Zonder het materialisme zou de mens niet vrij geworden zijn

De mensen hadden in oudere tijden van hun ontwikkeling niet alleen de beide toestanden die ze nu hebben, waken en slapen en daar tussenin een chaotisch dromen, maar ze hadden een de werkelijkheid bemiddelende derde toestand die niet enkel een dromen was, maar een gewaarworden in beelden, hoewel het bewustzijn dof (Duits: herabgedämpft) was; een waarnemen in beelden, maar in beelden die overeenkwamen met een geestelijke werkelijkheid.

Voor de ontwikkeling van het volle menselijke aarde-bewustzijn moest, zoals we weten, deze soort van waarneming van de wereld bij de mens terugtreden. De mens zou niet vrij geworden zijn, als deze toestand gebleven zou zijn. De mens zou niet vrij geworden zijn, als hij niet zou zijn blootgesteld aan alle gevaren en aanvechtingen en verleidingen van het materialisme. Maar de mens moet ook weer de weg terugvinden naar de spirituele wereld, die hij bij het volle aardse bewustzijn moet bemachtigen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 175 – Bausteine zu einer Erkenntnis des Mysteriums von Golgatha – Berlijn, 13 februari 1917 (bladzijde 37-38)

4 gedachtes over “Zonder het materialisme zou de mens niet vrij geworden zijn

  1. “Zonder het materialisme zou de mens niet vrij geworden zijn”. In wezen staat dit citaat haaks op de Bijbel of ik zou dit citaat als opmaat moeten zien van de vloek van God over Adam en Eva, toen hun lichamen een kind(toekomst) verwekte, namelijk: Mens Gij zijt uit stof ontstaan en zult tot stof wederkeren! In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. En daar geloof ik heilig in, tenzij we Jezus Christus leven ietwat begrijpen kunnen, Adam en Eva verloochende hun positie in de ontwaring van de stof(het leven) op aarde, terwijl ze beide aangesteld waren als beeld en gelijkenis van dit Goddelijk gebeuren op aarde. De mens mocht het mede op Godswijze bewonderen en er rentmeester over zijn. Maar niet op zijn eigen wijze inrichten, Jezus heeft getracht om ons er diverse manieren op te wijzen, bijvoorbeeld: Wie zonder zonde is, gooit de eerste steen, breek deze tempel af en binnen drie dagen bouw ik een nieuwe, enz. enz.
    Vanmiddag wandelde ik met ’n nichtje en haar kinderen door het bos en haar jongste kind liep met een stok door het bos en had er op een gegeven moment een worm op zitten die hij aan mij wilde laten zien, echter ik begreep zijn boodschap niet goed, omdat hij nog niet goed spreken en ik niet meer goed zien kan! Het kind klampte bij mijn nichtje(zijn moeder) aan en die zag het meteen! Wat een flater van ome Walter moet het kind gedacht hebben! Hij ziet niet wat ik zie!
    Met andere woorden: Het zal nog een lange weg te gaan zijn alvorens we begrijpen wat de juiste weg van het leven op aarde voor de mensheid is? En daarvoor is toch Jezus geboren en wordt nog jaarlijks na meer dan tweeduizend jaar op de zlefde manier herdacht, wat inhoud dat we de geboorte van ’n kind op aarde nog steeds niet goed begrijpen, maar wel willen opvoeden ten koste van hun eigen belevenis op aarde!
    De moeder/kind verbindig zal altijd toongevend blijven, totdat de mensheid gaat beseffen, dat noch de moeder of de vader de toekomst in petto heeft, maar ’n kind van jonger dan zes dagen! Jezus ging er in tijdens zijn leven ten opzichte van de mensheid in voor, maar nog net niet genoeg om ons bewust te maken van ons stoffelijk bewustzijn omtrent dieren, planten en mineralen!
    Steiner ontdekte dat vacuum, maar vergat het kind jonger dan zes dagen. Het kind jonger dan zes dagen, behoord niet geboren te worden in een materiële omgeving, maar onder een open hemel! Pas dan vloeit het kosmish bewustzijn met het aardsbewust zijn samen. Het gebeurt dagelijks met al die vluchtelingen op aarde, maar we zijn ons niet bewust van de impact ervan!
    Het Kersmis verhaal wordt via het konijn Flappie, hopelijk alleen wat duidelijker!
    Ik worstel er nog dagelijks mee, zal ik toe geven aan de menselijke vermaterialisering van de geest of zal ik me beroepen op Godsgeest, die geen enkele vermaterallseerde vorm van het leven op aarde toestaat, behalve die naar zijn beeld en gelijkenis geschapen is en dat ben ik!
    En ik heb destijds verklaard, ten opzichte van mijn pensioenfonds, ik wil geen el aan mijn leven op aarde toevoegen, als er ook maar één kind nodig is, waar ook ter wereld geboren, om dat te verwezenlijken!
    In die zin zit mijn menselijke geest anders in elkaar, dan de geest van Jezus of die van Steiner, ik ga voor de levensgeest die via het mineralerijk, plantenrijk en dierenrijk tot me gekomen is, pas via school leerde ik het doel van het mensenrijk, wat haaks op het leven op aarde staat.
    De mens heeft vrijheid in zijn denken, maar niet in zijn gevoel(liefde() in verbondenheid met het leven op aarde! Godsliefde is blind en kan men niet waarnemen, enkel ’n moment van beleving geeft genoeg stof om deze beleving tot een eeuwig moment in ons samenzijn als mens op aarde te kunnen verheffen.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

  2. Haike

    Dit citaat komt bij mij over als zijnde dat wij al geheel vrij zijn… dat er niks te winnen/veroveren valt op dat gebied. Of is dat mijn subjectieve interpretatie en zie ik iets over het hoofd?

    1. Ja, ik heb het nooit goed begrepen. In de antroposofie wordt over het begrip vrijheid altijd gesproken als het hoogste ideaal dat de mens pas na vele levens bereikt. Maar hier wordt nu gezegd dat de mens pas vrij wordt als hij de mogelijkheid krijgt om kwaad te bedrijven.
      Blijkbaar wordt hier in dit citaat bedoeld de vrijheid van keuze tussen goed en kwaad.
      Maar anderszins wordt er met vrijheid bedoeld dat de mens zichzelf weer bevrijdt van het ten prooi vallen aan het kwaad. Zoiets.

      1. Haike

        De keuze tussen goed en kwaad; daar kan ik me ondertussen veel bij voorstellen en enigszins ervaringsdeskundige op dat gebied zijn waarschijnlijk de meeste van ons wel, denk ik zo. Daar valt nog wel winst te behalen denk ik, als ik zo rond kijk in de wereld waarin de Zon haar licht zend..

        Is er ook een weg, een mogelijkheid, om vrij te worden, zonder dat je eerst ten prooi valt aan het kwaad?

Geef een reactie

