De mensen die zo denken, leven eigenlijk in een ontzaglijke hoogmoed

Als we naar de wereld in deze tijd kijken, dan zien we al vele jaren een enorme hoeveelheid vernietiging. Er zijn krachten aan het werk die doen vermoeden in welke afgronden de westerse civilisatie nog terechtkomen zal. Maar men moet zeggen: Als men kijkt naar de mensen, die in zekere zin uiterlijk de geestelijke leiding in de verschillende gebieden van het leven hebben, dan zal men merken hoe deze mensen in een vreselijke wereldslaap gevangen zijn.

Ze denken immers zo ongeveer, en nog maar kort geleden dachten de meesten zo: Tot in de 19e eeuw was de mensheid met betrekking tot hun inzichten en opvattingen kinderlijk, primitief. Daarna is echter de moderne wetenschap op de meest verschillende gebieden gekomen, en hiermee is er nu iets dat in alle eeuwigheid als de waarheid gehandhaafd zou moeten worden. De mensen die zo denken, leven eigenlijk in een ontzaglijke hoogmoed, ze weten het alleen niet. Daarentegen duikt toch in de hedendaagse mensheid hier en daar een vermoeden op dat de dingen toch niet zo zijn als de mening van de meerderheid, zoals die zojuist door mij is beschreven.

Bron: Rudolf Steiner – GA 260 – Die Weihnachtstagung zur Begründung der Allgemeinen Anthroposophischen Gesellschaft 1923/1924 – Dornach, 1 januari 1924 (bladzijde 270-271)

12 gedachtes over “De mensen die zo denken, leven eigenlijk in een ontzaglijke hoogmoed

  1. cisca

    Ridzerd,

    Ridzerd, ’t geeft een niet te onderschatten steun – al is ’t op deze manier, via dit citaat – dat we niet alleen staan in onze waarneming van wat er om ons heen gaande is.
    In een “wereldslaap” gevangen…….. ’t kan niet beter onder woorden worden gebracht.
    Wat een werkelijk “ziener” was deze man, Rudolf Steiner.
    Nu, in deze paastijd, verschijnt eens te meer de hoge individualiteit – ca 2000 jaar geleden – gedurende zijn drie laatste jaren op aarde in het licht dat op deze tijd meer dan van toepassing is.
    Hij vertegenwoordigde waar we doorheen moeten wat ook door Rudolf Steiner in zijn onnavolgbare voordrachten van de evangelien is uitgelegd.
    Soms kan een citaat “inslaan”!
    Dank Ridzerd
    Cisca

    1. Dank je, Cisca. Ja, Steiner was een ongeëvenaarde grootheid. Na al die jaren is mijn bewondering voor hem alleen maar groter geworden, hoewel ik eigenlijk van veel van zijn werk nog steeds maar weinig begrijp.

      1. Het valt me trouwens op hoeveel antroposofen, ik bedoel hiermee met name leden van de antroposofische vereniging, tegelijk ook lid zijn van de Christengemeenschap. In ieder geval in Rotterdam en omstreken. Zelf ben ik dat niet. Voel me ongemakkelijk bij kerkelijke structuren. Rooi het met enkel antroposofie.

      2. Hugo Verbrugh is meen ik ook niet lid van de Christengemeenschap. Ik lees overigens af en toen nog wel eens zijn stukjes in de Steronline, maar dat kan ik maar beter niet doen, want eerlijk gezegd draait het altijd weer op ergernis uit. Hij komt met termen aanzetten als meta-post-neo-existentialisme.
        De Ster is toch een huis-aan-huisblad in een deel van Rotterdam? Ik begrijp niet dat Verbrugh in een wijkkrant met zulke uitdrukkingen aankomt, het is geen filosofisch vakblad.

      3. Ook Hugo Verbrugh is een apart mens. De Ster (Online) is een wijkkrant voor de Rotterdams wijk Kralingen, deels een wijk voor welgestelden en deels een volkswijk. Een aantal mensen aldaar zullen zijn columns denk ik wel op prijs stellen. Zijn column Dat WIL je niet weten… (De Ster Online, 1 maart 2016), waarin hij de term meta-post-neo-existentialisme bezigt, vind ik wel interessant en goed geschreven. Het haakt in op een opiniestuk van Joyce Roodnat: De hel, dat zijn wij zelf (NRC Handelsblad, 11 februari 2016).

        Zelf woon ik in Rotterdam-Zuid. Ben geboren en getogen in de Afrikaanderwijk. Woon daar nog steeds en zal er misschien ook mijn laatste adem adem uitblazen. Ben daar niet helemaal zeker van. You never can tell, but so far I can see it’s likely.

        Waar een academische term als ‘meta-post-neo-existentialisme’, abacradabra voor veel mensen, voor staat vormt inderdaad een vraagstuk op zich.

        Het existentialisme als filosofische stroming verpakt in een levensgevoel stipte ik kort aan in mijn blogartikel Antroposofie en wetenschapsfilosofie (1) – Voorspel (Cahier, 12 februari 2014).

      4. Hier nog iets meer over de Afrikaanderwijk te Rotterdam. Oude archiefbeelden uit 1972 over een etnische rel aldaar, welke toen het landelijke nieuws haalde. In 1972 was ik dertien en ‘sloot ik me vaak op’ in mijn zolderkamer achter een schaakbord. Echt een puber. Toen al met fighting spirit. Maar wel verlegen. Mijn broer Martin, een echte havenarbeider, was toen twaalf. Hij komt even in beeld rechts naast die jonge vrouw die in dit filmpje De rellen in de Afrikaanderwijk Rotterdam 1972 (Youtube) reageert met: ‘Nou ikke…’ en vervolgens vertelt dat ze vaak genoeg door Turken was lastig gevallen.

      5. Ik heb het gezien, John. Leuk. Die man die daarna komt, wat gaat die heerlijk dom maar wel komisch tekeer. Hij is een sprekend voorbeeld van het gezegde: Holle vaten klinken het hardst.

      6. Ach ja, ‘k denk dat je door zulke ‘ongelukkige uitspraken’ en onnadenkendheid, maar wel eerlijk geuit, mag heen zien. Die man stond stijf van de frustratie, terwijl de adrenaline nog door zijn lichaam giert. En er speelde ook wel een serieus probleem toen.

        De NOS heeft trouwens een leuk nieuwsarchief aangelegd. Allemaal filmpjes van jaaroverzichten die terugvoeren tot en met 1956: Jaaroverzichten NOS Journaal – 1956 tot en met 2014

  2. walterhebing

    Als ik de geschiedenis(tijd) van de mensheid bekijk, kan ik onmogelijk instemmen met de inhoud van dit Steiner citaat! Neem de laatste alinea: “Daarentegen duikt toch in de hedendaagse mensheid hier en daar een vermoeden op dat de dingen toch niet zo zijn als de mening van de meerderheid, zoals die zojuist door mij is beschreven”.
    In wezen was dat al zo in den beginnen, de vraag is: Hoe verkrijgt de eenling het vertrouwen van de massa, dat ze zichzelf er zelfs voor willen opofferen of andersom zichzelf niet willen opofferen aan het vertrouwen wat Jezus hun gaf, dat konden de elf apostelen pas na vijftig dagen, namelijk op de Pinksterdag.
    Ik heb moeite met Steiners interpretatie van de Christus Impuls, in de contekst van wat ik van mijn moeder en mijn omgeving omtrent dit gebeuren heb ingeprent gekregen. Ik vind deze woorden van Steiner van hoogmoed getuigen: Tot in de 19e eeuw was de mensheid met betrekking tot hun inzichten en opvattingen kinderlijk, primitief. Ze staan haaks op mijn levenservaring en de woorden van Jezus en Jezus zei: Als Gij niet wordt als kinderen zult gij het koninkrijk der Hemelen nooit binnengaan en ik zei als antwoord op een veel gestelde vraag uit mijn omgeving, namelijk: Hoe kun je nu leraar zijn? Mijn antwoord: Om leerlingen op een verantwoordde wijzen te laten ontmantelen wat de mensheid in al die eeuwen voor hun nazaten opgebouwd hebben, immers alles wat de mensheid heeft opgebouwd vreet menselijke levensenergie! Zowel in fysieke als psychische zin.Het doet het ambacht der mensheid tekort, de mens als naar Godsbeeld en -gelijkenis geschapen is een rentmeester over het leven op aarde.Jezus zie ik als iniatief nemer op beide gebieden: Breek deze tempel af en binnen drie dagen zal ik een nieuwe bouwen en als je niet wordt als kind zul je het hemelrijk op aarde nooit betreden.
    Ik begrijp niet dat Steiner zich een tempel voor zijn geest laat bouwen, terwijl Jezus zijn Lichaam als tempel van zijn geest op de Calvarieberg liet kruizigen door zijn eigen volk en vroeg: Vader schenk hun vergiffenis, want ze weten niet wat ze doen! Het vernietigen is dus niet alleen van deze tijd, dat is van alle tijden. Echter de tijd is aan de mens gegeven en elke mens op aarde is “vrij” om zijn tijd aan iets of niets te geven. Dat was ooit, maar door verplicht onderwijs, kunnen we dat niet meer. Laat staan ervanuit te handelen, de IS sloopt op onverantwoordde wijze onze opgebouwde werkelijkheid, maar wij als gecultiveerde wereld slaan op een onverantwoorde wijze toe op onze medemens op aarde.
    Het Scheppingsverhaal ten opzichte van het Evolutie verhaal. Het scheppingsverhaal eindigd bij de mens als Toppunt van alles wat is, het Evolutie verhaal eindigd nooit, het is de slimste of de sterkste mens die overwint, ik denk geen van beiden immers het Levensbewustzijn, waarvan elke mens het toppunt van is, als Godsgelijke geschapen is tevens verantwoordelijk voor het beinvloeden van de menselijke tijd op aarde. En beide richtingen houden nauwelijks rekening met het menselijk Goddelijk zijn op aarde.
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

