Over vaccinatie en fanatisme

Het fanatieke zich opstellen tegen deze dingen, bijvoorbeeld de vaccinatie, is iets dat ik, niet om medische, maar om algemeen antroposofische redenen, helemaal niet aanraden zou. De fanatieke stellingname tegen deze dingen is niet waar wij naar streven, maar we willen door inzicht de dingen in het groot anders maken. Ik heb dat altijd, als ik met artsen bevriend was, als iets om te bestrijden gezien, bijvoorbeeld bij Dr. Asch, die absoluut niet ingeënt heeft. Ik heb dat altijd bestreden. Want als hij niet inent, dan ent een ander nu eenmaal in. Het is een volkomen onding om zo in individuele gevallen fanatiek te werk te gaan.

Bron: Rudolf Steiner – GA 314 – Physiologisch-Therapeutisches auf Grundlage der Geisteswissenschaft – Dornach, 22 april 1924 (bladzijde 288)

Eerder geplaatst op 9 maart 2014

7 gedachtes over “Over vaccinatie en fanatisme

  1. Dat is een interessante gedachte. Maar toch, je zou, als je ergens een voor- of tegenstander van bent, ook de daad bij het woord moeten voegen, anders kom je ongeloofwaardig over. Je zou hier dus ook de middenweg moeten zoeken. Onze antroposofische arts heeft ons goed geïnformeerd over de voor- en nadelen en de keuze bij ons gelegd.

  2. Alle relevante nuances behorend bij deze zaak, this case, vallen te lezen op bladzijde 287 en 288 van GA 314. Vergeet ook niet dat het bij dit steinercitaat om beantwoording van een vraag gaat. Het realisme en het weldoordachte van Steiner bij diverse kwesties, heeft me altijd aangesproken en aan fanatisme(m) en naijver heb ik van jongs af aan al een broertje dood.

    1. Van GA314 is maar een klein deel vertaald als “Sociale hygiëne” -een boekje van 70 bladzijden.
      De duitse uitgave vind ik op Boekwinkeltjes.nl alleen nieuw voor ruim 60 euro. Voor mij te duur voor een boek in een taal die ik niet goed genoeg beheers om antroposofie te kunnen begrijpen…

      Zijn de bladzijden 287 en 288 van GA 314 ook op internet te lezen en weet iemand daar een link voor te geven?

      1. Theo, vrijwel alle citaten die ik plaats, zijn op internet te vinden in de Gesamtausgabe. Onder elk citaat staat ook een link naar de bron van het citaat. In dit geval moet je dus op GA 314 klikken, die onder het citaat staat bij de bronvermelding.

Geef een reactie

