Gezond mensenverstand

Zelfs een ingewijde heeft niets aan zijn bovenzinnelijke ervaringen, als hij niet het gezonde mensenverstand juist ontwikkelt. Als vandaag de dag iemand zo denkt – neemt u dit, wat ik nu zeg, werkelijk zeer ernstig -, dat hij zeer goed aan de eisen voldoet, die tegenwoordig bij onze schoolexamens aan de mensen gesteld worden, wanneer hij zich zulke denkgewoonten eigenmaakt, dat hij bij het huidige professorendom op de meest bevredigende wijze de examens afleggen kan, dan is zijn gezonde mensenverstand zo verwrongen, dat hij, ook al worden hem op een presenteerblaadje miljoenen ervaringen van de bovenzinnelijke wereld aangereikt, ze netzomin zou zien, als hij in een donkere kamer fysiek zou kunnen zien, wat er in deze donkere kamer aanwezig is.

Bron: Rudolf Steiner – GA 196 – Geistige und soziale Wandlungen in der Menschheitsentwickelung – Dornach, 18 januari 1920 (bladzijde 96)

6 gedachtes over “Gezond mensenverstand

  1. Theo Verwijst

    Tja, nu weten we dus hoe volgens Steiner het gezonde verstand NIET ontwikkeld wordt.
    Nu maar hopen dat Ridzerd morgen met een citaat komt hoe dat gezonde mensenverstand wel juist ontwikkeld kan worden.

    1. Theo, volgens mij moeten we er hier wel rekening mee houden wat Steiner bedoelt met gezond verstand en wat er gewoonlijk meestal onder verstaan wordt. Ik ben van mening dat iemand een materialist kan zijn en “het hogere” allemaal kletskoek kan vinden, maar daarbij evengoed heel veel gezond verstand kan hebben.
      Maar als Steiner het heeft over gezond verstand, dan bedoelt hij vermoedelijk: het geen begrip hebben en ook niet ontvankelijk zijn voor alles wat boven de materie uitgaat.
      En dit laatste wordt volgens hem door het onderwijs en met name het hoger onderwijs,zoals het vandaag de dag is, sterk in de hand gewerkt.

      Hier onder volgt nog een citaat, dat niet zo zeer over gezond verstand gaat, maar wel over denkscholing.

      https://ridzerdvandijk.wordpress.com/2013/09/05/interesse-in-de-wereld-om-ons-heen-dat-is-het-toverwoord-voor-de-denkscholing/

  2. Cisca

    Een troost misschien voor sommigen van onsl van de spaanse dichter Juan Ramon Jimenez (1881-1958):
    Hi was bekend met de antroposofie/theosofie.

    Ik ben niet ik
    ik ben degene
    die ongezien aan mijn zijde gaat
    die ik bij tijden bezoek
    en bij tijden vergeet
    die rustig zwijgt als ik spreek
    die zachtmoeidg vergeeft
    als ik haat
    die rondzwerft waar ik niet ga
    die overeind blijft als ik sterf.

    Naast troost een Indirecte hulp bij “gezond mensenverstand” want als we ons enigszins bewust zijn van die/datgene wat in ons hart als geest leeft dan kan dat stuwend en verlossend werken.

    Cisca

    1. Goh..

      Ik wist niet dat Jimenez bekend is geweest met antroposofie. Maar toen ik dertig jaar geleden (of iets meer) dit gedicht van hem voor het eerst in mijn leven tegen kwam tussen een aantal andere van hem, sprong dit er voor mij met kop en schouders bovenuit. En ik vroeg me toen af of hij Steiner en het gedachtegoed van de antroposofie zou gekend hebben…

      Hij heeft ook niet voor niks de Nobelprijs voor literatuur toegekend gekregen..

Geef een reactie

