U kunt tegenwoordig vijandige geschriften vinden met argumenten die overgeschreven zijn uit mijn eigen boeken

Er zijn tegenwoordig zeer eigenaardige vijandige boeken. Velen van u zullen de antroposofische literatuur gelezen hebben en zullen daar vinden dat ik altijd op bepaalde plaatsen zelf in mijn boeken zeg wat men bij het een of ander kan tegenwerpen. Ik polemiseer altijd zelf, om dan aan te tonen hoe men wat ik beweer, uit de wereld kan helpen, zodat men de argumenten tegen de antroposofie bij mij in mijn eigen boeken al vinden kan. Nu zijn er vandaag de dag tegenstanders die er zich mee bezighouden de argumenten die ik zelf in mijn boeken tegen de antroposofie aangevoerd heb, over te schrijven en dat als vijandelijk geschrift tegen de antroposofie te verspreiden. U kunt dus tegenwoordig vijandige geschriften vinden die plagiaten zijn uit mijn boeken, waar eenvoudig is overgeschreven wat ik zeg. Het werk is de tegenstanders tegenwoordig juist eigenlijk ontzettend gemakkelijk gemaakt door deze omstandigheid, dat de antroposoof zelf in beschouwing neemt wat men voor bezwaren maken kan.

Bron: Rudolf Steiner – GA 226 – Menschenwesen Menschenschicksal und Welt-Entwickelung – Kristiania (Oslo), 19 mei 1923 (bladzijde 76-77)

Eerder geplaatst op 29 maart 2014

Een gedachte over “U kunt tegenwoordig vijandige geschriften vinden met argumenten die overgeschreven zijn uit mijn eigen boeken

  1. walterhebing

    Dit Steiner citaat doet me denken aan een persoon die niet leeft, maar aan een persoon het leven op aarde aanschouwd. Een soort priester die zelf geen kinderen heeft, maar wel meent ze te kunnen op te voeden los van het dagelijks gebeuren.
    Het abstracte wordt werkelijkheid los van het gebeuren van het dagelijks leven, de brexit van Engeland is er een goed voorbeeld van. De mens is het toppunt van het leven op aarde, geen enkel land kan ten opzichte van hun kinderen een andere weg kiezen, dan een weg banen voor elk kind op aarde. En nadrukkelijk voor kinderen jonger dan zes dagen, die nog niet besmet zijn door de geest van hun nationale taal!
    Elk Kind is verantwoordelijk voor al het leven op aarde, immers daarvoor wordt elk kind op aarde geboren. Onze cultuur schrijft dit gebeuren aan het kindeke Jezus toe, maar ik schrijf het toe, aan elk pasgeboren kind! Het is aan onze Geest, om zich te binden met de fysieke werkelijkheid(KInderen) of ons te binden aan abstracte ideeën over de werkelijkheid!
    Welke ouderling kan een kind bijstaan in het digitale tijdperk van het abstract bestaan? Het virtuele leven is in wezen een voorborduursel op het beschouwend leven.
    Een parasitair gedrag ten opzichten van het dagelijks leven. Ze vechten nu hun strijd ten koste van het leven op aarde uit!
    Pas als de mens beseft dat de dag meer biedt, dan wat hij/zij behappen kan, pas dan kan de mens zich gaan ontwikkelen in zijn ware dimensie van zijn Zijn op aarde!
    Oorlog voeren heeft een Geestelijke Dimensie ten koste van het leven op aarde. Niet het worden maar het zijn op aarde belang rijk

Geef een reactie

