Geest en Praktijk (3 van 4)

Ik heb in voorgaande jaren vaak en zeer scherp op deze dingen gewezen en heb verteld, dat er werkelijk in de loop der jaren menig mens naar mij toe is gekomen die zei: ‘Ach, ik heb zo’n prozaïsch beroep, ik zou graag dit prozaïsche beroep opgeven en me aan idealere dingen wijden.’ Dat is de slechtste stelregel die men in het leven kan hebben kan.

Wie door zijn lot, door zijn karma postbeambte is en een deugdelijke postbeambte is, die dient – zo zei ik vaak – zeker, als hij zijn beroep behoorlijk uitvoert, de wereld meer dan wanneer hij een slechte dichter is of zelfs een slechte journalist of een dergelijk beroep dat iemand menigmaal wenst. Het gaat erom dat wanneer iemand het geestelijke benadert, dit geestelijke zo in zijn gemoed opneemt dat het iemand niet ongeschikt, maar geschikt maakt voor het uiterlijke leven.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 196 – Geistige und soziale Wandlungen in der Menschheitsentwickelung – Dornach, 7 februari 1920 (bladzijde 168)

2 gedachtes over “Geest en Praktijk (3 van 4)

  1. Walter Hebing

    Aan dit citaat van Steiner, kan ik geen touw aan vastknopen, met name deze zin: Het gaat erom dat wanneer iemand het geestelijke benadert, dit geestelijke zo in zijn gemoed opneemt dat het iemand niet ongeschikt, maar geschikt maakt voor het uiterlijke leven.” Volgens eerdere citaten van Steiner komt ieder pasgeborenen voort uit de geest der hogere werelden en hoeft het geestelijke op aarde dus niet te benaderen want hij/zij maakte er al deel van uit, het is zelfs de bron van het zijn van de mens op aarde. Echter de mens maakt geen deel uit van de Bron des Levens en nu ik dit citaat van Steiner lees, Steiner ook niet. Steiner spant in dit citaat de mens(het paard) achter het Leven(de wagen), terwijl de mens het Toppunt van het leven zelf is. In wezen is geen enkel beroep menswaardig! Ook het beroep van postbeambte niet, nog even en de drone’s vervangen de postbeambten, veel efficiënter en betrouwbaarder.
    Ik beleef het leven op aarde blijkbaar 180 graden anders dan Steiner het leven op aarde benaderd, over Steiners beleving van het leven op aarde, maar even niet gesproken als man van twaalf ambachten en dertien ongelukken. Ik ben benieuwd naar zijn slotwoord over dit thema.
    Groetjes Walter

  2. Anoniem

    In de eerste hoofdstukken van “Wie erlangt man” wordt juist uitgelegd dat een kind in de eerste jaren deze onmiddelijke toegang tot de geestelijke wereld kwijt raakt. Door oefening is de mens weer in staat een toegang tot de geestelijke wereld te krijgen. Niet onbewust, maar bewust.
    Door deze bewuste relatie met de geestelijke wereld komt de mens ook in de materiele wereld tot een zuivere, ego vrije, verbinding. Dwz een vrije relatie.

    Olf Tiessens

Geef een reactie

