Deze wonderbaarlijke bouw van het menselijk lichaam

Het hele lichamelijk organisme van de mens, deze wonderbaarlijke bouw van het fysieke lichaam met al zijn organen, de botten, de zenuwen, het endocriene (klieren) systeem, de bloedsomloop, zou nooit tot stand zijn gekomen als niet geestelijke wezens de hele wereldontwikkeling door aan de mensen gewerkt hadden. Ook nu nog werken geestelijke wezens voortdurend aan hem.

Bron: Rudolf Steiner – GA 266a – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – München, 1 juni 1907 (bladzijde 222)

Eerder geplaatst op 30 augustus 2011

2 gedachtes over “Deze wonderbaarlijke bouw van het menselijk lichaam

  1. Veel mensen denken nog steeds aan een soort kabouters of elfjes, als ze aan geestelijke wezens denken. Ik vermoed dat dit door het woord ‘wezens’ komt, omdat we geneigd zijn daar een materiële vorm bij voor ons te zien.
    Voor mij zijn het entiteiten met een specifiek bewustzijn en werkzaamheid vanuit de gerichte scheppingsimpuls van onze kosmos, die als zodanig aan de mensen gewerkt hebben en nog werken.

  2. walter hebing

    Ik beschouw geestelijke wezens net zoals mensen, als opeenhopingen van statische elektriciteit. Ze verlangen ernaar om geaard te worden, waardoor ze(weer) in de vaart(reïncarnatie) der volkeren opgenomen zouden kunnen worden.Wat grootschalig gebeurt, heeft zijn basis in een of ander klein schalig gebeuren op aarde.
    Jezus was/is goed geaard met de aarde, zo goed dat hij ’n storm kon bedaren. “En het geschiedde in een van die dagen, dat Hij in een schip ging, en Zijn discipelen [met] [Hem]; en Hij zeide tot hen: Laat ons overvaren aan de andere zijde van het meer. En zij staken af. En als zij voeren, viel Hij in slaap; en er kwam een storm van wind op het meer, en zij werden vol [waters], en waren in nood. En zij gingen tot Hem, en wekten Hem op, zeggende: Meester, Meester, wij vergaan! en Hij, opgestaan zijnde, bestrafte den wind en de watergolven, en zij hielden op, en er werd stilte.”
    Steiner gaat mijns inziens voorbij aan het gegeven dat ieder mens in de kern een sociaal wezen is en als dusdanig erkend wil worden.Steiner gaat ervan uit dat de mens ontwikkeld behoord te worden. Terwijl ik tijdens mijn jeugd geleerd heb, dat de mens het toppunt van de Schepping is. Echter zo heb ik mijn leven nooit kunnen ervaren, ik moest leren hoe de mens in het verleden het menselijk leven georganiseerd had en nog steeds voor mij organiseert. Het is A-sociaal in de volksmond,om me er niet aan over te geven.
    Echter net als een arbeider, die een piramide voor zijn koning moest bouwen, zet ik vraagtekens bij mijn aanwezigheid in Nederland. Ik als toppunt van het leven op aarde kan toch onmogelijk voldoen aan de Nederlandse wetgeving. Alleen al de dienstplicht verscheurde mijn hart, ik had het geluk dat ik veel oudere broers had en net de dienstplicht werd afgeschaft toen ik er oud genoeg voor was. Ik vond en vind het nog steeds een opgefokte bende. De mens als toppunt van de Schepping, is het rentmeesterschap van al het leven op aarde gegeven. En het leven op aarde valt niet op te delen in werelddelen, landen, provincies, steden, dorpen gehuchten of huizen. Dat dat wel gebeurd is, is een feit. Ons lichaam heeft zich aan die omstandigheden aangepast, en eskimo heeft een heel andere lichaamsopbouw dan een afrikaan. ik vind dat geen verdienste van geestelijke wezens, maar een noodzakelijk kwaad. Mensen die niet voldeden aan de norm van ’n land werden het land uitgejaagd of vermoord, ik heb nooit begrepen dat ’n mens in het Noorden van Noorwegen kan wonen of in Siberië.Nu ik het enigzins leer te begrijpen, kan ik alleen maar stamelen, wat is de mens toch nog onmetelijk stom.
    Hij krijgt de Kosmishe Levens informatie via elk kind waar ook ter wereld geboren 335. 000 keer per dag aangereikt en toch denkt hij/zij deze betrouwbaarder te kunnen vernemen via eigen georganiseerde bronnen, dit niet aleen ten koste gaan van het intermenselijk sociaal zijn, maar ook ten koste van het interdierlijk sociaal zijn, het interplantaardig sociaal zijn en het interminerale zijn op aarde, kortom ten koste van de levensgeest van het heelal.
    Ondanks dat gegeven sluiten we ons op in een of ander werelddeel, land, provincie, stad, dorp of gehucht om maar geen toppunt van het leven op aarde te behoeven zijn.
    Ik begrijp dat, immers het intermenselijk sociaal zijn is al een puinhoop, over de andere lagen van leven maar even niet gesproken, echter goed rentmeesterschap over het leven op aarde is wel onze ultieme verantwoordelijkheid. Vrijheid kan allen maar plaatsvinden in verbondenheid met het leven op aarde en niet ten koste van welke laag van leven dan ook op aarde.
    Tot zover
    Vriendelijke groet
    Walter Hebing

Geef een reactie

