Gewoonten/Ziekte/Gezondheid

Een slechte gewoonte in een vorig leven is een oorzaak voor ziekte in het volgende leven, een goede gewoonte is een oorzaak voor gezondheid. […] Men kan zien hoe de aanleg van een mens voor infectieziekten op deze wijze verkregen wordt. We weten dat iemand naar alle mensen en alle plaatsen kan gaan, waar epidemieën of besmettelijke ziekten heersen, zonder dat hij gevaar loopt deze ziekten op te lopen. Een ander hoeft zogezegd maar over straat te lopen en wordt meteen aangestoken. Het hangt van zijn dispositie af of hij wordt besmet of niet. Nu weten de ingewijden zeer goed dat de aanleg, die naar infectieziekten leidt, berust op een in het voorgaande leven grote egoïstische hebzucht, die op zelfzuchtige wijze eraan denkt voor zichzelf rijkdommen te verzamelen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 97 – Das christliche Mysterium – Erkenntnisse und Lebensfrüchte der Geisteswissenschaft – Stuttgart, 14 maart 1906 (bladzijde 253)

Eerder geplaatst op 22 juli 2012

6 gedachtes over “Gewoonten/Ziekte/Gezondheid

  1. Wat een verband legt Steiner hier… Amazing, like the British say.

    But no! Beware of dogmas in this case, he didn’t condemn people! Het is namelijk zo dat met een geneeskunde zoals Steiner die voorstond, hij mensen met een zekere dispositie, een medische aanleg voor iets, mogelijk karmisch bepaald, beslist niet aan hun lot wou overlaten in een trant van ‘karma, laat maar zitten, laat maar oplopen en laat maar uitleven, eigen schuld, dikke bult‘. Met een helpende hand ingegeven door een sociaal-hygiënische levensinstelling sloot hij aan bij een bovenbewuste geestelijke wens en geestelijke drang in mensen naar vinden en creëren van passende remedies. Zoals een mens onbewust zekere ziekten kan opzoeken, kan hij tegelijk bovenbewust talen naar passende remedies, zinvolle alternatieven in mogelijk profylactische zin. Precies onderscheid tussen (1) ‘onderbewustzijn’ en (2) ‘bovenbewustzijn’, wat betreft hun hoedanigheid en kwaliteit, bevordert een goed begrip van deze zaak.

    Hieronder een steinercitaat, waarop bovenstaande notie is gebaseerd:

    Uit: Werkingen van het karma, bladzijde 138 (Googlebooks). De laatste twee alinea’s uit de zesde voordracht van deze voordrachtenreeks, gehouden te Hamburg op 21 mei 1910

    Rudolf Steiner:

    Dat onder invloed van het karma ongelukken of ook uiterlijke ziekteoorzaken worden opgezocht, dat hebben wij vandaag althans al mogelijkheid begrepen. Hoe dat in concreto gebeurt, hoe die krachten in de mens werken die zich in diepere bewustzijnslagen bevinden, en hoe het staat met de vraag of ons bovenbewustzijn mag proberen zulke ongelukken te voorkomen, daarmee zullen we ons nog bezighouden. Zoals we kunnen begrijpen dat een mens onder invloed van een bepaald bewustzijnsniveau naar een streek kan worden gedreven waar hij een infectie kan oplopen, zo moeten we ook kunnen begrijpen wat het betekent dat wij voorzieningen kunnen treffen om zulke infecties steeds meer terug te dringen, dat wij dus met hygiënische maatregelen door ons bovenbewustzijn de dingen weer kunnen afwenden. We kunnen ook inzien dat het mogelijk moet zijn deze werking door het bovenbewustzijn af te wenden, en we moeten zeggen dat het iets hoogst irrationeels zou zijn dat het onderbewustzijn ziekten kan opzoeken, als deze niet aan de andere kant door het bovenbewustzijn vermeden kunnen worden.

    We zullen zien dat het ‘rationeel’ is vanuit het bovenbewustzijn hygiënische maatregelen te treffen tegen het indringen van infectiestoffen, om daardoor ziekteoorzaken uit te sluiten.

    Met mijn blogbericht Over napijn, genezing en nadere toekomst (Cahier, 17 april 2016) refereerde ik aan een profylactische werking van mijn eigen bovenbewustzijn ten aanzien van (persoonlijke) gezondheid en ziekte. Naast een onderbewustzijn draagt ieder mens ook een bovenbewustzijn.

  2. Haike

    Hum..

    Ziektes werken ook vormend, als ervaringsdeskundige ervaar ik dat heel sterk. Misschien zijn er wel mensen die een ziekte (al dan niet bewust) opzoeken om juist de vormingskrachten hun werk te laten doen. Ik kan me dat ondertussen sterk voorstellen, maar daarmee is het natuurlijk niet de waarheid.
    Ik hoor het ook wel terug van ouders die nog kinderen hebben die wel een aantal kinderziektes hebben mogen doormaken; namelijk dat hun kind plots een heel ander kind is geworden..

    1. Dat ziekten vormend werken heeft Steiner uitgebreid beschreven in allerlei geschriften en voordrachten. Maar een andere kant van ‘de medaille’, welke evenzeer aandacht verdient, is er ook. Die bracht hij eveneens naar voren, zoals spreekt uit mijn bovenstaande reactie, de openingsreactie, met het corresponderende steinercitaat.

      1. Haike

        Het was ook helemaal geen commentaar op wat jij ter berde bracht, maar een andere kant van de zaak die niet onderbelicht mag blijven in mijn visie. En ja, de andere kant van de medaille dus. Als je de kopkant van een munt verplaatst dan verplaats je ongezien ook de munt kant. Je ziet het niet, maar het gebeurt wel, die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

        Dat was alles, als je goed kijkt reageer ik ook niet op jou, maar plaats gewoon zelfstandig een reactie.

      2. Haike, prima verder. Het is goed dat verschillende aspecten verbonden aan gezondheid en ziekte evenredig aan bod komen en wel in een juiste context. Een profylactische aanpak brengt met zich mee dat zekere ‘karmische woelingen’, laat ik het zo maar noemen, op een alternatieve manier, evenzeer (moreel) (om)vormend, ter hand worden genomen. Dat betrok Steiner er ook bij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s