Over radijs, aardappelen en denken

Als men een stimulans voor het denken behoeft, dan moet men vooral de hartige prikkeling van bijvoorbeeld radijs gebruiken. Als iemand niet erg levendig in het hoofd is, dan doet het hem goed, omdat de gedachten een beetje in beweging gebracht worden als hij radijs aan zijn eten toevoegt. Men kan zeggen: radijsjes stimuleren het denken. – En men hoeft zelf geheel niet erg actief te zijn in het denken; de gedachten komen als men radijs eet, zulke sterke gedachten dat ze zelfs nog krachtige dromen geven.

Wie veel aardappelen eet, krijgt niet sterke (geestelijke) gedachten, daarentegen komen er dromen, die hem zwaar maken. En degene die voortdurend aardappelen moet eten, die zal eigenlijk constant moe zijn en voortdurend willen slapen en dromen. Daarom heeft het een grote cultuurhistorisch belang en historische betekenis wat voor voedingsmiddelen de mensen eigenlijk krijgen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 350 – Wie kommt man zum Schauen der geistigen Welt? – Dornach, 18 juli 1923 (bladzijde 210-211)

17 gedachtes over “Over radijs, aardappelen en denken

  1. O jee, ik ben dol op aardappelen en eet er grote porties van.
    Natuurlijk niet elke dag want ik ben ook dol op rijst en pasta……

    Radijsjes, een van de weinige dingen waar ik niet zo van houd.

  2. cisca

    Hedvig even lekker aards doen:

    wat te denken van zelf gebakken frites met zelf gemaakte mayonaise,
    in roomboter gebakken aardappelen met gebakken uitjes,
    aardappelkoekjes (recept op aanvraag!)
    rosti,
    aarappelpuree met klontje boter en geraspte kaas erdoor,
    gepofte of in de schil gekookte grote aardappel, uithollen en vullen met zure room en bieslook,
    of gewoon gekookte aardappelen met alweer klontje roomboter.
    En toe natuurlijk een grote bos radijs!!

    Waar de site van Ridzerd al niet goed voor is!

    1. Haike

      Ja ja….. 😋 😋

      Ahriman slaat weer toe… 😇

      Alle gekheid op een stokje. We leerden op de Warmonderhof al dat het een illusie is om te denken dat het fysieke voedsel je fysieke lichaam voedt.. Of zoals ze in Duitsland nog steeds zeggen: Man ist was man Est.

      1. Haike

        Daar is ook helemaal niks mis mee. Ik probeer ook van iedere dag een klein feestje te maken..

      2. Hoe doe je dat dan, Haike? Voor mij zou elke dag een klein feestje zijn als ik droge worst en paprika chips en chocolade zou eten, maar dat mag niet van mijzelf om gezondheidsredenen. Velen zullen zeggen: met groente en fruit kan men ook een klein feestje maken, maar dat geldt niet voor mij, want ik vind het allemaal konijnenvoer en niet erg lekker.

      3. Haike

        Ja maar het is ook niet gezegd dat dat per sé met eten moet. Het feestje kan wat mij betreft ook bestaan uit een goed gesprek met iemand. De fiets pakken (wat ik overigens te weinig doe op het moment) en een leuke tocht maken enz..

  3. Maar Ridzerd, mag het ook niet van jou in kleine hoeveelheden.
    Chocolade is niet zo ongezond, zeggen ze.
    Je kan het afwisselen, 1 dag chocolade, 1 dag stukje worst en een dag een beetje chips enz.

    1. Op zich geen gek idee, Hedvig, maar als ik het in huis haal, kan ik er maar moeilijk afblijven.
      Een stukje worst of een stukje chocolade en het dan een weer een paar dagen laten liggen, lukt mij niet. Ik heb wel een tijdje elke week een zak chips gekocht en daar nam ik dan elke dag 30 gram van. Dat woog ik zelfs op de weegschaal, gekker kan het al niet.😉 Maar daar ben ik ook mee opgehouden, omdat ik een beetje een buikje krijg. Ik was altijd broodmager (60 kg), maar ik ben nu 74 kg.

  4. Ik weet niet hoe vaak je boodschappen doet Ridzerd. Wat je ook kan doen is met de boodschappen van alles wat je lekker vind een heel klein portie kopen.
    Met worst zal dat lastig zijn, maar een klein zakje chips, bijvoorbeeld bij een horeca-zaak vandaan moet wel lukken. En een klein reepje chocolade.

    1. Ik koop zowat altijd alles in een keer voor de hele week, Hedvig, bij de Aldi of de Lidl. Af en toe ga ik dan nog gemiddeld een keer in de drie weken naar AH voor een paar dingen. Om dan tussendoor nog wat te kopen, doe ik maar liever niet. Een alcoholist of een drugsverslaafde kan ook niet zeggen: ik neem af en toe een borreltje of een drug en dan weer een tijdje niet. Zoiets is het met mij ook, alleen dan natuurlijk niet in zo hevige mate.

Geef een reactie

