Geest en Praktijk (2 van 4)

Ik heb altijd geprobeerd duidelijk te maken dat de hier bedoelde antroposofisch georiënteerde geesteswetenschap weliswaar in de hoogste hoogten van het geestelijk leven wil opgaan, maar dan in de mensen door dit opklimmen in de geestelijke werelden een wijze van denken, een manier van voorstellen wil ontplooien die hen bekwaam maakt, geschikt maakt om zich in elke tak van het dagelijks leven praktisch in te stellen.

Men moet voor zijn werk, voor het dagelijkse praktische leven iets hebben aan wat men zich geestelijk ook voor de hogere werelden verwerft. Dit werken voor de geestelijke wereld moet zo zijn dat het iemand niet verleidt om te zeggen: Deze geestelijke wereld dat is het bovenaardse, dat mag helemaal niet aangeraakt worden door het alledaagse; het grove alledaagse is daarvan afgezonderd, dat veracht men, de spirituele wereld, dat is het hoge, het verhevene.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 196 – Geistige und soziale Wandlungen in der Menschheitsentwickelung – Dornach, 7 februari 1920 (bladzijde 168)

Een gedachte over “Geest en Praktijk (2 van 4)

  1. Walter Hebing

    In wezen staat dit citaat van Steiner,weliswaar versluierd, haaks op de Christus Woorden. En Jezus zei: Maak je geen zorgen over de dag van morgen, want iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen zorgen, kijk naar de vogels van de hemel: ze zaaien niet en maaien niet en oogsten niet, je hemelse Vader voedt ze. Zijn jullie niet meer waard dan vogels? [27] Wie van jullie kan met al zijn zorgen een el toevoegen aan zijn leven? [28] En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet. [29] Maar Ik zeg jullie: zelfs Salomo met al zijn pracht en praal ging niet gekleed als een van hen.
    Steiner zegt: Men moet voor zijn werk, voor het dagelijkse praktische leven iets hebben aan wat men zich geestelijk ook voor de hogere werelden verwerft! Ik ben een man van twaalf ambachten en dertien ongelukken, niet vanwege de materialen of de leerlingen, waarmee ik moest werken, maar de manier waarop ik met de materialen en/of leerlingen moest omgaan. terwijl ik zowel materie als leerlingen als deel van mijn zijn beschouw. Ik heb geen flauw idee wat Steiner met het bovenaardse bedoeld, wel een vermoeden, namelijk: “Het omgekeerde van de digitale wereld” Beiden werelden zijn afhankelijk van hun bron, in zekere zin afgeleid van het dagelijks leven. Naar mijn mening is er geen hoger of lager leven, enkel leven of dood, zijn er geen hogere werelden, enkel en alleen een kosmisch bewustzijn, wat zich op aarde wil manifesteren. Je hebt mensen die erop vooruit willen lopen, mensen die het vast willen leggen, mensen die er zich aan overgeven en mensen die het willen vernietigen. Derhalve pleit ik voor het grove alledaags menselijk bewustzijn, waarbij elk kind waar ook ter wereld geboren, als leidraad naar het kosmisch bewustzijn, serieus genomen wordt. Pas dan kan de mens ontsnappen uit de ban van hogere werelden en zich op aarde gedragen als toppunt van alles wat is, in plaats van zijn toppunt te gaan zoeken, ten koste van alles wat leeft. Niet het Worden, maar het Zijn van de mens is belangrijk.
    Ik ben benieuwd naar Steiners vervolg over geest en praktijk, met deze reactie neem ik alvast een voorschot op zijn verdere betoog.
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

