Autoriteitsgeloof

De mensen zeggen: ‘Wij zijn niet autoriteitsgelovig.’ Maar als het erop aankomt om te geloven, wat aan de leerstoelen gedoceerd wordt, dan zijn de mensen natuurlijk tegenwoordig vreselijk autoriteitsgelovig, geloven alles wat er onderwezen wordt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 349 – Vom Leben des Menschen und der Erde/Über das Wesen des Christentums – Dornach, 21 februari 1923 (bladzijde 44)

Een gedachte over “Autoriteitsgeloof

  1. walterhebing

    De vraag is: “Wat bedoelt Rudolf Steiner met autoriteitsgelovigheid?” Ik ben opgevoed om in de autoriteit van God te geloven en de Paus, de Kadinalen, de Bischoppen, de Priesters en de kapelanen, als vertegenwoordigers van dat geloof in God te zien.
    Echter ik heb toen ook deze pasage uit het oude testament moeten leren, namelijk: In den beginne was er het Woord, het Woord was bij God, het Woord was God en het Woord is vleesgeworden(Schepping).En als afsluitingsritueel het Kruisteken: In Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Amen!
    Ik heb mijn diepgelovige moeder veel zien lijden onder dit autoritair geloof, maar ik zie ook veel mensen(boeren) lijden onder het autoritair biologisch/dynamisch concept van Steiner. Sommige geloven strak in de leer, anderen doen weinig tot veel water bij de wijn.
    Volgens mij is de realiteit van de dag meer gebaat het inzomen via de Heilige Geest (Alle moeders) naar hun kinderen(dochter/zoon) dan in te zomen via De Vader, naar de Zoon(Individuele) op aarde.
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

