De uiterlijke persoonlijkheid van H.P. Blavatsky, voor zover ze in haar lichaam aanwezig was, met haar intellect, met haar persoonlijke eigenschappen, haar sympathie en antipathie, zij toont ons door de manier waarop de Isis Ontsluierd is geschreven, dat zij geheel niet uit haar persoonlijkheid, uit haar eigen ziel heeft kunnen voortbrengen, wat ze de wereld te geven had. Zij deelt dingen mee, die ze zelf helemaal niet heeft kunnen begrijpen, en als men deze lijn van denken verder volgt, dan is het een bewijs ervoor, dat hogere, spirituele individualiteiten het lichaam en de persoonlijkheid van H.P. Blavatsky hebben benut om wat noodzakelijk was, wat binnenstromen moest in de mensheid, mee te delen.
Bron: Rudolf Steiner – GA 143 – Erfahrungen des Übersinnlichen/Die drei Wege der Seele zu Christus – Keulen, 8 mei 1912 (bladzijde 170)
Eerder geplaatst op 4 februari 2012
Audio-opnamen van drie in het Engels voorgelezen lezingen van Steiner over Blavatsky:
1. Remembering Madame Blavatsky (Munich, May 8, 1907) – Lecture by Rudolf Steiner
2. Some Background to the Role of Madame Blavatsky (Berlin, March 28, 1916) – Lecture bij Rudolf Steiner
3. Madame Blavatsky’s Occult Imprisonment (Dornach, December 26, 1916) – Lecture by Rudolf Steiner
Nu vraag ik me af gezien de huidige situatie.
Zou dat mogelijk ook in negatieve zin gebeuren?
–(-dat hogere, spirituele individualiteiten het lichaam en de persoonlijkheid van(———) benutten-) —
Het kwaad kan de menselijke vrijheid niet respecteren, het boze zelf lijkt uit nood geboren.
Er bestaat inderdaad een groot verschil tussen geïnspireerd worden en bezeten raken, Jen.