Gelatenheid en berusting in ons lot

Welke eigenschappen moeten we in het bijzonder cultiveren als we op gunstige wijze op ons wilsleven inwerken willen? De allergunstigste invloed op ons wilsleven is een leven dat zich geheel en al richt op het perspectief van het karma, men zou ook kunnen zeggen, een leven dat er naar streeft als belangrijkste eigenschap te ontwikkelen: gelatenheid en berusting in ons lot. En hoe zou men zich eigenlijk beter deze overgave, deze zielenrust tegenover het lot eigen kunnen maken dan doordat men het karma tot een werkelijke levensinhoud maakt?

Wat betekent dat: karma tot een werkelijke levensinhoud maken? Dat betekent, niet alleen in theorie, maar als ons of anderen leed treft, als ons vreugde of de zwaarste slag van het lot treft, levendig en duidelijk inzien dat wij in bepaalde hogere zin zelf de aanleiding gegeven hebben voor de smartelijke noodlotslag.

Bron: Rudolf Steiner – GA 130 – Das esoterische Christentum und die geistige Führung der Menschheit – Leipzig, 5 november 1911 (bladzijde 123)

Eerder geplaatst op 18 april 2012

7 gedachtes over “Gelatenheid en berusting in ons lot

    1. Thanks, dat lijkt een interessante weblog. Ik heb hem toegevoegd aan mijn Symbaloo startpagina. Ik heb ook dat boek van Jaap van de Weg: Lof der hindernissen.

      1. Graag gedaan. Lof der hindernissen (2001, GoogleBooks) lijkt me ook een interessant boek van Van der Weg. Het laatste weblogbericht op zijn site dateert inmiddels alweer van drie jaar geleden (12 februari 2013). Maar die stukken blijven interessant en prikkelend natuurlijk. Een man die doorpakt.

  1. Wat betekent dat: karma tot een werkelijke levensinhoud maken? Dat betekent, niet alleen in theorie, maar als ons of anderen leed treft, als ons vreugde of de zwaarste slag van het lot treft, levendig en duidelijk inzien dat wij in bepaalde hogere zin zelf de aanleiding gegeven hebben voor de smartelijke noodlotslag.
    Wat betekent deze alinea uit dit citaat van Steiner? Het kan toch niet zo zijn, dat we ons als mens behoren aan te passen aan het door de mens in het verleden veroorzaakt Karma!
    Dan heeft elke nieuwe mens(kind) op aarde, nog minder vrijheid dan welk wild dier op aarde dan ook! Alhoewel ongecultiveerde gebieden voor dieren op aarde ook steeds schaarser worden.
    Waardoor dieren, net als Adam en Eva, ook losser van hun oorspronkelijke verbondenheid met de aarde worden gedwongen.Adam en Eva waren zich hiervan bewust, maar dieren overkomt het! Meedenkend in het Paradijsverhaal, kan ik me niet voorstellen, dat welke mens dan ook zich gelatenheid en berusting in zijn/haar lot zou moeten eigen maken, in plaats van te handelen als Jezus, handelde op aarde, volgens het geschreven woord!
    Jezus verbond zich met elke mens, handelslui joeg hij de tempel uit, een overspelige vrouw, redde hij van de stenigingsdood, enz. enz. Hij herleidde elk Karma tot actualiteit van de dag en schroomde zich er niet voor om er voor te sterven!
    Daarnet hoorde ik via de radio over de polygamy in Swaziland, waar zich duizenden maagdelijke meisjes zich opmaken om af te reizen naar ’n dal, waar de Koning een van hun kiezen zal tot zoveelste vrouw.\
    Wij hebben nu ook ’n Koning, het woord: “Koning” kan tot misverstanden leiden en dat was het geval bij de geboorte van Jezus, er was namelijk ’n Koning binnen het Koninkrijk van Herodus geboren die machtiger zou zijn dan Herodus zelf! Dat kon Herodus niet aksepteren en liet alle pasgeborenen in zijn Koninkrijk vermoorden. Het verleden vertelt dan het verhaal dat zijn vader en moeder door ’n engel verwiitigd werden, om naar een ander Koninkrijk te vluchten, om hun kind veilig te stellen.
    Wat heeft de mensheid tot nu toe van dit Bijbel verhaal geleerd? In mijn ogen niets, want er is geen enkel pretpark in Nederland te vinden, die beter draait dan de Efteling. De eerste rover van een van onze speelruimtes, als opgroeiende kinderen in Loon op Zand. In den beginne namen we knijptangen mee, om ons alsnog toegang tot onze speelruimte te verkrijgen, maar al spoedig traden aggressieve parkwachters op om ons van onze speelruimte te verwijderen. Het was opgekocht en wij als kinderen mochten daar niet meer komen, tenzij we voor de ingang kwamen en betaalde.
    In wezen kan geen enkel pretpark tippen naar hetgeen de natuur aan ’n kind te bieden heeft, maar zowel Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten jagen mij dikwijls het bos uit, omdat kinderen volgens hun visie, het bos te veel beschadigen, terwijl ze volgens hun visie hele bospercelen omkappen, want daar moet heide komen! Ik kan dit gebeuren ten opzichte van kinderen, niet verantwoorden! Het is zoiets als een oerwoud om kappen voor landbouw omdat je, je eigen landbouwgrond hebt uitgeput(mishandeld).
    Is ’n oerwoud niet het beginsel van het menselijk leven? Is het niet de Leverancier van onze Adem? Zijn het niet de longen van het leven op aarde? Hoe kan ik in van mijn Karma een werkelijke levensinhoud maken? Zonder mij te verbinden met al het huidige leven op aarde?
    Polygamy heerst nog steeds het meest in Afrika rondom de plek waar de eerste mens ontstaan is en in de rest van de wereld wordt de uitstraling van een kind of jonge vrouw gebruikt om van alles en nog wat verhandeld te krijgen. Ik kan dit aardsgegeven opgedaan in mijn huidige leven niet zien, zoals Steiner het ziet. Namelijk: “De ontwikkeling van de mensheid”
    “Niet alleen in theorie, maar als ons of anderen leed treft, als ons vreugde of de zwaarste slag van het lot treft, levendig en duidelijk inzien dat wij in bepaalde hogere zin zelf de aanleiding gegeven hebben voor de smartelijke noodlotslag”.
    Wat Steiner met deze zin wil uitdrukken snap ik niet! Fysiek gezien zijn er mensen op aarde(theorie), maar als leed ons/anderen uiterste leed of uiterste vreugde ten deel valt, zijn we het zelf de aanleiding daartoe en niet de Geest des Levens op aarde!
    Ik vind de Steiner de omgekeerde weg van Jezus bewandeld, niet de menselijke geest(hetzelf) bepaald het Leven op aarde, maar de alles inbegrepen geest(leven) op aarde, bepaald onze eeuwige vreugde of ons eeuwig verdriet. Jezus verbond zich met elke mens om zich heen en handelde direkt en stelde steeds de kontekst van ’n gebeurtenis ter discussie. Steiner wil iets aan de contekst van het menselijk leven veranderen, terwijl die al sinds Adam en Eva verankerd is op aarde! Jezus wees ons de weg, maar daarvan willen we nog steeds geen weet van hebben. Elke mens wordt als koning op aarde geboren, dat we er een onderdaan van maken is het menselijk probleem! De mens ziet zijn eigen kind op aarde, niet als een vertegenwoordiger van de Levensgeest op aarde, laat staan elk kind waar ook ter wereld geboren.
    Steiner stelt landbouw en veeteeld niet ter discussie, terwijl ze beide de vloek van God zijn, hoe ontsnap ik aan de vloek van God over de mens op aarde, toch niet via een op de meest zuivere wijzen uitvoeren van de vloek van God over de eerste mensen. Het is naar mijn mening op de meest zuivere wijze omgaan met je medemens en alles wat is(leeft) op aarde!
    De mens is geen rentmeester van het leven op aarde, maar is koning en slaaf tegelijkertijd van zijn, beneveling op aarde!
    Tot zover
    Groetjes Walter

    1. Leonie

      Een kind kent nog geen gelatenheid of berusting. Een kind leeft in de situatie. Later komt de gedachte erover en de verwerking. Ieder doet dat naar zijn eigen kracht en inzicht deze te verwerken. Kan men deze zover verwerken tot men kan zeggen ( wat een rijke ervaring heb ik mogen meemaken ) ja…..dan kom je tot berusting en gelatenheid en zie je jezelf niet als slachtoffer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s