Over zelfmoord

[…] hier is het,waar we anders kunnen uitdrukken iets, wat – echter weer anders – in de bijbehorende samenhang al uitgedrukt is in bijvoorbeeld mijn Theosofie, waar over het altijd in de hoogste mate bedroevende fenomeen gesproken is, dat mensen door hun eigen wil een einde aan hun leven maken. Dat zou niemand doen die de betekenis van zo’n daad inziet. En wanneer eenmaal de spirituele wetenschap in de gevoelens van de mensen zal zijn overgegaan, zal er geen zelfmoord meer zijn.

Bron: Rudolf Steiner – GA 175 – Bausteine zu einer Erkenntnis des Mysteriums von Golgatha – Berlijn, 20 februari 1917 (bladzijde 64)

Advertenties

11 gedachtes over “Over zelfmoord

  1. Dit citaat van Steiner vind ik een dubbele bodem hebben, in het kader van de tijd die ik nu op aarde ben. Het kader van zelfmoord vind ik in dit citaat niet goed gedefinieerd. Over gevoelens van de mensheid gesproken, Kahlil zegt het zo: Als je liefhebt moet je niet zeggen: God is in mijn hart, maar liever: ik ben in het hart van God! Ik heb genoeg mensen gekend, die handelde alsof ze in het hart van God waren, maar stuk voor stuk werden ze slachtoffer van maatschappelijk ontwikkelingen, Jezus is er een voorbeeld van!
    Wat Kahlil in deze zin wil zeggen is naar mijn mening: Als je liefhebt voel je, je verbonden met al het leven op aarde en die verbondenheid in liefde wil je uitdragen! Je snapt niet dat er grenzen zijn aan liefde, eigenlijk zijn er ook geen grenzen aan Liefde. Maar een liefdesrelatie was een betrouwbare bron ter uitbuiting, in welke vorm dan ook! Maar nu niet meer, geen tijd meer voor Liefdesverdriet, neem een andere “liefdes” relatie/job.
    Kahlil stelt dan ook:
    Je kinderen zijn je kinderen niet.
    Zij zijn de zonen en dochters van ’s levens hunkering naar zichzelf.
    Zij komen door je, maar zijn niet van je,
    en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe.
    Je mag hen je liefde geven, maar niet je gedachten,
    want zij hebben hun eigen gedachten.
    Je mag hun lichamen huisvesten, maar niet hun zielen,
    want hun zielen toeven in het huis van morgen,
    dat je niet bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen.
    Je mag proberen gelijk hun te worden, maar tracht niet hen aan jou gelijk te maken.
    Want het leven gaat niet terug,
    noch blijft het dralen bij gisteren.
    Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen als levende pijlen worden weggeschoten.
    De boogschutter ziet het doel op de weg van het oneindige,
    en hij buigt je met zijn kracht opdat zijn pijlen snel en ver zullen gaan.
    Laat het gebogen worden door de hand van de boogschutter
    een vreugde voor je zijn:
    want zoals hij de vliegende pijl liefheeft,
    zo mint hij ook de boog die standvastig is.”
    Ik heb me vaak in het hart van God gevoeld, maar onze cultuur staat de Liefde van Gods Hart niet toe en als eenling kan Godsliefde niet uitdragen naar al het leven op aarde. Ik ben blij met Jendiengs reactie op dit citaat van Steiner, namelijk: Materialistische gedachten en gevoelens hebben een sluier geweven over de bovenzinnelijke wereld, die in feite heel dicht bij de mens staat.
    En Jendieng plaatst een reactie, die dichtbij de mening van zijn medemens(tijdsgenoot) in het Nu op aarde aanwezig is. Inderdaad de kern van de mens op aarde is tevens zijn/haar doel. Jezus introduceerde zes dagen in zijn tijd, immers dan zou besnijdenis plaatsvinden, een soort hielprik in onze tijd. Echter abortus is nog een stap verder, wat betekent zelfmoord in dit kader? Voor mijn gevoelens meer dan zelfmoord of euthenasie. Waren we maar in het Hart van God met ons bewustzijn, dan konden we eindeloos genieten van het ontwaren van het Goddelijk gedachtegoed, zich uitend met de levende manifestaties ervan, van mineraal, via plant en dier tot mens(het leven). De mens handelt andersom, via zijn medemens gebruikt hij/zij, kinderen, dieren, planten en mineralen, om zijn/haar bewustzijn te voeden, met bepaald geen liefdevolle gevoelens.
    Je hoeft geen spirituele gevoelens te creëren om dat gegeven op aarde te ervaren! In zekere zin geef ik Kahlil gelijk en heb zo mijn twijfels bij het gedachtegoed van Steiner. De mens is nu op aarde, niet gisteren of morgen, zijn geest en mijn geest zal zich moeten eiken aan de geest van ’n kind van jonger dan zes dagen, waar ook ter wereld geboren!
    Pas dan kunnen wij de ware Geest van Jezus op aarde tegemoet treden en met hem, ons naar de Goddelijke Geest begeven.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

  2. cisca

    Ridzerd, juist op deze dag, 4 april 2016, verlaat Wim Brands zijn lichaam.
    Een presentator die in zijn gesprekken met schrijvers – door zijn zorgvuldige, bezielde vraagstelling en zijn rust – het vermogen had om hen te laten antwoorden zoals zij ’t geschrevene hebben bedoeld; dat is nauwelijks iemand gegeven!
    “Sprituele wetenschap” is altijd herkenbaar ook al is de drager ervan zich dat (nog) niet bewust.
    Wij kunnen slechts bij zelfdoding een “worsteling” van de ziel vermoeden, geen uitweg zien of willen.
    Heeft Rudolf Steiner niet gesproken van een “nerveuze epidemie” vanaf de 21 ste eeuw?
    Onder deze noemer kan veel, wat zich in toenemende mate voordoet, worden geplaatst.
    Ook heeft hij “geschouwd” dat de mensheid over de drempel zal wordt geduwd waardoor de toename van de (onbewuste) IK-kracht vooralsnog niet, of met de grootste moeite, kan worden gehanteerd.
    Bij een zelfdoding hoort geen oordeel, noch een veroordeling, alleen ontzag voor een daad die op z’n minst een gevoel van ontzag oproept, ontzag ook voor het mysterie van onze ziel in een aardse behuizing.

    1. Ja, Cisca, zeer toevallig. Vreselijk tragisch altijd, zelfmoord. Kort geleden was het Joost Zwagerman en nog niet zo lang geleden nog een andere schrijver/dichter, Rogi Wieg.

  3. Anoniem

    Renée
    Mooi weergegeven Cisca. Laten we nooit oordelen, want wij zijn ook tot alles in staat als de nood hoog is. Heb in mijn praktijk ook vaak eerbied gehad, hoe lang iemand het soms in het leven heeft volgehouden, voor tot deze daad te komen.

    1. Rita, ik was van plan een stuk over te typen uit het boek Theosofie van Steiner, maar het wordt wat te veel. Maar misschien heb je dat boek zelf ook wel. In het hoofdstuk De ziel in de zielewereld na de dood vertelt Steiner ook een en ander over zelfmoord.

      Maar in feite is het een zeer harde waarheid. Want men zal maar een naaste hebben die zelfmoord gepleegd heeft. Dan heeft men niet meer de troost dat de geliefde overledene nu uit zijn of haar lijden verlost is.

  4. Zelfmoord is een fenomeen wat iedere ziel heeft of zal door staan. Zij die dit reeds hebben meegemaakt zullen het niet snel nogmaals doen. Onze zielsbeleving kan het zich nog herinneren en weerhoud ons ervan. De reden is dat het voor ons zieleleven een zeer traumatische gebeurtenis is. Het leven eindigd niet met de lichamelijke dood. De ziel “leeft” verder zonder lichaam tot aan het natuurlijk overlijden. Dit is een absolute eenzaamheid waar niemand voor wil kiezen als je dit ervaren hebt. Oordeel niet over hen die het doen. Bedenk dat je heel ver over een wanhoop heen bent om dit te doen. Er is geen rationeel denken meer en als je al op dit put geraakt, is er al veel mis met deze persoon. Hoop maar dat je nooit zover komt.

    1. @Ridzerd @Rita
      Hierbij wil ik nog even reageren op jullie reactie., waarvoor ik erg dankbaar ben.
      Sorry dat ik er zo laat mee kom.
      “Dat zou niemand doen die de betekenis van zo’n daad inziet. En wanneer eenmaal de spirituele wetenschap in de gevoelens van de mensen zal zijn overgegaan, zal er geen zelfmoord meer zijn.” R. Steiner
      Ik was erg verbouwereerd en heb daardoor mijn vraag eigenlijk niet duidelijk gesteld.
      Nu wil ik dit dan doen : Waarom kan ik, kan Jan Modaal niet zonder meer, zo maar de betekenis van zo een daad-(zelfdoding) zien of kennen: gij zult niet doden? Ik was dadelijk daar met : Leer het ons dan!
      Vermoedelijk is dit te simplistisch gesteld.
      En wanneer eenmaal de spirituele wetenschap in de gevoelens van de mensen zal zijn overgegaan, zal er geen zelfmoord meer zijn.” R. Steiner
      Wordt hier misschien geduid op de overgang van geloven naar wetend worden-van het astraal lichaam dat Geestzelf wordt- van Geloof, Hoop en Liefde : de krachten die het lichaam bijeen houdt?

      1. Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet goed, Rita. Het is duidelijk dat een mens met een materialistische visie, d.w.z. een mens die denkt; ‘dood is dood en daarmee ben je van alles af’ nooit de betekenis, beter gezegd de gevolgen, van zelfmoord kan inzien. Maar een mens hoeft maar een klein beetje spirituele kennis op te doen om meteen in te zien, dat men met zelfmoord zijn lijden helemaal niet beëindigt, maar juist vermeerdert.
        Overigens is het wel twijfelachtig of er in de toekomst helemaal geen zelfmoord meer zal zijn. Onder materialisten zal er nog steeds wel zelfmoord bestaan. Steiner zegt er ook duidelijk bij: ‘wanneer eenmaal de spirituele wetenschap in de gevoelens van de mensen zal zijn overgegaan, zal er geen zelfmoord meer zijn.’

      2. Misschien ligt het allemaal eenvoudiger en zit ik wel te diep te spitten.
        Materialisme zou dan de grote reden zijn van zelfdoding… het uitzichtloze of zo iets dan…
        Ja het kan. Bedankt Ridzerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s