Grenzen van de menselijke kennis (1 van 2) – Sprookjes, twijfel, onverschilligheid

Voor de weg die aangeduid wordt als het pad van hoger inzicht moet noodzakelijkerwijs bij velen het begrip maar zeer gering zijn. Want hier tegen komt alles in het geweer door wat er tegenwoordig aan sprookjes verteld wordt over “noodzakelijke grenzen” van de menselijke kennis. Men praat veel over ontwikkeling, maar als iemand zegt dat de kenvermogens welke de mens op zijn huidige standpunt heeft, geen afsluiting zijn, maar dat zij bewust verder ontwikkeld kunnen worden, dan ondervindt zo’n uitspraak ofwel volkomen twijfel of onverschilligheid. Men probeert steeds weer te bepalen, wat de mens naar gelang zijn vermogens in staat is te weten; dat hij door verhoging van zijn vermogens in staat is in nieuwe werelden door te dringen, dat willen velen niet toegeven.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 034 –  GRUNDLEGENDE AUFSÄTZE ZUR ANTHROPOSOPHIE UND BERICHTE aus den Zeitschriften «Luzifer» und «Lucifer – Gnosis»  (bladzijde 295)

Eerder geplaatst op 25 oktober 2011

Advertenties

Een gedachte over “Grenzen van de menselijke kennis (1 van 2) – Sprookjes, twijfel, onverschilligheid

  1. Ik begrijp dit citaat van Steiner in het kader van het Oude Testament, waar de nadruk op de leer wordt gevestigd. Het schoolse leren, echter het Thomas Evangelie legt de nadruk op het menszijn op aarde, wat ik ook veel belangrijker vind. Bram Moerland weer even aan het woord latend.
    De medemens gaat boven de leer!
    Jezus zei:
    Heb je broeder lief als je ziel,
    behoed hem als je oogappel.
    Wat een mooi beeld is dat: ‘behoed je broeder als je oogappel’.
    Je oog is heel gevoelig voor aanraking. Het is misschien wel je meest kwetsbare lichaamsdeel.
    Wees dus even gevoelig voor je naaste als je zelf bent voor je eigen oogappel
    Dit logion is een commentaar op een tekst uit het Oude Testament.
    In Spreuken 7:1 staat:
    Koester mijn lessen als je oogappel.
    Het verschil met dit logion is groot en wezenlijk.
    In het Oude Testament moet de leer gekoesterd worden.
    Maar in Thomas is het je broeder die behoed dient te worden.
    De medemens gaat boven de leer.
    Zoek de antwoorden op je levensvragen niet in het verhevene, maar in de eenvoudige, alledaagse praktijk. De praktijk van het leven is de weg, niet de leerschool. Een leerschool kan nooit meer zijn dan een voorbereiding, een vingerwijzing. En de vinger die wijst naar de maan is niet de maan.
    Met mijn woorden: De manier waarop je medemens ziet is niet je medemens, maar een abstraktie van jezelf, pas wanneer je, je medemens als je oogappel beschouwd ontmoet je, je de kern van je wezen.
    Met andere woorden: Alleen hier aarde kan de menselijke Liefdesstroom ten opzichte van het leven op aarde ontwikkeld worden en pas wanneer de mensheid daarvan bewust wordt, kan een nieuwe wereld ontstaan en zal een lam kunnen slapen tussen de poten van ’n wolf!
    Tot zover.
    Groetjes Walter.

    Maar, je naaste liefhebben, is dat wel zo makkelijk?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s