We leven werkelijk in een tijd waarin de mensheid zich voorbereiden moet, langzamerhand boven het louter filosofisch idealisme uit te komen en over te gaan naar een werkelijk bewustzijn van de bovenzinnelijke werelden, van de algemene geestelijke wereld, waarin we leven zoals we in de fysieke wereld leven.
Bron: Rudolf Steiner – GA 161 – Wege der geistigen Erkenntnis und der Erneuerung künstlerischer Weltanschauung – Dornach, 27 maart 1915 (bladzijde 164)
Dit citaat van Steiner doet me denken aan het het citaat van Steiner geplaatst op 28-08-2014 en de reacties erop. Drie zielen wonen in mijn borst, Steiner geeft er een heel andere wending aan dan hetgeen ik tijdens mijn jeugd aangeleerd heb gekregen, namelijk het begrip Heilige Drieëenheid, ik heb veel geworsteld met dat begrip, als volgt samengevat in het kruisteken. In Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, Amen! In eerste instantie dacht ik dat het niet “Amen” moest zijn maar “Samen” moet zijn.
Toen ik kinderen kreeg, dacht ik als je Zegt in naam van het Verleden en de Toekomst en het Nu, Amen, wordt het kruisteken veel actueler en begrijpelijker.Waarbij het Verleden staat voor Vader, de Toekomst voor Zoon en het nu voor Heilige Geest. En dan valt er over “Samen” niet meer te spreken, want het verleden en de toekomst vallen samen in de Heilige Geest, Amen.De mens kan zich niet losmaken van de Levensgeest op aarde, wel los denken en los willen maken, maar niet losvoelen, immers de verbondenheid(Heilige Geest) van het leven op aarde gaat de mensheid te boven! Denken(verleden), toekomst(willen) lossen volledig op in het voelen(nu).
Jezus zei het zo: “Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.
Bundel uw licht in mij – maak het nuttig.
In wezen een opsteker voor elke mens op aarde. Niet de bewondering, maar de ontroering van het leven op aarde behoort de leiddraad van ons leven te zijn. Ik heb zo’n flauw vermoeden dat de bovenzinnelijke wereld gebouwd is op de glans van de manifestaties van het leven, in plaats van ontroering voor het leven direct op aarde aanwezig!
Steiner schreef dit citaat een kleine honderd jaar geleden, het lijkt nog steeds actueel, maar voor mijn gevoel slaat Steiner de plank gewoon mis! Begaan zijnde met het leven op aarde kan het er bij mij niet in dat een mens opnieuw incarneren kan. Jezus zei het zo: Je kan beter een dier verslinden opdat het dier meer mens wordt, dan je door een dier te laten verslinden, waadoor de mens weer dier wordt. In wezen de parabel tussen de slang en Eva, ik denk dat dat gegeven door de mensheid nog steeds niet goed doordacht is, want het slangensymbool prijkt nog op alle doktersposten/apothekers posten. Ik heb er nu op bijna alle fronten van mijn lichaam ervaring mee gehad en kan zeggen dat ze alles uit de kast halen om het leven in mijn lichaam te kunnen laten voortleven of het zelfs opnieuw in me te verwekken. Daarna ben ik aan hun wetgeving gehouden of ze laten me vallen. Op mijn vraag: Of ze mijn leven op aarde konden garanderen, als ik me aan hun wetten zou houden, antwoordde ze: Nee, dat niet! Met andere woorden: Ze wilde me wel onder curatele nemen, maar mijn leven niet garanderen.
Steiner verpakt het direkte leven van de mens op aarde, in een reïncarnatiegebeuren, iets wat mijn katholieke moeder en haar omgeving met mijn kinderlijke ziel ook deed.Je verdiend de Hemel met goed gedrag, het vagevuur bij twijfel en de hel bij slecht gedrag.
Op zich een goed uitgangspunt, maar tijdens mijn leven heb ik gemerkt dat er zich zowat niemand bekommert over het minste leven.
Steiner dacht na over landbouw en veeteeld, maar niet over zijn eigen geest, immers landbouw en veeteeld behoren niet in het domein van de Heilige Geest, waarvan elk kind waar ook ter wereld geboren, gedurende zes dagen vertegenwoordiger van is. Moeder en kind zijn in beginsel eenheid van gevoel, zoals Adam en Eva het ooit waren met de schepping. Mens bereid je niet voor voor de geleidelijke overgang, maar voor de kruisiging!
Tot zover
Groetjes Walter