Op zijn minst zou hij de volgende dag in een krankzinnigengesticht zitten

Het is diep in onze tijdsomstandigheden geworteld dat de adepten (hiermee worden de hoogste ingewijden bedoeld) zich bijna geheel moeten terughouden. Ons egoïstische tijdperk is niet in staat het juiste gebruik van zulke vermogens te maken. Niemand houdt zich in onze tijd meer terug dan de adepten. En zelfs als ze zouden willen ingrijpen in het wel en wee van de mensen, dan kunnen ze het vaak niet, hoewel ze de kracht daartoe hebben en de mensheid zo veel zegenbrengends zouden kunnen meedelen.

Juist op het gebied van de geneeskunde, die het allerdiepste in het materialisme is verzonken, moeten de adepten vaak om zo te zeggen met bloedend hart toezien, hoe vele, vele duizenden arme zieken wegkwijnen zonder dat hen hulp kan worden geboden. Maar zelfs als een adept tussenbeide zou komen om een zieke te willen helpen, dan zou hetgeen hij zou moeten doen zo in tegenspraak zijn met de tegenwoordige tijd, dat hij op zijn minst de volgende dag in een krankzinnigengesticht zou zitten, ja dat de artsen over de hele wereld tegen hem in opstand zouden komen.

Het is dan ook in het geestelijk leven zo, dat de hoogste adepten en ingewijden het aller-terughoudendst zijn. De hoogste adepten grijpen in een paar honderd jaar dikwijls slechts tweemaal in het lot van de volken in. Hun kracht is als het ware opgespaard voor zeer bepaalde aanleidingen. Er zijn nu eenmaal zekere dingen, waarvoor de mensheid nog niet rijp is. Zou men ze haar geven, dan zouden ze slechts schadelijk kunnen werken. Ja, er zijn bepaalde hoogste waarheden die ook u, mijn zusters en broeders, nog niet ontvangen kan. Zou ik u zo’n waarheid meedelen, dan zou deze zaal binnen enkele minuten leeg zijn. Sommige waarheden kan de huidige mens nu eenmaal eenvoudig nog niet verdragen, zelfs als hij al een zeker stadium in de spirituele scholing bereikt heeft.

Bron: Rudolf Steiner – GA 266a – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – Stuttgart, 15 september 1907 (bladzijde 246)

Eerder geplaatst in twee delen op  2 september 2011 en 3 september 2011

12 gedachtes over “Op zijn minst zou hij de volgende dag in een krankzinnigengesticht zitten

  1. Tja..

    Dan komt bij mij de spontane vraag op; wat doen al die adepten dan wél hier als ze hier over Moeder Aarde rondlopen? Bij Steiner is het duidelijk, hij was de grondlegger van de Antroposofie, en daar kun je je handen vol aan hebben, maar de rest, wat deed, doet die dan?

    1. Daar vraag je wat, Haike. Ik heb eigenlijk geen idee. Misschien leiden ze een onopvallend leven en zijn ze voor kleine groepen mensen een leraar. Misschien zijn sommigen ook wel werkzaam in hoge posities.

  2. intent://www.youtube.com/watch?v=udkET7_iVRI#Intent;scheme=http;package=com.google.android.youtube;S.android.intent.extra.REFERRER_NAME=https%3A%2F%2Fwww.google.nl;end
    De advocaat van de gevangenen van Gauntanamo Bay, Clive Stafford Smith, deed me denken aan een grote ingewijde.

    1. Heb het gezien, ik acht mezelf niet in staat om te beoordelen of te zien, of deze man een ingewijde is, maar dat hij op een hele humane wijze en genuanceerd de vinger op het probleem weet te leggen, kan hem niet ontzegt worden.

    2. Ik zie dat de link niet werkt.
      De eerste keer dat ik hem, Clive Stafford Smith, zag was in ‘de Wereld Draait Door’ van 14-03-2013.
      Terug te vinden op uitzending gemist.

  3. Cisca

    Ja Ridzerd, dat zie je goed en zo is dat ook meer dan eens door Rudolf Steimer beschreven.
    Ik moet hierbij ook denken aan de ontmoeting van Steiner met de eenvoudige en onopvallende kruidenzoeker, met wie hij eindelijk vrijuit kon spreken over oa natuurwezens.
    Een ingwijde beweegt zich juist in deze tijd onopvallend omdat de mensheid doorgaans op uiterlijkheden is gericht en fijnzinnigheden in daad en woord niet opmerkt, mede door de gejaagde wijze van leven.
    Maar ze zijn om ons heen, ze nemen ons waar en ze zullen met aan deze tijd aangepaste “middelen” hulp bieden: dat is hun voornemen geweest voor deze incarnatie!
    Cisca

      1. Ik had nog nooit van Bruno Gröning gehoord; een bijzonder mens zo te horen en te zien. Toeval dat je nu net op 26 januari hem noemt en ik naar meer op zoek ga? 26 januari 1959 is hij te Parijs overleden.

  4. walter hebing

    Ik denk dat het goed is dat alle Adepten(Ingewijden) zich schuilhouden, immers wat hebben ze in het verleden betekend en wat zouden ze nu kunnen betekenen voor het leven op aarde? Ik vind het schriftgeleerden en geen ervaringsdeskundige van het leven op aarde.Vergeef me mijn arrogante stelling name, echter ik zie met geen mogelijkheid in, dat adepten een bijdrage geleverd hebben aan het paradijs verhaal! Adam en Eva!
    Ik krijg het niet voor elkaar om mijn vrouw medeverantwoordelijk te maken voor alles wat op aarde gebeurd, terwijl het vrouwelijk geslacht toch de macht over de menselijke toekomst heeft. Zonder ’n vrouw zou er nooit een man op aarde geboren kunnen worden, zelfs voor het klonen is een donorvrouw nog nodig.
    Steiner spreekt over het bovenzinnelijke leven, alsof het de oplossing voor het drama mensheid is. Echter ik ga van het standpunt uit dat de levensgeest sneller dan het licht is en dat adepten wel hun licht in woorden op de aardse verschijnselen kunnen werpen, maar het daglicht niet overstijgen, wat toch dagelijks de manifesties op aarde verlicht.
    De bijbel staat vol koningen en hun volk, en ander onderricht, maar niets is zo belangrijk als de schaduw van ’n dag te verlichten, niet alleen voor jezelf, maar voor alles wat leeft! Woorden kunnen soms nuttig zijn, maar daden zijn nuttiger.
    Laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet! Een gevaarlijk spreekwoord, maar in de huidige tijd nuttig, immers we zijn geboren in een gepleten samenleving! Mijn vrouw beschouw ik als mijn linkerhand, mijn kinderen als mijn rechterhand. Een van mijn vijf kinderen is op elf september 2001(twintowers) met spoed in het ziekenhuis opgenomen en heb op 1 november(Allerheiligen) met mijn familie, vrienden en kennissen fysiek afscheid van hem genomen Een etmaal later op 2 november(Allerzielen) heb ik hem met zijn schoolieren van de Vrije School herdacht. Weliswaar een wonderlijke beleving maar toch een die tot nadenken stemt.
    Naar bed, naar bed, zei Duimelot.
    Eerst nog wat eten, zei Likkepot.
    Waar kan ik dat vinden? zei Lange Jan.
    In grootmoeders kastje, zei Ringeling.
    Dat zal ik verklappen, zei ’t Kleine Ding.
    Een strofe verder.
    Duimelot is in het water gevallen
    Likkepot heeft hem eruit gehaald
    Lange Jan heeft hem thuisgebracht
    Ringeling heeft hem in bed gelegd
    ’t Kleine Ding heeft alles tegen moeder gezegd.
    Met andere woorden: Alle geheimen van het leven komen toch bij een vrouw terrecht! Ik weet zo gauw niet welke vinger(kind) me ontnomen is van mijn rechterhand, ik denk dat het duimelot is, maar twijfel eraan, hij zocht immers grenzen op en was toch open en kan dus ook mijn pink van mijn rechterhand zijn geweest.
    De vermogens van woorden zijn enorm, maar ik betwijfel of ze het licht van van de dag wat het leven op aarde schenkt, ooit zullen kunnen overtroeven! Waarvoor zou iemand dat willen?
    Onze kinderen met woorden, scheiden van het concrete leven op aarde? Vroeger was het de bijbel die met woorden beelden schiep, die het dagelijks licht stuurde en nu het digitaal woord en beeld gebeuren.Maakt het enig verschil?
    Steiner spreekt alsof hij zijn eigen vrouw(linkerhand) en zijn kinderen(rechtehand) niet kent! Toch zijn ze de basis van zijn geest en zijn geest is pas Heilig als hij ze meeneemt in zijn gedachtegoed. Ik ben op aarde met mijn vrouw en mijn kinderen. En wil er voor zorgdragen en weet dat het geen natuurlijke aangelegenheid meer is, maar een cultuurlijke aangelegenheid.
    Is dat de verdienste van Steiner of de verdienste van de wetenschap? Voor mij zijn beiden richtingen verleidingen, zoals religies van ons direkt bestaan.Ze maken ons onderdaan, slaaf van het leven op aarde, terwijl we als toppunt van leven geschapen en/of geëvolutioneerd zijn.
    Met andere woorden: Het leven is één geheel en het kan niet zo zijn dat we soldaten naar Syrië gaan zenden, om onze levenswijze te beschermen. Dat is daglicht ondermijnend gedrag! Immers we leven samen op aarde en waarvoor, waardoor zouden onze kinderen in een vreemd land iets moeten bevechten(beschermen), wat we hebben en zij niet? Het getuige niet van een bovenzinnelijke geest! Eerder van een bekrompen geest! Een geest die ontstaan is uit woorden en niet handelt volgens de levensgeest op aarde of kosmische wettten.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

