Melancholie en suiker

Alle melancholie in een mens, hoe onwaarschijnlijk het de hedendaagse fysiologen ook lijkt, hangt samen met een onregelmatige leverfunctie. Men kan weten dat alle melancholie, vooral als het bij het kind tot in het pathologische komt, op een onregelmatige leverwerking berust. Daarom zeg ik tegen de ouders van zo’n kind: U moet bij dit kind meer suiker dan anders in de voeding doen; het kind moet de spijzen meer gezoet krijgen dan u het gewend bent; want suiker werkt op de normalisering van de leverfunctie.

Bron: Rudolf Steiner – GA 310 – Der pädagogische Wert der Menschenerkenntnis und der Kulturwert der Pädagogik – Arnhem, 23 juli 1924 (bladzijde 129-130)

11 gedachtes over “Melancholie en suiker

  1. En als je dan bedenkt dat er momenteel een soort heksenjacht op suiker is.
    Ik heb altijd het gevoel gehad dat dat niet goed kan zijn.
    Er bestaan natuurlijk vele vormen van suiker, het hoeft niet per sé geraffineerde witte suiker van suikerbieten te zijn (neem ik aan).
    Overigens al die toegevoegde suikers in gekunsteld voedsel lijkt me zeer ongezond en dikmakend. Ik denk zelfs heel slecht.
    Overigens in Nijmegen is een Antroposofische diëtiste werkzaam Rya Ypma.
    Ik heb vorige week bij het Bolk Instituut een boekje van haar besteld: Eten met aandacht; doe ik het goed of doet het me goed.
    Ben benieuwd.

  2. Anoniem

    Stel Ria die vraag eens, over melancholie, suiker en de leverfunctie? En zeg er niet bij wat Steiner in 1924 gezegd heeft. Ben benieuwd!

    1. Bernard, ik niet op consult bij Rya (zo schrijf je het echt).
      Ik heb alleen 2x haar boekje besteld.
      Maar misschien staat daar er wel iets over in.
      Ik moet het nog binnenkrijgen, maar als ik het heb zal ik het hier melden.

  3. Haike

    De Suikerbiet is eigenlijk nog een erfenis uit WO II. Voor die tijd gebruikte iedereen de Rietsuiker, dat was voor de oorlog heel normaal. Door de oorlog stopte de aanvoer van Rietsuiker, en was er weinig suiker. Men wist wel dat er suiker zat in de Suikerbiet maar dat was helemaal niet zo spectaculair. Maar puur uit nood is men de suikerbiet toen gaan veredelen, kruisen om een hogere suikerpercentage erin te krijgen. Dat is aardig gelukt zou je kunnen zeggen.

    Behalve dat het allebei zoetstoffen zijn, komt dat totaal anders tot stand. De suikerbiet groeit koud en donker in de Aarde, De rietsuiker hoog erboven, en is een Zon minnende plant.

      1. Haike

        Ooit op de Warmonderhof geleerd, ik denk tijdens de lessen over Akkerbouw / Bodemkunde. Maar ik denk dat het ook wel te vinden moet zijn in de (betere) geschiedenisboeken die over WO II gaan en de gevolgen / erfenissen ervan?? Cola is er daar ook een van. Een van de allereerste dingen die achter de Amerikaanse troepen aan kwamen, was Coca-Cola. Die zette maar meteen ook gelijk hier en daar fabrieken neer, om het product te kunnen produceren in het bevrijde Europa. Voor WO II was dat spul in Europa helemaal niet te krijgen.

        Dit laatste leerde ik al in de twaalfde klas, tijdens de spaarzame lessen Driegeleding die we daar op facultatieve basis kregen.

Geef een reactie

