Gedurende de tijd dat de geest arbeidt met behulp van het stoffelijk lichaam kan hij als geest niet in zijn ware gedaante leven. Hij kan als het ware slechts door de sluier van het fysieke bestaan heen zijn licht doen schijnen. Het gedachteleven van de mens behoort namelijk in wezen tot de geestelijke wereld, en in de vorm waarin het zich op aarde manifesteert, is zijn ware gedaante versluierd. Men kan het ook zo stellen dat het denkleven van de fysieke mens een schaduwbeeld, een weerschijn is van het ware geesteswezen waartoe het behoort.
Bron: Rudolf Steiner –Theosofie in de vertaling van H.G.J. de Leeuw (bladzijde 122)
Duitstalig: GA 9 (bladzijde 58-59)
Mooi gevonden, Ridzerd!
🙂
En onder al dat invloedrijke geweld van de stof die dus inwerkt op mijn Geest moet ik een vrij mens worden.. En bewust een keuze kunnen gaan maken over goed en kwaad… Ik zou mezelf bijna als slachtoffer gaan zien en ergens in een hoekje gaan zitten huilen en denken dat dit mij weer moet overkomen. Want hoe ga ik opboksen tegen die materie die mij tijdens mijn incarnatie beperkt in mijn denken… Effe de melancholicus aan het woord laten, c.q. laten uithuilen… 😰
Ik zou maar niet huilen, Haike. We kunnen alleen op aarde onze geestelijke ontwikkeling doormaken. Het gaat er juist om door die sluier heen te leren kijken. Ik vind dat juist heel spannend.
En natuurlijk: de aarde is een tranendal . .
👍
Live is a struggle and we continue as true born fighters.
Continue it.
Thoughts and realities. Koppel sluiers van het fysieke bestaan eens aan sluiers van het ‘sociale leven’, een web van goede bedoelingen, wel of niet geveinst… Wat mij in het verkeerde keelgat schoot de afgelopen week, maar tegelijk ook strijdbaar stemde is het volgende.
Een organisatie als Fair Trade verstrekt goedkeuringscertificaten aan Nederlandse concerns als Sher Ethiopië, die rozen laten kweken in Ethiopië maar mogelijk werknemers aldaar ernstig onderbetaald én het niet nauw neemt met veiligheidsvoorschriften én de waterhoeveelheid van een natuurlijke waterbron, belangrijk voor plaatselijke bevolking, bijzonder sterk laat afnemen.
Weer een illusie armer? Of gaat het om een incident of zelfs een verkeerde voorstelling van zaken? Fair Trade zou staan voor eerlijke prijsvorming, reële lonen en zindelijke arbeidsomstandigheden. De antroposoof en ex-bankier Jan Bart Krouwel zal zich een invulling van zulke idealen anders hebben voorgesteld dan wat het reportageteam van het TV programma Zembla woensdag 18 mei 2016 kijkers qua praktijk voorschotelde. Tot september 2013, ruim twee jaar lang, was Krouwel voorzitter van Fair Produce Nederland.
Hier een snelkoppeling naar een integrale webversie (is TV uitzending) van die reportage: Hollandse handel, de rozen – Zembla.
En hier een preview van die uitzending eerder geplaatst op Youtube:
Tenslotte een wederwoord van het bedrijf Sher: Sher: ‘Uitzending Zembla onacceptabel’
Taalcorrectie: onderbetaalt met een -t.
De natuur(God,evolutie) differentieert de energie tussen de zon en maan in levende manifestaties op aarde.
De mens organiseert(bundelt) de energie tussen zon en maan, in dode begrippen, materialen op aarde.
Steiner stelt in dit citaat: “Het gedachteleven van de mens behoort in wezen tot de geestelijke wereld”. De vraag is dan: Is de Geestelijke wereld net zo gespleten, als het menselijk gedachtegoed op aarde?
Ik vind gedachtes een typische menselijke luxe, alles wat zich om ons heen levend manifesteert komt, in beginsel voort uit de Goddelijke Gedachte. De rest van wat zich om ons heen op aarde manifestateert, komt voort uit de menselijke gedachte.
Steiner doet in dit citaat alsof de mens niet in staat is, vanuit de Goddelijke Gedachte op aarde te werken, dat waag ik te betwijfelen.
Ik kan me niet voorstellen dat ’n auto voorkomt in de Goddelijke Gedachte, zoöok niet een atoombom of een kathedraal of tempel, volgens mij, zijn deze manifestaties van de materie ontstaan uit angst voor de Goddelijke Gedachte. Volgens de Bijbel bij eerste mensen: Adam en Eva in gang gezet en die angst heeft de mensheid nog steeds niet kunnen overwinnen, blijkt uit dit citaat van Marianne Williamson.
Onze diepste angst is niet dat wij onvolmaakt zouden zijn,
Onze diepste angst betreft juist onze niet te meten kracht.
Niet de duisternis, maar het licht in ons
is wat we het meeste vrezen.
Wij vragen onszelf af:
Wie ben ik om mezelf briljant, schitterend, geweldig te achten?
Maar wie ben jij om dat niet te zijn?
Je bent een kind van God!
Je onbelangrijk voordoen bewijst de wereld geen dienst.
Er is niets verlicht aan je klein te maken opdat
andere mensen zich bij jou niet onzeker zullen voelen.
Wij zijn bestemd om te stralen zoals kinderen dat doen.
Wij zijn geboren om de glorie Gods die in ons is te openbaren.
De glorie is niet slechts in enkelen,
maar in ieder mens aanwezig.
En als wij ons licht laten stralen geven we onbewust
andere mensen toestemming hetzelfde te doen.
Als wij van onze eigen angst bevrijd zijn
bevrijdt onze aanwezigheid vanzelf anderen.
Kort samengevat Marianne Williamson ziet elk mens(kind, puber, adolescent, volwassenen) als in potententie, Goddelijke Gedachte(Licht). Dat elk kind, waar ook ter wereld geboren, zich moet aanpassen aan het lokaal heersend gedachtegoed, kan ik niet als ontwikkeling van het kind(de mens) zien, het kind wordt gebruikt om de menselijke angsten te staven, in plaats van zich, via kinderen vrij te maken van de door de mensheid bedachte angsten. Opdat ook het zwakste straaltje(gehandicapt kind) deelgenoot mag worden, in de verlossing van onze menselijke angsten.
En wij elk kind waar ook op aarde geboren, gaan zien als een manifestatie van geestelijke balans tussen Gods Gedachte(Kosmisch Zijn) en het menselijk gedachtegoed(Toppunt van Levend Zijn), op aarde. Een aarde waarop elk kind zijn Goddelijke Gedachte mag ontwaren, in plaats van gemangeld worden door opvoedkundige begrippen, waar het begrip: “Worden” belangrijker is, dan het begrip: “Zijn”. “Iets” worden binnen de menselijke denkkaders is toch iets anders dan “iets” zijn in de Goddelijke Gedachte.
Tot zover
Groetjes Walter