Kamaloka

Voor de laagste en de hoogste aandriften behoeft de mens zijn zintuigen (Duits: Organe). Ook in de kunst gebruikt hij ze. Als de mens eenmaal alles uit de wereld als het ware opgezogen heeft, heeft hij geen zintuigen meer nodig. Tussen geboorte en dood gewent de mens zich eraan om de wereld door zijn zintuigen te aanschouwen. Deze gewenning moet hij na de dood langzaam afleggen. Wil hij ook dan nog zijn zintuigen gebruiken voor het bezien van de wereld, dan bevindt hij zich in de toestand die men kamaloka noemt.

Het is een toestand waarin de begeerte er nog is om door de organen waar te nemen, die er echter dan niet meer zijn. Als de mens zich na de dood zou kunnen zeggen dat hij geen lichaamsorganen meer nodig heeft, dan zou er voor hem geen kamaloka meer zijn. In het devachan nu wordt alles van binnenuit waargenomen, zonder organen, wat de mens voorheen in het leven in zijn omgeving door zijn organen heeft waargenomen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 93a – Grundelemente der Esoterik – Berlijn, 27 september 1905 (bladzijde 25-26)

11 gedachtes over “Kamaloka

  1. Cisca

    Ridzerd, de getrouwe!

    Dat je op deze planeet de komende dagen gedeeltelijk in de “kamasloka sfeer” en de “devachan sfeer” mag doorbrengen is mijn wens voor jou!
    Een “warme” groet voor je van Cisca

    1. Dank je, Cisca, wat een mooie benaming, de getrouwe. Ridzerd, de speurneus, zou ook nog kunnen. Altijd aan het speuren naar nieuwe, mooie Steinercitaten. 😉
      Ook fijne en gelukkige kerstdagen gewenst.

      1. Oh, ik zie dat afspelen via een deeplink, op een andere webpagina als Youtube bij deze video niet is toegestaan, daarom bij dezen maar een andere video uitvoering:

    1. Dank je, Hedvig. Een kleine anekdote: De pastoor, lang geleden hier in Sneek in de katholieke kerk heette Vredendaal. Toen hij voor het eerst op de preekstoel stond, stelde hij zich voor met de woorden: ‘Mijn naam is Vredendaal en ik hoop dat de vrede over u mag dalen.’
      In ieder geval, dat wens ik jou en alle lezers ook toe. Allen prettige kerstdagen en voorspoed en gezondheid in het nieuwe jaar.

  2. @Ridzerd @John @Pieter en @alle blogvolgers
    Bedankt voor een jaar intense samenwerking, ieder op een eigen wijze, in een eigen tempo en tijd.
    Gedachten zijn krachten. Intense Kersttijd toegewenst en voor 2016 …dat we mogen hopen…
    Een hartelijke groet Rita Vervoir

  3. Walter Hebing

    Dit citaat van Steiner staat in wezen haaks op het Aramees Onze Vader en eigenlijk ook op enig vorig citaat van Steiner . Immers zonder zintuigen kan men niet spreken over de ware emotie, waarvan het aardse leven de Bron van is.
    Ik ken veel mensen die in het Kamaloka leven, zoals ze in dit Steiner citaat vervat zijn, ze leven, maar ik zie ze als muurbloempjes om me heen. Enkel het denken en het inwendig voelen werkt nog, echter bij een mens die al zijn zintuigen gebruikt, ontwaakt het bewustzijn dat alles wat gelukzaligheid aan de mens schenkt, al reeds op aarde is, daar hoeft hij niet voor te overlijden, sterker nog hij zal al zijn zintuigen behoren te gebruiken om de mensheid te verlossen van de beelden over het Devachan!
    Jezus zei het zo: Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
    Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.
    Bundel uw licht in mij – maak het nuttig.

    Vestig uw rijk van eenheid nu,
    uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.
    Voed ons dagelijks met brood en met inzicht.
    Maak de koorden van fouten los die ons binden aan het verleden,
    opdat wij ook anderen hun misstappen kunnen vergeven.

    Laat ons de Bron niet verzaken,
    Want uit u wordt geboren:
    de alwerkzame wil,
    de levende kracht om te handelen,
    en het lied dat alles verfraait,
    en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt.

    Ik wens u allen de bundeling van het licht der Bron van zijn in uw hart toe, opdat uw handelen kunt in Naam van de Bron van Zijn.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

