Wally Tax over het hiernamaals

Even tussendoor wat anders. Ik vind het wel grappig wat Wally Tax hier zegt over het hiernamaals.

40 gedachtes over “Wally Tax over het hiernamaals

  1. Het gedonder moeten oplossen… Zou dat er gewoon niet op wijzen dat er een innerlijk, onbewust, weten is, dat, nadat je verhuisd bent (meer is het niet in mijn belevenis) je verder gaat en geconfronteerd kan worden met zowel leuke, als minder leuke situatie’s?

    1. Lucie, Wally Tax had volgens mij een enigszins melancholieke aard en dan ervaar je het leven vaak als een gedonder. En in feite is het toch ook vaak zo. Misschien voor ons in het welvarende Nederland niet zo veel, maar voor talloze mensen is het leven één grote ellende. Daarvoor hoeft men maar 1 keer naar het nieuws te kijken, Het is een aaneenschakeling van rampen, oorlogen, hongersnoden, noem het maar op.

    2. Gedonder…

      De invulling van dat woord zal denk ik voor iedereen anders zijn. Voor de een zal dat zijn omdat zijn/haar Vader ziek is. Of je wordt zelf geconfronteerd met een ziekte. Er is gedonder omdat jij en je partner elkaar niet (meer) begrijpen maar je ziet dat je kinderen er wel last van hebben. Ik noem maar wat dwarsstraten, je kunt het zo klein of groot maken als je zelf wilt. Dat proces kun je daar aan de andere kant net zo goed tegenkomen als hier.

      1. Goed gezien, Haike. De laatste woorden van Vincent van Gogh waren: “Aan de ellende zal nooit een einde komen.” Of hij dit werkelijk gezegd heeft, weet ik niet, misschien heeft één of andere fantast dit ook wel verzonnen.

      2. Ik kan me goed voorstellen dat van Gogh dat gezegd heeft, omdat ik ooit een dergelijke andere uitspraak van hem las; “Als de mensen eens beter gingen luisteren naar elkaar, dan kunnen er woorden vallen, inplaats van klappen”.

  2. Wally Tax heeft gewoon gelijk! En ‘gedonder’ in de wereld – ja, daar leven de televisiefiguren van. Net zoals mensen direct naar een ongeluk toesnellen, kijken ze het liefst naar ellende (wat soms zelfs in scène wordt gezet, om ‘beeld’ te hebben), waar o.a. door reclame weer flink aan verdiend wordt. Maar dat is wel een zéér eenzijdig beeld!
    Er is minstens net zoveel prachtigs in de wereld, en dat gaat ook gewoon door, maar dus wel op een andere manier.
    Ik ga er persoonlijk eigenlijk vanuit dat we allemaal net zoveel gedonder als prachtigs in onze incarnaties te verwerken krijgen. En het gaat er dan vooral om wat wíj er van maken!

  3. Cisca

    Er zijn talrijke voordrachten van Rudolf Steiner over het leven tussen dood en nieuwe geboorte, over een “verblijf” in een “gebied”.
    Het is dus een toestand ofwel hoedanigheid, zonder bekleed of omhuld te zijn met een fysiek lichaam en om je daarvan een voorstelling te maken, of er een een gedachte over te hebben VANUIT EEN FYSIEK lichaam is een immense opgave!
    Stel je eens een ontmoeting voor zonder te beschikken over aan het fysieke l;ichaam gebonden zintuigen; hoe storend kunnen die hier vaak zijn!!
    We zien elkaar eerstdaags zonder “bekleding”, we zien IN de ander (zoals de bijbel zegt: van aangezicht tot aangezicht)
    Om het woord “gedonder” te gebruiken: dat verschijnt dan wel in een héél ander licht!

    Cisca

    1. Ja, dat is wel heel frappant. Dat is in Amsterdam, neem ik aan. Hoe kwam je daar verzeild als ik vragen mag?
      Ik lees momenteel een biografie over Wally Tax, geschreven door Rutger Vahl. Als e-book van de bibliotheek.

      1. Ja, dat John Wervenbos in Rotterdam woont, wist ik, ook Hugo Verbrugh, maar Michel Gastkemper heeft ook in Rotterdam gewoond, alleen zag ik nu op Facebook dat hij al in 2001 verhuisd is naar Amsterdam.

      2. Wat er zoal niet in en achter pril zonlicht kan schuil gaan, Michel.

        Het doet me, zeker met het aanhoudende mooie weer van vandaag, lente kondigt zich aan, denken aan een oud gedicht van me, uit (oud) Griekse sfeer geschreven: Herademing (Antroposofie in Perspectief).

    2. Dan begint het er toch heel aardig op te lijken dat hij ons een groet stuurt, (of speciaal aan Ridzerd) of een aanmoediging om onze gedachten verder te vormen over het gedonder daar aan de andere kant..

      1. Nou, Haike, dan doe ik Wally Tax de hartelijke groeten terug, want ik mag hem bijzonder graag. Ik denk dat hij een heel zachtaardig persoon was.

  4. Hugo Verbrugh noemt het een ‘hiertussenmaals’.

    De verhuizing naar Amsterdam van Michel Gastkemper, geboren te Hilversum als ik het wel heb, is van latere datum, meen ik. Veel minder dan 14 jaar geleden.

    Wally Tax kan het met name op latere leeftijd moeilijk gehad hebben. Ik zag eens een vriend van hem op TV vertellen dat hij, die vriend, het schandalig vond dat Wally op latere leeftijd, Wally’s post artiesten tijdperk, van de Sociale Dienst Amsterdam WC’s moest schoonmaken en dergelijke.

    Hij is zevenenvijftig jaar oud geworden. Heb die leeftijd nu (5 februari jongstleden) ook bereikt, maar ik hoop de (levens)pijp pas over twintig of zo aan Maarten te kunnen. Dat hem je niet helemaal in eigen hand, maar bijvoorbeeld geen drugs gebruiken kan het bereiken van een hogere leeftijd bevorderen.

    1. Tekstcorrectie van een zinsdeel van bovenstaande reactie:

      “…maar ik hoop de (levens)pijp pas over twintig of zo aan Maarten te kunnen geven. Dat heb je niet helemaal in eigen hand…”.

      1. Het tweede artikel heb ik gelezen. Treffend dat hij tegen een vriend bij het afscheid zei: ‘Denk je dat ik er morgen nog ben?’ De volgende dag vond die vriend hem dood in de keuken.
        Nu moet ik snel aan het vertalen, want ik heb nog niks voor de Steiner site voor morgen.

      1. Ja inderdaad, Ridzerd. Het was Armand, die inmiddels ook kassie wijle is.

        Overigens hoeft het zeker niet zo te zijn dat mensen met een dichtersnatuur het leven niet aankunnen. Vaak hebben ze wel een gecompliceerde en aparte verhouding tot het leven. Dat weet ik tevens uit eigen ervaring.

      2. Ja, Armand, ook zo’n kleurrijke figuur. Jammer, ik vond het altijd leuk als hij op tv kwam.

        Ik denk ook wel dat het niet zo hoeft te zijn dat dichtersnaturen het leven niet aankunnen, maar vaak toch wel. Dat boek van Jeroen Brouwers, De laatste deur, is een aaneenschakeling van zelfmoorden onder dichters en schrijvers.
        Maar er zijn ook veel uitzonderingen. Maarten ’t Hart bijvoorbeeld is een toonbeeld van geestelijke gezondheid, tenminste zo lijkt het mij. Adriaan van Dis ook wel.

      3. Ik heb dat boek van Brouwers niet gelezen, Ridzerd. Zelfdoding onder min of meer bekende schrijvers en dichters valt in ieder geval sneller in het oog? Blogger Alek Dabrowski schreef een interessant blogartikel over dat boek: Jeroen Brouwers – De laatste deur. Bijna aan het slot van dat artikel, een boekbespreking, valt te lezen:

        “[…] Over het algemeen, in tegenstelling tot de populaire mening, is het aantal zelfmoorden onder schrijvers gering en gemiddeld niet hoger dan onder andere kunstenaars, popmuzikanten, artsen, arbeiders, noem maar op. […]”

        Ik weet niet of dat een oordeel of conclusie, slotsom, is van Brouwers en/of recensent Dabrowski.

      4. Kon inderdaad wel eens zijn, John, dat het aantal zelfmoorden onder schrijvers en dichters hoger lijkt dan onder andere groepen. Want van bekende personen hoor je het, maar van onbekenden niet.

      5. Er zijn heel wat wanhopige mensen in de wereld, Ridzerd. En niet iedereen toont zijn/haar wanhoop (aan iedereen).

        Ik schreef eens erover aan de hand van een representant en oerbeeld van getourmenteerde zielen, Amfortas; de broeder van Parsifal die alleen door Parsifal bevrijd en ontlast, afgelost kan worden; alle menselijke zielen dragen zowel Amfortas als Parsifal krachten in zich.

        Het blogartikel in kwestie: Open wond (Cahier, 1 december 2014); inclusief een audio-opname met een autobiografische reflectie als inhoud.

        Vergelijkingsmateriaal, een interessant en goed blogartikel van Mieke Mosmuller: Parzival en Amfortas – Medelijden (Mieke Mosmullers Philosophical reflections blog, 1 juli 2015).

        Muziek:

      6. Ridzerd, blogger Alek Dabrowski heeft inmiddels aangegeven dat de gememoreerde uitspraak:

        Over het algemeen, in tegenstelling tot de populaire mening, is het aantal zelfmoorden onder schrijvers gering en gemiddeld niet hoger dan onder andere kunstenaars, popmuzikanten, artsen, arbeiders, noem maar op.

        van schrijver Jeroen Brouwers zelf is. Opgetekend in diens boek De laatste deur neem ik aan.

        Ik denk dat ik dat boek eens ga lenen bij de bibliotheek.

      7. Aha, John, ja ik heb het boek jaren geleden wel twee keer gelezen, maar ik onthoud niet zo veel. Jammer, zo wordt men van al het gelees nog niet veel wijzer. 😉

      8. Huh? Sinds wanneer is Amfortas de broer van Parsifal? Feirefiz is de halfbroer van Parsifal en ook de enige waarvan Parcival in het zwaardgevecht niet van kan winnen en omgekeerd.

        Amfortas is Parcival’s Oom.

        Als Feirefiz met Parcival mee gaat wanneer deze voor de tweede keer de Graalburcht bezoekt, en dan wel de vraag aan Amfortas stelt, krijgt Feirefiz daar weinig van mee. Laat staan dat hij de Graal kan zien. Later, nadat hij gedoopt is, kan ook Feirefiz het gebeuren volop waarnemen.

      9. Haike, ik schreef broeder en niet broer. Daarmee bedoel ik geestelijke broeders, graalbroeders. En dat zijn Parsifal en Amfortas zeker.

        Ik weet hoe de lijnen met de personages en verhaallijnen in elkaar zitten bij Parsifal epos. Bestudeerde zowel de versie van Eschenbach, Wagner en die van Chrétien de Troyes.

    2. Op Facebook staat bij Michel Gastkemper bij Rotterdam 2001, maar het kan zijn dat hij toen niet UIT Rotterdam verhuisd is, maar NAAR Rotterdam, Verder staat er bij de woonplaatsen wel Amsterdam, maar geen jaartal.

Geef een reactie

