De doden werken voortdurend in op onze fysieke wereld

U moet eraan denken dat de mens behalve dat hij hier zijn leven tussen de geboorte en de dood doormaakt, steeds weer een leven tussen de dood en een nieuwe geboorte doormaakt. Net zoals we hier de ervaringen hebben door de werktuigen van ons lichamelijk wezen, zo hebben we de ervaringen tussen dood en nieuwe geboorte, en deze ervaringen zijn beslist niet zonder betekenis voor wat we hier doen, terwijl we in het fysieke lichaam ons aardse bestaan doorbrengen.

Deze belevenissen zijn echter ook niet zonder betekenis voor wat überhaupt op de aarde gebeurt. Want slechts een klein deel, en wel een tamelijk gering deel van wat hier op aarde voorvalt, is afkomstig van de in het fysieke lichaam levenden. De doden werken voortdurend in op onze fysieke wereld. En de krachten waarvan de mens tegenwoordig in het materialistische tijdperk helemaal niet spreken wil, zijn er toch. Er zijn voortdurend uit de spirituele wereld niet alleen van de wezens der hogere hiërarchieën uitgaande krachten hier in de aardse wereld aanwezig, die onze fysieke omgeving configureren, doordringen, maar er zijn ook krachten doordrenkt in wat ons omgeeft, wat ons verstrikt (Duits: ergreift), die van de dode mensen uitgaan.

Zodat over het mensenleven een volledig geheel alleen kan worden ervaren als men uitkijkt boven wat de zintuiglijke ervaring en ook de historische ervaring hier op de aarde geven kan. Wat aanwezig is aan zulke krachten, is echter uiteindelijk ook enkel en alleen wat in feite de gehele mens, het gehele verloop van de menselijke ontwikkeling op aarde begrijpelijk maakt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 196 – Geistige und soziale Wandlungen in der Menschheitsentwickelung – Dornach, 18 januari 1920 (bladzijde 89)

7 gedachtes over “De doden werken voortdurend in op onze fysieke wereld

    1. Ja, dat is eigenlijk frappant, want ik heb wat de volgorde van de citaten betreft geen systeem. Als het enigszins kan plaats ik elke dag een citaat, maar om daarbij er rekening mee te houden dat het citaat van de ene dag moet aansluiten bij de vorige dag, dat is bijna niet te doen. Het komt wel voor dat een tekst te lang is; in dat geval plaats ik die tekst in meerdere opeenvolgende dagen. Maar verder plaats ik de citaten geheel willekeurig, het is maar net wat ik al lezende tegenkom.

  1. Anoniem

    Dit citaat van Steiner ervaar ik als haaks staand op mijn levenservaringen hier op aarde, het verwijst naar een beschouwend leven, in plaats van een ervaringsleven. In zekere zin heeft Steiner gelijk, van de mens wordt al vanaf de geboorte verwacht dat hij/zij zich voegt in het cultuurpatroon waar hij/zij geboren is. De man zorgt voor het inkomen en de vrouw verwerkt het tot voedsel voor de magen van haar man en kinderen.
    Echter dat zijn rolpatronen van ’n mens, dat is niet de ware mens, de ware mens is toppunt van alles wat is en die vonk schuilt in onze ziel en wacht tot zijn tijd, niet de mens, rijp is om zich op aarde te kunnen manifesteren.En die tijd is voor elke individuele mens anders, immers om uit je rolmodel te komen, als je dat uberhaubt al wil? vergt tijd.
    Je kan zeggen dat de mens bestaat uit twee naturen, namelijk: De persoonlijke natuur en de tijdloze natuur.
    De persoonlijke natuur is de houding die van hem verwacht wordt binnen een cultuur van geboorte en dood. Het zogenoemd persoonlijk bewustzijn.
    De tijdloze natuur, is je verbonden weten met de Bron des levens, ook wel God genoemd. En dat weten kent geen tijd en het was er al voordat de mens er was en zal ook op aarde blijven, met of zonder de mens! De mens ontwikkelt zijn persoonlijke natuur, niet zijn tijdloze natuur, in wezen schept hij/zij een eigen leven en dood.
    Ik heb bij dit dilemma stil gestaan, zal ik kinderen bij mijn vrouw verwekken of zal ik het weigeren? In wezen is de vrouw toch het as, waar het menselijk bewustzijn om draait, geen kinderen, geen persoonlijke voeding voor mijn tijdloze natuur.
    Steiner: Er zijn voortdurend uit de spirituele wereld niet alleen van de wezens der hogere hiërarchieën uitgaande krachten hier in de aardse wereld aanwezig, die onze fysieke omgeving configureren, doordringen, maar er zijn ook krachten doordrenkt in wat ons omgeeft, wat ons verstrikt (Duits: ergreift), die van de dode mensen uitgaan!
    Mijn ervaringen op aarde zijn: Dat zowel sprituele hierarchiën en dode mensen(dienders) op aarde veel dode gebouwen op aarde gezet hebben, die onze omgeving als het ware configueren en in onze huidige tijd zelfs overheersen met al hun uitzendingsmasten.
    Ik ga 6 maart deelnemen aan een workshop over vrouwenlogica en hoop daarmee woorden te vinden die mijn zijn op aarde, beter dan ik kunnen verwoorden.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

  2. Dit citaat duidt heel duidelijk op de werking van de geestelijke wereld op moeder aarde.Vanuit de geesteswetenschap weten wij dat tijdens ons leven hier, ons hogere ik in de geestelijke wereld achterblijft,ook dat werkt hier op aarde door,en geeft mede “leiding” aan ons leven hier op aarde.
    Het BEWUST ervaren van het verbonden zijn met ons hogere ik in de geestelijke wereld,kan worden bereikt door het gaan van een spirituele ontwikkelingsweg en dat vooral wel met de beide
    benen op grond van moeder aarde.
    Ridzard,
    hierbij nogmaals mijn hartelijke dank voor uw werk,dat u continue met een grote mate van inzet voor ons verricht.Uw citaten zijn telkens weer opnieuw een spirituele brake in het (drukke) dagelijkse bestaan.
    Tenslotte een klein vraagje:is het u bij tijd en wijle mogelijk ook in te haken op de actuele gebeurtenissen?
    Anton van Rooijen

    1. Dank voor de complimenten, Anton. Het zou inderdaad wel mooi zijn om de citaten te laten aansluiten bij de actuele gebeurtenissen, maar dat wordt me wat te gecompliceerd. Want ik heb vaak al moeite om weer een nieuw citaat te vinden voor zowel de Nederlandse als de Engelse als de Duitse site. Vaak kan ik niets vinden en dat is ook de reden dat ik vaak een al eerder geplaatst citaat plaats. Om er nu ook nog rekening mee te houden om het bij de actualiteit te laten aansluiten, dat wordt me wat te veel. Maar soms komt het wel zo uit dat een citaat inhaakt op het nieuws, maar dat is dan een toevalstreffer, dat doe ik vrijwel nooit bewust.

      1. Dank voor uw antwoord, ik begrijp dat naast het vele goede werk dat u verzet,mijn verzoek
        niet kan worden gehonoreerd.Dus rustig op uw eigen wijze doorgaan!
        A.L.A.M.van Rooijen

Geef een reactie

