Vivisectie

De huidige wetenschap is ten gevolge van haar materialisme op de vivisectie aangewezen. De anti-vivisectie stroming ontspringt aan diep morele gronden. Maar men zal in de wetenschap de afschaffing van de vivisectie niet bereiken zolang de geneeskunde niet het hogere schouwen teruggewonnen heeft. Enkel doordat zij de helderziendheid verloren heeft, heeft de medische wetenschap haar toevlucht moeten nemen tot vivisectie. Als we opnieuw de astrale wereld teruggewonnen zullen hebben, die zich van ons teruggetrokken heeft,  zal de helderziendheid de arts in staat stellen zich op een spirituele manier in de innerlijke toestand van de zieke organen te verzinken, en de vivisectie zal als nutteloos nagelaten worden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 94 – Kosmogonie – Parijs, 2 juni 1906 (bladzijde 65)

12 gedachtes over “Vivisectie

  1. Reactie gegeven maar op het laatst is die verloren gegeaan. Met de moed der wanhopig op nieuw gedaan, maar weer verloren gegaan. Ridzerd, is dat voor eeuwig? Of nog terug te vinden? Snap er niets van. Weet niet of ik nog eens de moed heb!!

    1. Ik weet niet wat er mis gegaan is, Renée. Ik heb bij alle reacties gekeken, maar er zit niets van jou bij, ook niet bij de spam. Bij de spam zat wel een reactie van Marc van Delft. Hoe die daar terecht is gekomen, is mij ook een raadsel, maar die heb ik meteen ontspamd, dus toegelaten.

  2. [3e poging} Even ïnhaken”op dit citaat vivisectie. Op 1954 heb ik de jeugd vereniging van de Anti-vivisectie Stichting opgericht, mijn meisjes naam toen/nu Renée Czopp. Was pas 18 jaar maar zeer betrokken bij dieren.Assistente bij de eerste homeopathische dierenarts. Had zelf honden: Petit Brabancon/Griffon Bruxellois die ik in Nederland weer had geïntroduceerd.en een Japanse Spaniël. Importeerde en exporteerde in Europa. Was keurmeester enz. enz. Wilde dierenarts worden, maar het leven liep anders, niet gemakkelijk maar wel zoals het gaan moest als ik terugkijk. Ken Uzelve, het schrijven van je biografie, de ‘rode’draad ontdekken is zo belangrijk.zeker als je ouder wordt. We kunnen sinds de 20e eeuw al inzichten ten goede keren, tijdens ons aardse leven, wat anders pas na de dood tijdens het kamaloka kon.Zou het best fijn vinden om met een paar gelijkgestemde leeftijdgenoten hier aan te werken. Als ik terugkijk op 61 jaar vivisectie, vraag ik mij af of er meer bewustzijn is tot de offers die de dieren brengen en de manier waarop. Mijn honden en poezen hebben veel bij gedragen in mijn leven.
    P.S. Er is nu ook een René bijgekomen met een’e. Dat ben ik niet want dat is een man, twee e is een vrouw.

    1. Dag Renee,

      Wat opvallend dat je schrijft over een verwerkings proces wat je al kan/mag hebben tijdens je incarnatie hier op Aarde. Ik heb bij mezelf al jaren heel sterk het gevoel dat ik nu dingen doe (Al vind ik dat heel moeilijk om dat concreet te benoemen) die je meestal pas gaat doen als je weer verhuisd bent.

  3. Philip

    Onze gehele houding en omgang met het dierenrijk past in onze bewustzijnsontwikkeling en daarbij dus niet alleen de beschrijving van het gevolg van vivisectie of het doden van dieren, maar ook onze omgang met onze huisdieren en in de dierentuin en in het circus enz horen daarbij;van een diepere waarheid indeze getuigen deze twee citaten ,welliswaar in het duits maar evengoed prima te begrijpen waarbij opgemerkt dat het voor de huisdieren liefhebbers nogal cru kan overkomen….
    Auch die Tierabrichtung (Tierdressur) schneide tief in das Leben der Gruppenseele ein, sie sei richtige schwarze Magie. Sie sehe dem Kundigen aus, als wenn Kinder mit dem Feuer spielen (Lit. 20, S. 101).
    Anmerkung dazu: Auch das scheinbar harmlose Verhältnis zu einem Tier wird esoterisch wie folgt betrachtet: „Leute, die Lieblingstieren eine große Zuneigung erweisen, beseelen diese bis zu einem gewissen Grade, und solche tierischen Seelen machen sehr rasche Fortschritte; als Erwiderung bekommen solche Personen die tierische Vitalität und Magnetismus zurück. Es ist jedoch gegen die Natur, die tierische Entwicklung so zu beschleunigen, und im Ganzen ist es schlecht“ (Lit. 9, Bd. III, S. 592). Siehe dazu auch Lit. 36d, S. 73.

    1. Het zijn zeer interessante citaten, maar dit is wel een van de dingen waar ik in de antroposofie vaak moeite mee heb. Ik heb wel eens geschreven: In de antroposofie is zowat alles verkeerd.
      Popmuziek roept demonen op, bioscoopbezoek of een glaasje alcohol is zowat een doodzonde. Vlees eten is niet ronduit verkeerd, maar als het zou kunnen, dan maar beter niet en ga zo maar door. Gewoon amusement lijkt ook wel wat minderwaardig, in plaats daarvan hebben we de oervervelende, langdradige, bloedserieuze, humorloze mysteriedrama’s, waar ik nog niet heen zou willen als ik er geld op toe kreeg.
      En nu is dieren dresseren of een al te grote dierenliefde ook weer verkeerd.
      Tja, een antroposoof heeft het niet gemakkelijk, want hij wordt vaak geconfronteerd met wat men noemt ‘unconvenient truths’.

      1. Kom kom…. Heb je de mensheidsrepresentant wel eens goed bekeken? Ik heb het afgelopen jaar het grote voorrecht gehad deze te mogen te bekijken in het Goehteanum, links bovenaan wordt daar de Humor afgebeeld, die, als ik wel geïnformeerd ben heel hoog op de hiërarchische ladder staat..

        Prettige 2e kerstdag.

      2. Haike, ik heb het bekeken op internet, maar ik kon er niet om lachen en als ik dat wel zou doen, dan zou waarschijnlijk iedereen verontwaardigd zijn. Men kan wel een beeld maken waarop iets staat, dat de humor moet voorstellen, maar als de mensen eerst moeten nadenken over wat dit hele beeld moet voorstellen, dan lachen ze niet. Want wanneer begint een mens te lachen? Als hij niet hoeft na te denken, als er iets voorvalt wat hij niet serieus hoeft te nemen, dan begint een mens te lachen. Humor is de bevrijding van het denken.

        Ook prettige tweede kerstdag.

      3. Ik snap je redenatie wel, maar ik denk niet dat de afgebeelde figuur daar staat opdat de toeschouwer die er naar kijkt er om gaat lachen, het is een representatie van de humor en het gaat daar ff niet om de grappen en grollen die het eventueel kan verkondigen.

        Weet je Ridzard, als ik niet iets van dat wezen in mezelf had kunnen terugvinden, als ik geen humor in mezelf had kunnen vinden, dan had die kanker die mij probeerde te grazen te nemen allang gewonnen, en had ik dit niet kunnen typen. En inderdaad; ik vind het heel mooi zoals jij het beschrijft; de humor is de bevrijding van het denken… ff niet denken aan een vervelende ziekte en piekeren hoe het verder moet..

        Maar kijk maar hoe vroeger een persoon als de Nar van de Koning in hoog aanzien stond, daar durfde niemand neerbuigend naar te doen. De Nar kon een hoop meer zeggen tegen de Koning dan menigeen ander….

  4. Uiteraard, Haike, dat snap ik wel dat het niet de bedoeling is om bij dat beeld te lachen, maar het lijkt wel of er nooit wat te lachen is bij de antroposofie. Ik heb van die mysteriedrama’s alleen maar heel korte stukjes gezien, maar ik denk niet dat daar wel eens gelachen wordt. Nu hoeft dat voor mij ook lang niet altijd, maar ik vind de hele manier waarop daar de acteurs voortdurend staan te oreren en te wijspraten niet om aan te zien.

Geef een reactie

