Godmens

In ieder afzonderlijk mens leeft een godmens. In de verre toekomst zal deze godmens uit iedere enkeling opstaan. Zoals de mens in de tegenwoordige tijd voor ons staat, is hij in zijn uiterlijke gedaante min of meer een afdruk van de innerlijke goddelijke mens, en deze innerlijke goddelijke mens werkt voortdurend aan de uiterlijke mens.

Bron: Rudolf Steiner – GA 094 – DAS JOHANNES-EVANGELIUM – Berlijn, 19 februari 1906 (bladzijde 196)

Eerder geplaatst op 26 juli 2011

3 gedachtes over “Godmens

    1. Men moet volgens mij het woord “uiterlijk” in dit citaat niet te letterlijk nemen. Maar dat de innerlijke mens – bewust of onbewust – aan zichzelf werkt om steeds volmaakter te worden, dat wil zeggen steeds goddelijker, dat is toch zo klaar als een klontje?

    2. “Laat ons mensen maken, naar mijn evenbeeld” staat er.

      1) Volgens mij de enige plek in de Bijbel waar het woord “ons” gebruikt wordt, waarom weet ik verder ook niet.

      2) Stel dat het klopt, wat daar staat, dan hebben jij en ik, en verder een ieder, (dus ook kinderen ouder dan 6 dagen) minimaal een goddelijke vonk in zich. Lees ik de Griekse mythen/sagen, dan lees ik over Zeus die voortdurend achter andere vrouwen aan zit. Trouwde met zijn eigen zus Hera, en kreeg ook een kind bij zijn andere zus; Demeter, Godin van de vruchtbaarheid. Kortom niets menselijks is de Goden vreemd.

Geef een reactie

