Dat zich het hoofd vormt als een beeld van het hele universum, toont aan dat de hele wereld op het menselijk hoofd werkt. En de krachten waarmee het hoofd dan weer in het kind verder werkt, die heeft de mens vanuit het heelal ontvangen. Als dus mijn longen gevormd worden, dan heeft het hoofd de kracht om de longen op te bouwen, verkregen uit het heelal. Voornamelijk als bijvoorbeeld de nieren worden gevormd, heeft de mens de krachten van ver in het heelal liggende hemellichamen gekregen, van Jupiter bijvoorbeeld. Dit zijn geen fantasterijen. Dat kan men net zo onderzoeken zoals men andere natuurkundige zaken onderzoekt. Zodat de mens als hij geboren wordt, werkelijk de krachten van de hele wereld in zijn hoofd draagt. Natuurlijk is het onzin als iemand zegt dat de maan of de zon of Jupiter op een of ander orgaan werkt. Dus als de mensen ervoor gaan zitten en een horoscoop opstellen, omdat ze geloven dat de maan, de zon, Jupiter enzovoort werken, dat is geleuter! Maar het hoofd is ontwikkeld vanuit het hele heelal. En de krachten die het hoofd vanuit het hele heelal zijn toegestroomd (Duits: mitgeteilt worden sind), die werken dan in de eerste zeven jaren op de mens. En in de tweede zeven jaren went de mens meer aan de omgeving van de aarde, zodat hij uit het heelal vandaan groeit. Hij wordt dus, terwijl hij voordien een sterrenmens was, meer een luchtmens.
Bron: Rudolf Steiner – GA 348 – Über Gesundheit und Krankheit – Dornach, 24 oktober 1922 (bladzijde 53-54)
Eerder geplaatst op 13 augustus 2012
Wat bijzonder…………
Ik vraag me af, wat Steiner met het de vom van het hoofd van de mens bedoeld? In ieder geval niet binnen het kader van de Evolutieleer van Darwin, alhoewel ik de redenatie van Darwin veel akseptabeler vind, immers onze schedel is rond en in die zin sterker dan wanneer onze schedel plat zou zijn, probeer maar eens een ei stuk te knijpen van uit de beide toppunten van de rondingen. Onze schedel dient om onze hersenen te beschermen tegen verticaal naar beneden vallende appels, enz. net als hoefijzers dat doen bij de paardenhoeven tegen horizontale oneffenheden op paden of wegen en in wezen dezelfde vorm hebben als de doorsnede van onze menselijke schedel, alleen in dimensies verschillend.
Het paard heeft veel voor de ontwikkeling van het gerief voor de mensheid betekent, voor de boer, de burger, de miltair, enz. Het wordt edel dier genoemt, ik ben nu een paardehok aan bouwen en zeg het plafond is toch veel te laag, daar stoot ’n paard toch zijn kop aan.Waarop de ruiter me dan terug roept, met de woorden: Een paard heeft geen kop maar ’n hoofd! Is een paard dan slimmer dan de mens? vraag ik dan! Een concreet antwoord blijft dan achterwege!
Ik daarnet ’n geactualiseerd verhaaltje van Anansi: Over hoe de slimheid in de wereld kwam
Meester Superspin Anansi zat te piekeren: Stel je voor dat er iemand bestaat die slimmer is dan ik… Dat kon hij niet hebben, dus besloot hij de wereld in te trekken en alle Slimheid op te kopen. Inderdaad ontmoette hij hier en daar iemand die een heel speciale slimheid bezat, maar niemand lukte het om van Anansi’s slimmigheid te winnen. Anansi troggelde alle Slimheid en Slimmigheidjes van iedereen af en borg ze op in zijn kalebas-mandje.
Toen hij thuiskwam, begon hij weer te piekeren: Waar moet ik alles verstoppen? “Boven in de katoenboom kankantri,” bedacht hij. Hij hing de kalebas aan een draadje om zijn nek en begon te klimmen. Maar de kalebas danste op zijn buik en zat hem dusdanig in de weg dat hij maar niet hogerop kwam. Steeds als hij halverwege de stam van de boom was, gleed hij weer terug. En terwijl hij zo aan het modderen was, hoorde hij opeens de stem van zijn zoontje van zeven jaar: “Pa, waarom heb je die kalebas op je buik gehangen? Waarom doe je hem niet op je rug, als een rugzak, dan klim je in een wip naar boven!”
Anansi schrok geweldig. “Verdraaid nog aan toe, hoe komt die jongen erop? De hele wereld heb ik afgereisd en mijn eigen vlees en bloed blijkt slimmer dan ik!”
Woedend gooide Anansi de kalebas op de grond. Die brak in vele stukken en alle Slimheid en Slimmigheidjes vlogen weg, de wereld in. Maar vergis je niet… een groot aantal is bij Anansi gebleven en slimheid is erfelijk, zoals iedereen weet.
Als kind zag ik vaak ’n hoefijzer aan ’n muur van een boerderij of villa hangen ik heb het altijd als een neutrale waarneming beschouwd, echter er zit een betekenis achter. Het heeft met bijgeloof te maken, want de een zegt het hoefijzer moet met de uiteinde naar boven en de ander zegt met de punten naar beneden. Met andere woorden er is geen eenduidige visie over hoe je een horizontaal gebruikt hoefijzer, aan een verticale muur hangt! Ter symbolisering van geluk! Echter er is geen intenser geluk op aarde te symboliseren dan moeder Maria met haar kindje Jezus tegen haar borsten! Aan haar borsten zou nog intenser overkomen, maar dat blijkt een taboe te zijn, voor ons als Noordelingen veel te intiem.
Echter wat ’n paard heeft betekend voor het gerief van de mensheid, betekent elk kind, waar ook ter wereld geboren, het bewustzijn van de mens op aarde! En de krachten die vanuit de vader en de moeder aan het kind al of niet geschonken zijn en zijn androgyne bewustzijn(hersenen) hebben gevormd, worden deels beschermd door zijn schedel dakje, echter de fontanellen blijven nog even open, deels vanuit fysieke noodzaak, het hoofd moet soepel door de baarmoederhals kunnen en ten tweede moeten de hersentjes van het kind het direkte signaal van de levensgeest op aarde kunnen ontvangen. Ik heb kinderen en bij sommige ervan groeide de fontanellen al meteen dicht en bij de anderen bleven ze veel langer open. Wat dat betekent zou ik kunnen uitzoeken via de diverse media daarover geschreven. Voor mij is niet de mens de betekenisgever van de manifestaties van het leven, maar de levensgeest van de aarde zelf en die is gebonden aan het ritme van de aarde! Dat het geschreven Woord er vaak aan voorbij gaat, heeft meer met het menselijk bewustzijn van doen, dan met de reële Levensgeest op aarde. Atlantis is een verdwenen cultuur, waar we alleen nog maar gissen kunnen, Het derde Rijk, wat weten onze kinderen er nog van? In wezen een mondiale bewustzijn crisis van het menselijk geslacht.
Steiner spreekt over de mensheid alsof de mens geen rentmeester van het leven op aarde is en geen toppunt van de evolutie is en zijn geest nog trager werkt dan de ontwikkeling van ’n stofje tot ’n mineraal, van mineraal tot plant, van plant tot dier en van dier tot? Ik kan niets anders antwoorden dan dat de mens verworden is, tot een parasiet van de levensgeest op aarde.
De mens spreekt over duurzaamheid en wat bedoeld zij/hij ermee? Dat hij/zij hun levensstaaard kunnen blijven vervullen, zonder in te teren op de natuurlijke energiebronnen op aarde. Echter daarvoor is de mens niet op aarde, de mens is op aarde om een goed rentmeester van het leven te zijn of/en het leven op aarde te vermenigvuldigen. De mens echter, bekommert zich niet over het leven op aarde, hij/zij is nog steeds bezig met zichzelf. Nederland heeft zich op aarde weten te vestigen ten koste van roof over de zee, van de zee, onder de zee, en al ruim twintig jaar beleef ik het sprookje uit mijn jeugd. Nederland als Luilekkerland voor mijn medemens uit allerlei windstreken van de aarde. Ik hoef mezelf niet te verplaatsen om me ontheemd op aarde te voelen, het ontheemd wereldwijd menselijk bewustzijn wandelt gewoon in je leslokaal binnen en wat daarmee aan te vangen?
Pinksteren staat symbool voor inspiratie van de individuele geest om deze te doen bewegen naar de universele eeuwige levensgeest op aarde.
Steiner draait dit natuurlijk gegeven, net als de Evangeliën over Jezus om, Jezus was in het Koninkrijk der hemelen op aarde, maar schriftgeleerden dachten er toen al anders over en nu nog.
De Levensgeest baant zich een eigen weg op aarde, in die kontekst cijfert de mens met zijn duurzame gedachte, gewoon uit het eeuwige leven weg. Het leven op aarde is het resutaat van een eeuwig durende gedachte, levende duurzaamheid is al op aarde. De interpretatie ervan is aan de indiviuele mens.
Tot zover groetjes Walter