Gevaar

De hartstochten die van de mensen uitstromen, zien eruit (in helderziende toestand) als in een tableau; ze stralen van het middelpunt uit. De weerspiegelde hartstochten verschijnen als dieren die op u afstormen. De lagere hartstochten ziet de mens om zich heen als allerlei wilde dieren, als muizen, ratten en dergelijke. Als de leerling dat niet geleerd heeft, als hij dit voor het eerst ervaart en zijn eigen hartstochten als muizen en ratten op zich ziet aanstormen, dan kunnen gemakkelijk pathologische toestanden als vervolgingswaan enzovoort optreden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 101 – Mythen und Sagen Okkulte Zeichen und Symbole – Keulen, 27 december 1907 (bladzijde 224-225)

Eerder geplaatst op 5 juli 2012

3 gedachtes over “Gevaar

  1. walterhebing

    Die Ridzerd toch! Vandaag 10 mei is het wereldwijd trekvogel dag en het gaat wereldwijd niet goed met ze! Het doet me herinneren aan mijn enge dromen tijdens mijn jeugd.
    Ik was dan een vogeltje, wat opgejaagd werd door mensen en vloog van de ene boom naar de andere of van het ene dak naar het andere dak, ik werd er heel moe van en het vliegen werd meer fladderen en als ik ten prooi van de mens dreigde te vallen, werd ik abrubt wakker en trilde van doodsangst nog wat na.
    De vraag die dit citaat van Steiner zich laat stellen, wat droomde leerlingen alvorens ze zich lieten scholen in de Geesteswetenschap. Ik ben opgegroeid met wilde dieren, zoals wilde katten, wilde varkens, ratten, muizen, enz. De beelden van die dieren jagen mijn gemoed niet tot pathologische verschijnselen, mijn vrouw wel en daardoor ook enkele van onze kinderen.
    Ik beleefde in mijn jeugddromen, de mens als rover van mijn vrijheid als vogeltje op aarde.
    En deze dag tien mei 2016 lijkt dat gegeven Waarheid te worden. Namelijk dat de mens de grootste vijand is van de levensmanifestaties, in welke vorm dan ook, en ook vanuit de bron(evolutie of schepping).
    Muizen, ratten en allerlei andere levensmanifestaties dient Godsgedachtegoed op aarde efficienter als de mens. De mens is allleen maar op zichzelf gericht, een soort tunnelvisie over het leven op aarde. De Levensgeest van de aarde, heeft de mens niet nodig, om zich verder te ontwikkelen, hij is uitgenodigd om het leven op aarde verder te helpen ontwaren. Maar in plaats dat gegeven op aarde bouwt de mens liever stuwdammen, in zowel de fysieke als psychische levensstroom op aarde! Ten nadele van hun nakomelingen(kinderen) en alles wat op aarde leeft.
    Stef Bos lied over de muur van Berlijn is achtehaald, want vandaag blijkt .dat oolk trekvogels worden neergeschoten, over welke vrijheid heeft Steiner dan geschreven? Vrij leven zonder denken of vrij denken zonder leven? Volgens mij is de mens geschapen, geëvolueerd om het leven op aarde te bevorderen, in plaats van het leven op aarde te gebruiken om zijn menselijke geest te verruimen.
    Steiner roept ons op, ter voorbereiding van onze dood, ons te bekwamen in het Geestelijke, terwijl Jezus stelt: Zalig zijn de armen van Geest,want hunner is het Koninkrijk der Hemelen.
    Toch hecht Steiner veel waarde aan de Christenimpuls, ik zie het verband niet.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

  2. Ieder mens heeft een astraal lichaam en in ieder astraal lichaam huizen dierlijke gestalten, welke uitdrukking zijn van zekere gevoelsladingen en wilsimpulsen. Ook in het menselijk droomleven kunnen zulke gestalten opduiken als zouden zij zich ‘op mensen storten’. Dit doet mij denken aan een persoonlijke droom, die ik onlangs summier optekende in mijn blogbericht Progress (Cahier, 5 mei 2016).

    Het droomleven en het droomloze slaapbewustzijn worden in spiritueel en geesteswetenschappelijk perspectief door Steiner op een interessante en relevante wijze behandeld in Aforismen uit een voordracht voor leden, gehouden op 24 augustus in Londen, opgenomen in het geschrift ‘Kerngedachten van de antroposofie – Wat Michaël wil’ (GA 26).

    De desbetreffende voordracht als geheel, waarop dat aforisme is gebaseerd, is overigens opgenomen in Karmaonderzoek 4.

Geef een reactie

