Prediken van mensenliefde

Wanneer men algemene mensenliefde al te vaak als grondbeginsel predikt, wordt het bedenkelijk. Let wel, ik zeg niet zo zeer als grondbeginsel maar als te vaak uitgesproken grondbeginsel. Bepaalde mensen leggen het liefst de nadruk op de goede eigenschappen, die zij zelf het minst bezitten. Wij kunnen vaak bemerken, dat grondbeginselen dáár het meest verkondigd worden, waar zij het sterkst ontbreken.

Bron:Rudolf Steiner – GA 145 – Welche Bedeutung hat die okkulte Entwicklung des Menschen für seine Hüllen (physischen Leib, Ätherleib, Astralleib) und sein Selbst? – Den Haag, 26 maart 1913 (bladzijde 119)

De serie voordrachten waaruit deze tekst komt is in 1980 als boek uitgegeven met als titel Innerlijke ontwikkeling door antroposofie bij uitgeverij Vrij Geestesleven. Later is het boek bij uitgeverij Pentagon verschenen met als titel Spirituele ontwikkeling.

Eerder geplaatst op 28 november 2011 

Een gedachte over “Prediken van mensenliefde

  1. Anoniem

    Ik vraag me af wat Rudolf Steiner in dit citaat onder het begrip: “Algemene mensenliefde” in dit citaat verstaatt? Ik ben namelijk zeer onder de indruk van deze Steiner spreuk: “In stilte ontvangen het zuiverste licht, al het leven in Liefde verbindend”!
    Zeer praktisch gedacht, ontvangt de steenbok hoog in de bergen het zuiverste licht. Zowel dieren als mensen hebben ’n hart, zoóok de steenbok en zijn hart ontvangt het zuiverste (zon) licht op aarde.
    Jezus ken ik uit mijn jeugd als een beeld van ’n man met een ontbloot hart. Zeer met het wel en wee van de mens in het algemeen begaan, Echter van een hartsverbondenheid met dieren heb ik Jezus nooit over horen vertellen, terwijl we dat op aarde toch zijn!
    Tijdens mijn jeugd heb ik ook de iets van het ontstaan der aarde vernomen, namelijk: In den beginne was er het Woord en het Woord was bij God, het Woord was God en het Woord is vleesgeworden(Genesis 1.1) In de wiskundeles leerde ik dat het geheel meer is dan de som der delen! Met andere woorden: Men kan de mens met zoveel woorden, beschrijven als men wil, men zal de ware mens(God) via de som van alle delen van het leven op aarde, nooit vinden.
    En Jezus zei:Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen; Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen; Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.”
    Net als bij Steiner zit in dit betoog een dubbele bodem, immers het gaat voorbij aan hun eigen intenties, zowel Steiner als Jezus gaan voorbij aan het gegeven dat elk kind waar ook ter wereld geboren, als Gods Beeld en Zijn gelijkenis is geboren. Wie zijn wij dan, die kinderen trachten op te voeden, uit te huwelijken, als adoptie aan te bieden, abortus toe te passen, enz. enz.
    ik ontmoet veel verlichte woorden in Steiners teksten, echter ook veel duistere woorden. Bij Jezus woorden volgens het Thomas Evangelie voel ik meer ondersteuning voor mijn menszijn op aarde, echter nog geen erkenning voor mijn persoonlijk zijn op aarde. Want hoever reikt mijn verantwoordelijkhied voor mijn naaste medemens op aarde.In Genesis staat verwoord, wat Gij voor de minste van mijn scheppiing gedaan hebt, hebt Gij voor mij gedaan.
    Met dat gegeven kan ik mee leven en snap iets van de erfzonde der mensheid, maar niets van de huidige mensheid, die zelfs hun kinideren ertoe opleidt om deze erfzondes te kunnen bewonderen en de jeugd zelfs opleidt om deze te vermenigvuligen, in plaats ze van de aarde te laten verwijderen.
    Elke mens is naar Gods beeld en Gelijkenis geschapen, met andere woorden: In elke mens is het Goddelijke Bewustzijn al of niet bewust voorradig, het is aan de individuele mens om er al of niet uit te putten.
    In wezen is het heel logisch dat Europa overspoeld wordt door vluchtelingen uit Afrika en Azië, om dat gegeven inzichtelijk te maken voor de buhne vergt teveel tijd. In het kort kan ik zeggen, dat Europa altijd menselijke Liefde gepredikt heeft in Afrika en Aziië! En nu getest wordt om ernaar te handelen!
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

