Instrumenten  

Degenen die door de poort van de dood zijn gegaan, willen meewerken aan de fysieke wereld. Deze medewerking is slechts schijnbaar een fysieke medewerking, want al het fysieke is slechts een uiterlijke uitdrukking van de geest.

De materialistische tijd heeft de mensen van de wereld van de doden vervreemd; de geesteswetenschap moet de mensen weer met de wereld van de doden bekend maken. Een tijd moet weer komen, waar we het de doden niet onmogelijk maken om hun werk ook hier te doen voor de vergeestelijking van de fysieke wereld, doordat wij ons van hen vervreemden. Want de doden kunnen niet met de handen de dingen hier in de fysieke wereld aanpakken en rechtstreeks fysieke arbeid verrichten.

Dat zou een onzinnig geloof zijn. De dode kan op geestelijke wijze handelen. Maar daarvoor moet hij de instrumenten gebruiken die beschikbaar zijn voor hem; daarvoor heeft hij het geestelijke nodig dat hier in de fysieke wereld leeft. We zijn niet alleen mensen, maar we zijn ook tegelijk instrumenten, de instrumenten voor de geesten die door de poort van de dood zijn gegaan. We gebruiken, zolang we in het fysieke lichaam geïncarneerd zijn, een pen of een hamer of een bijl; als we niet meer in een fysiek lichaam zijn, dan zijn onze instrumenten de menselijke zielen zelf.

Bron: Rudolf Steiner – GA 175 – Bausteine zu einer Erkenntnis des Mysteriums von Golgatha – Berlijn, 6 maart 1917 (bladzijde 111-112)

3 gedachtes over “Instrumenten  

  1. Margo gielkens

    Dank voor de citaten heel inspirerend en broodnodig om in deze tijden de verbinding met de
    Geestelijke wereld Levend te houden en te leven.
    Dank voor deze teksten.

    Graag zou ik ze weer dagelijks per email ontvangen . Ze zijn om de een of andere reden niet meer in mijn brievenbus gekomen.

    Bij voorbaat hartelijk dank, Margo Gielkens

    1. Margo, ook bedankt voor de interesse. Ik weet ook niet de reden waarom je de mails niet meer ontvangt. Vermoedelijk heb je ongemerkt ergens op geklikt en je daardoor afgemeld als volger. Je kunt je opnieuw aanmelden rechtsboven op de site door je e-mailadres in te vullen. Zelf heb ik geen mogelijkheid om anderen aan te melden als volger.

  2. Ik vind dit citaat van Steiner heel actueel, tegelijkertijd zeer complex en zeer gevaarlijk!
    Actueel: Omdat er zeer veel mensen zielen op vlucht zijn, onderdrukt worden, onwetend of naief zijn.
    Complex: Omdat men nooit precies weet waarom een mensenziel zijn omgeving ontvlucht!
    Gevaarlijk: Omdat men uit levensnood handelingen kan gaan verrichten, die meer kwaad dan goed doet voor de ziel zelf en voor de rest van de wereld.
    Steiner neemt als uitgangspunt voor dit citaat, de gebeurtenissen rondom Jezus op de Calvarie berg. Waar Jezus uitsprak: Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen!
    Thessalonissenzen 5:23
    En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw GEEST, ZIEL en LICHAAM moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te blijven.
    De mens is een driedelig wezen. Hij is een geest, die in een lichaam woont en een ziel heeft. Als we in ons taalgebruik spreken over de geest, dan bedoelen we daar meestal ons verstand of intellect mee. Wanneer de Bijbel spreekt over uw geest, dan spreekt het over uw innerlijke mens, wie u echt bent van binnen. Het heeft niets met uw verstand of intellect te maken.
    Een eenvoudige weergave van de “drie-delige” mens.
    1. Uw geest (blauw de linkerhelft van u hart) is het wie u echt bent. Wie u echt bent, is niet hoe u er aan de buitenkant uitziet.
    2. Uw ziel (rood de rechterhelft van uw hart) is de zetel van uw verstand, uw emoties, uw wil, uw intellect.
    3. Uw lichaam (roos gebied) is de woonplaats van uw geest en ziel. Een lichaam zonder geest is dood. Uw lichaam is slechts een omhulsel. Een mens die de geest geeft, is lichamelijk dood. Zijn geest en zijn ziel echter blijven doorleven.
    Dat is niet alleen met de dode zo maar ook met de levende mens, ik kan de Geest van de woorden en de handelingen die Jezus op aarde verrichtte, die ik via vele Interpreteerders tijdens mijn kindzijn in mezelf opgenomen heb van dat geheel, op een aantal punten niet rijmen met de woorden die Steiner(weliswaar vertaald) nu zelf gebruikt om het geheel van menszijn te duiden.
    In mijn kinderjaren vond ik deze woorden van Jezus al arrogant klinken, namelijk: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt nader tot De Vader, Tenzij door mij!
    Die uitspraak deed Jezus ruim tweeduizend jaar geleden en Steiner schreef dit een kleine honderd jaar geleden. “Een tijd moet weer komen, waar we het de doden niet onmogelijk maken om hun werk ook hier te doen voor de vergeestelijking van de fysieke wereld, doordat wij ons van hen vervreemden”.
    Eigenlijk zegt Steiner hier, wat Jezus aan het kruis over de levenden, in wezen staan alle teksten die over Jezus zijn geschreven, bol van zijn woorden om de levende mens op te roepen, om de Heilige Geest in zich te doen ontwaken, niet via de dode geest in het geschrevenen, in rituelen of in materie verpakt, maar in hetgeen mij ontroert. En dat was tijdens mijn kinderjaren tot mijn twaalfde levensjaar al mijn vriendjes en vriendinnetjes met al het gebeuren erom heen, maar werd abrupt verstoord door mijn gang naar de HBS in een stad, wat een levensvreemde kinderen leefde daar! Ze wisten alles van de wereld, maar van ’n spin waren ze bang, enz.enz.
    Kinderen ontroeren me nog steeds en ik denk dat mijn rechterhand(mijn zoon van twaalf) me op 11 september 2001 ontnomen is, opdat ik me als vader meer verbinden zal met met de Levensgeest(kind) op aarde en mijn ziel niet overleveren zal aan het Hiernamaals of aan bedachte Hemel, maar ziel zich dusdanig ontwikkelt dat ik geen enkele levende ziel beschadig in zijn weg naar de Huidige Levensgeest op aarde. Ik kan me voorstellen dat Steiner de weg via Jezus neemt, maar waarom een omweg voor de menselijke geest creëren, terwijl menselijke zielen, geesten en lichamen gewoon voor het oprapen liggen?
    Tobit, de vader van Tobias, raapte ook de lijken van mensen in zijn omgeving op en gaf ze een eigen begraafplaats, tot op de dag van vandaag is dat nog steeds bijzonder en toevallig heeft mijn overleden zoon ook een bijzondere begraafplek gekregen.
    Ik kan me van alles bij dit citaat van Steiner voorstellen, maar kan me niet voorstellen dat een ziel van een dode voorrang krijgt op ’n kinderziel op aarde! Laten we eerst ruimte scheppen voor ’n kinderziel, liefst jonger dan zes dagen, waarook op aarde geboren, pas dan heb je mijn geest!
    Groetjes Walter
    op aarde zei

Geef een reactie

