Materie is een verdichte vorm van geest

Het moet ons duidelijk zijn dat alles wat voor onze ogen zichtbaar is, niets anders is dan uit de geest ontstaan. Niets materieels is er, dat niet een geestelijke basis heeft. Een al vaker gebruikte vergelijking: een kind laat ons ijs zien. Wij zeggen: het is water in een andere vorm. – Het kind zal dan zeggen: Jij zegt, het is water, maar het is toch ijs. – Daarop zal men zeggen: Jij kent niet de wijze waarop water in ijs overgaat. – Net zo is het voor degene die niet weet, dat materie een verdichte vorm van geest is.

Bron: Rudolf Steiner – GA 56 – Die Erkenntnis der Seele und des Geistes – München, 3 december 1907 (bladzijde 197)

Eerder geplaatst op 2 maart 2012

17 gedachtes over “Materie is een verdichte vorm van geest

  1. Anoniem

    Bij hetzelfde citaat van 2-3-2012 staan alleen wat reactie’s op en aanvullingen over de vertaling wat natuurlijk prima is, maar niks inhoudelijks.

    Nou vraag ik me het volgende af: Als materie verdichte Geest is (wat ik heel aannemelijk vind klinken, maar niet zomaar klakkeloos aanneem) dan trek ik daar de conclusie uit dat de Geest superieur is aan de stof, die ook niks anders is dan Geest… De Geest kan dus de verdichte Geest kneden en vormen zoals ze wil, ze is er min of meer superieur aan, denk ik dan aan de hand van de gedane waarneming.
    Je ziet het bij mens en dier: Op het moment dat de vrije Geest zich terugtrekt uit het fysieke gedeelte (is verdichte Geest) vervalt dit totaal.

    Maar…

    Bij mensen die ernstig ziek zijn, en die daar medicijnen voor gebruiken zie je dat ze qua gedrag nogal kunnen veranderen.. Bij een middel zoals Prednison staat het ook gewoon in de bijsluiter; stemmingswisselingen… Ik zie hier juist het tegenovergestelde gebeuren; De stof die de Geest beheerst. Dus materie en de Vrije Geest zijn aan elkaar gewaagd denk ik dan maar..

    1. Maar dan is er volgens mij geen sprake van dat de stof de geest beheerst, maar dat de geest de stof niet goed kan gebruiken, omdat het ‘instrument’ van de stof mankementen heeft.
      Als je in een auto water gooit in plaats van benzine, dan wil die auto niet meer rijden. Dat wil echter niet zeggen dat er dan iets mis is met de geest van de auto-ontwerper.

      1. Anoniem

        Daarin heb je gelijk, die auto gaat geen meter meer vooruit. Maar daar is heel duidelijk aantoonbaar waar de fout is gemaakt, en dat is een mechanische. Maar iemands gedrag/karakter is fysiek gezien niet meetbaar. Je kan niet zeggen dat het gedrag van de gemiddelde mens 10 meter lang is, zoveel kg weegt, met een volume inhoud van zoveel kubieke cm, en dat de kleur ervan geel is, ik noem maar een dwarsstraat….

        Nu wordt die mens fysiek gezien ziek, qua gedrag werd de persoon als een amicaal persoon ervaren door zijn directe omgeving. Hij krijgt van zijn arts een middel voorgeschreven, en op niet fysiek gebied veranderd hij/zij volledig. Scheldt zij eigen familie en vrienden de huid vol, enz… Kan daar ook niet uit zichzelf mee ophouden, hij/zij is geen baas meer over dat gedrag. Wordt het middel niet meer gebruikt, keert het oude gedrag terug. Fysieke stof werkt in op niet fysiek meetbare Geest in.. wat gebeurt daar, en waar vindt die ontmoeting plaats?

      1. Anoniem

        Dat kan natuurlijk.

        Maar als ik naar mezelf kijk: De Hersentumor die ik als klein kind heb gehad, een zogenaamde pilocytair astrocytoom kan als mogelijk gevolg hebben; Botheid. Dus bot doen of overkomen naar een ander. Ik zelf, familie en directe vrienden noemen dat de kalaschnikov die ik dan verbaal afvuur. En als het leed al geschied is, herken ik het pas vaak. Dat is door mij niet te verbergen en maar heel moeizaam achterwege te laten. Het gebeurt en ik baal ervan als het gebeurt. Gelukkig ben ik in staat om daarna wel sorry te zeggen. En ik gebruik helemaal geen medicijnen o.i.d en toch ben ik onderhevig aan een gedragsverandering..

        Haike

  2. Hi Haike
    Ik heb even gegoogled om een beetje informatie over deze tumor in te zien.
    Maar wat heftig voor een kind.
    Om dat mee te maken.
    Jij ervaart het uit je dak gaan als gevolg van de, overwonnen, aandoening.
    Het is dus niet een tempéraments kwestie.
    Ik ken wel wat mensen met zo’n pittig temperament.
    Grt Jen

  3. Anoniem

    Tja..

    Het is natuurlijk nooit met volle 100% zekerheid te zeggen dat mijn botte reactie’s daar vandaan komen.
    Ik ben ook Boogschutter, daarvan wordt ook wel gezegd dat ze nogal bot uit de hoek kunnen komen..
    En enige choleriek is me ook niet te ontzeggen…

    En ja, misschien kan je wel zeggen dak ik letterlijk uit mijn dak ben gegaan, tenslotte hebben ze destijds een stukje van mijn schedel gelicht… 😊

    Maar goed, nu gaat het meer over mijn persoontje dan over het onderwerp, en dat was niet m’n bedoeling of insteek.

    Ik wil weten wat voor een invloed de Geest op de stof heeft, en/of andersom…

    1. Het gaat altijd om geest.
      Naar mijn idee.
      Als ook de stof verdichte geest is.
      Welke geest die van de vrijheid, degene die mij de keuze laat.
      Of hij die mij dwingt.

      1. Anoniem

        Hum..

        Als er Geest is (ongeacht het niveau, waarop deze tot uiting komt) die mij dwingt, die mij stuurt, is dat dan niet in tegenspraak dat er in de Geestelijke wereld de “Vrije Wil” van de mens gerespecteerd wordt? Zelfs in het extreme geval waarbij de een de ander een vuurwapen op zijn hoofd zet en de trekker over haalt?

        Of moet ik het deel waar ik nu nog gedwongen wordt zien als een uitdaging, een leerschool, waarmee ik de kans krijg mijn wil verder te vormen om er uiteindelijk bovenuit te komen?

      2. @Haike

        ISBN 978-90-72052-75-9/NUR 743/720
        De val van de Geesten van de Duisternis.
        Wat dit onderwerp aangaat een cyclus die voor mij verduidelijkend in.
        Blz. 35
        ‘De mensen van tegenwoordig hebben er ondertussen helemaal geen idee van in welke geestessfeer ze eigenlijk staan. ‘
        En zo vergaat het mij ook.

  4. Walter Hebing

    Ik ben het eens met de stelling van Steiner in dit citaat! “Materie is inderdaad een verdichte vorm van geest!” Maar niet van de hoofdzakelijk van de menselijke geest, maar vanuit de Goddelijke Geest, van waaruit in den beginne materie uit ontstond, in de evolutieleer oerknal genoemd!
    Uit de materie stof, is het minerale rijk ontstaan, vervolgens het plantenrijk, vervolgens het dierenrijk en toen het mensenrijk, als beeld en gelijkenis van God.
    De mens kan zich dus geen Ware Geest scheppen, los van dit levensbeginsel op aarde! Als hij/zij dat toch doet schept onnatuurlijke materie op aarde! En met deze deels Goddelijke en deels menselijk geschapen materie, wordt ik nu in mijn leven op aarde geconfronteerd.
    En ik kan je mededelen dat ik geboren ben in het meest roofzuchtigste land op aarde, namelijk Nederland, ik heb er al vaker over geschreven, maar sinds elf september 2001 weet ik het nagenoeg zeker. Het punt is om dit gegeven acceptabel in woord en/ of beeld weer te geven in onze huidige materiële aannames?
    Tot zover
    Groetjes Walter

  5. Jona

    Er is ook nog de ziel die tussen stof en geest huist. Ik denk dat geest en stof elkaars tegenovergetde zijn en tegelijk als een negatief van een foto als de holte in een boom en de ruimte die de holte inneemt. De kleur, gevoel en klank die het oplevert worden slechts beleeft in de ziel omdat die de enige is die niet enkel objectief is. Als je anders gaat doen door medicijnen is het de stof en de geest die klinken in de ziel, anders omdat de stof onbekent is en een ander gevoel oplevert dan de van nature aanwezige stoffen. Net als een schilderij droevig of blij kan maken. Niet onze geest beheerst die gevoelens maar de ziel. Stof en geest zijn slechts de rede dat ze uberhaubt kunnen bestaan……

Geef een reactie

