huisarts heeft een aantal jaren de huisartsen opleiding aan het VUmc te Amsterdam verzorgt. Komt bij mij wel wat hypocriet over als al die lui daar eerst gaan studeren en dan daarna gaan zeggen dat het niet deugt…
Ik ben nog nooit een Antroposofisch arts tegen gekomen die me adviseerde om maar niet naar het ziekenhuis te gaan als ik wat had, want het zou daar niet deugen….
Daarmee is je opmerking dat het hier een verdachtmaking betreft, wel heel ongenuanceerd.
Wat je wel kan zeggen is dat; ik denk dat er een aantal ontwikkelingen zijn / plaats vinden, waarbij je zo je bedenkingen over kunt hebben. Maar dat kom je net zo goed in andere disciplines tegen zoals b.v. het onderwijs, maar daarom keur ik niet meteen al het onderwijs af…
Herman schreef:
Er wordt hier gesuggereerd dat mensen niet aan ziel en geest kunnen lijden, in de reguliere wereld – immers – volgens jullie dan – voor hen bestaan die niet. Niets is minder waar.
Ik persoonlijk kan nergens uit de tekst citaat opmaken dat die suggestie gedaan wordt, maar dat kan ook aan mijn waarneming en of onvermogen liggen.
Maar de praktijk leert mij andere dingen, ik heb namelijk in de praktijk gewerkt vanuit antroposofische zienswijze met mensen die te kampen hebben met het syndroom van Down. In Nederland had je tot voor kort de zogenaamde Zonnehuizen waar ook met deze mensen werd gewerkt op basis van de antroposofische zienswijze. Mij lijkt eerder dat er wel degelijk erkent wordt door deze zienswijze dat ook Ziel en Geest beschadigd kunnen raken. Ook wordt er (als voorbeeld) vanuit antroposofische hoek gewezen op regulier wetenschappelijk onderzoek door mensen zoals Prof. dr. Jozien Bensing aangaande communicatieve vaardigheden en vertrouwen tussen arts en patiënt welke een helende werking hebben op de fysieke aandoening van de betreffende patiënt een dergelijk proces loopt dus via Geest en Ziel.
Antroposofie willen wegzetten als een soort sekte die niks met de rest van de wereld te maken wil hebben is een nogal ongefundumenteert en ongenuanceerd beeld, laat staan dat je het de door jou zo geprezen wetenschappelijke normen en waarden op los laat. Ik heb ze niet kunnen vinden in je stuk. Als je daar al zo’n groot voorstander van bent, pas ze dan ook zelf toe in je eigen schrijven.
Petje af, Haike, voor deze reactie. Ik zelf ben er maar niet aan begonnen, want ik ben zo al moe genoeg. 😉
Opmerkelijk Haike, wat je hier schrijft over Joseph Beuys, dat hij zelf in een Rolls Royce met chauffeur aan kwam zetten, nota bene bij een conferentie over Sociale Driegeleding.
Ik heb altijd een hekel aan die gek gehad met zijn “kunstwerken” van loslopende herdershonden en verrotte bananenschillen in het Goetheanum.
Ik was daar die keer zelf niet bij, maar hoorde het later van een andere (betrouwbare) conferentieganger.
Mensen zoals Beuys en Wassily Kandinsky hebben zich in vormgeving en hun werk laten beïnvloeden door Steiner.. 😉 Over bananenschillen in het Goetheanum weet ik niks, maar als verhaal klinkt het goed…
Ja, ik heb dat eens gelezen, ik meen dat het in tijdschrift De Brug was, dat Beuys in het Goetheanum een vloer had volgegooid met rotte bananenschillen, wat een kunstwerk moest voorstellen. Maar misschien klopt dit verhaal toch niet, want ik kan op internet er nergens iets over terugvinden.
Wel heb ik heel lang geleden gelezen in Jonas dat hij een stel herdershonden, of misschien waren het wel prairywolven, in het Goetheanum liet rondlopen. Doet me denken aan een andere kunstemaker, die een berg kolen in een hoek van een museum neergooide en er een bord bij zette met de titel “Warmte”.
Ik zou hier wel willen aan toevoegen , aangaande die geestesziekten ,dat R Steiner bij meerdere gelegenheden , oa in de voordrachten en boeken, gezegd heeft dat de geest eigenlijk als dusdanig gewoonweg niet ziek kan worden . Maar wel het lichaam en dat geestesziekten daar dan het gevolg van zijn .
Dat de reguliere geneeskunde op geestesziekten daar nu wel vat op heeft is gewoonweg omdat ze de ziel zodanig door niet onschadelijke én met vele bijwerkingen werkende psychofarmaca naar beneden platdrukt, zodat dat deze mensen geen verdere bewuste bewustzijnsontwikkeling meer kennen, en ook hun gevoelens die zetelen in het ritmisch stelsel van hart en longen weggemaaid worden , te vergelijken met zogenaamde ‘kanonschoten van medicijnen’ op een muis .
hier een van de Steiner citaten :
[…Zo kan het komen dat het lichtelijk ziek zijn van de longen veroorzaakt is ,doordat met het slechte water iets mee verdampt dat niet zou mogen verdampen . Dat is zeer schadelijk voor het zenuwstelsel ; de mens wordt weliswaaar uiterlijk niet flink ziek , maar . . . hij wordt gek .
Men kan dus zeggen : de zogenaamde lichamelijke ziekten berusten – als ze inwendig zijn – daarop dat ergens in de mens verkeerde stoffen in zijn waterig deel tot oplossing komen . De zogenaamde geestesziekten echter zijn in werkelijkheid geen ziekten van de geest, want de geest wordt niet ziek. Zogenaamde geestesziekten berusten daarop dat het water in de betrokken mens op onrechtmatige wijze verdampt in de zuurstof, die hij opneemt, waardoor het zenuwstelsel gestoord wordt; een of ander orgaan is dan zo weinig ziek dat het uiterlijk niet aanwijsbaar is. Zo ziet U dat men er zo achter komt dat de mens voortdurend de stoffen op de juiste wijze in zich moet verwerken, opdat er in zijn waterige deel geen ongewenste stoffen oplossen en daardoor zijn water op de verkeerde manier tot verdamping overgaat. Maar ziet U, in het gewone leven komt het wel voor dat dat onjuiste verdampen in de hand gewerkt wordt. Dat merken we, als we dorst hebben. Maar die dorst genezen we weer door te drinken. Dan maken we ons inwendige water weer vrij van wat daarin op verkeerde manier wil verdampen en drijven het 0ngewenste weer uit ons.
We kunnen dus zeggen: in de honger ligt de mogelijkheid tot lichamelijke ziekte en in de dorst tot de zogenaamde geestesziekte. Eigenlijk moesten we zeggen: als de mens zich niet behoorlijk voedt, legt hij de grondslag voor fysieke ziekten. Als de mens niet behoorlijk zijn dorst lest, is dat onder bepaalde omstandigheden moeilijk vast te stellen. Het kan namelijk in de allereerste kindertijd optreden, wanneer men het dorst-lessen en honger-stillen niet gemakkelijk kan onderscheiden, omdat beide gebeurt door de melk — dus iets vloeibaars. Als nu met de moeder- of zoogstersmelk iets verkeerds door het kind wordt opgenomen, dan kan dat later in het waterige deel van dat kind veroorzaken dat het niet op de juiste manier kan verdampen en zo de oorzaak vormen voor geestesziekte.
Of , als we een mens – om zo te zeggen – verkeerd inspuiten, dan kan een verkeerde injectie met een of andere koe-lymf maken dat bijv. wel niet het water zelf ziek wordt, maar de organen, die het water verwerken. De maag bijv. verwerkt het water anders dan ze de vaste voedingsstoffen verwerkt. Zo kan door een verkeerde inenting later de aanleg tot een of andere geestesziekte ontstaan , doordat iemand het vocht niet op de juiste wijze verdampt.
U zult bemerkt hebben, heren dat tegenwoordig veel mensen het slachtoffer worden van jeugdkrankzinnigheid ( Dementia praecox ) . dan worden de mensen in hun jeugd al suf . Ja , dat komt voor het grootste deel door de verkeerde voeding in de allereerste kinderjaren. ….R Steiner , Gezondheid en ziekte 1922, Zeist ]