Door het kind spreekt de geestelijke wereld. De mensen weten het alleen niet.

Ik heb al vaker de zin uitgesproken: De grootste wijze kan misschien het meeste van het kind leren. – En als feitelijk degene, die zelf in de geestelijke wereld zien kan, het kind voor zich heeft met de stroom die omhoog gaat in de geestelijke wereld, dan is het – vergeeft u de triviale uitdrukking – alsof hij in het kind zoiets als een telefoonverbinding met de geestelijke werelden heeft. Door het kind spreekt de geestelijke wereld. De mensen weten het alleen niet. De allerwijste kan het meeste van het kind leren. Het kind spreekt niet, maar de engel spreekt uit het kind.

Rudolf Steiner – GA 127 – Die Mission der neuen Geistesoffenbarung – München, 11 februari 1911 (bladzijde 64)

3 gedachtes over “Door het kind spreekt de geestelijke wereld. De mensen weten het alleen niet.

  1. Dat heb ik onlangs weer eens mogen meemaken. De jongste zoon van een vriendin van me, zegt tegen haar aan tafel (hij is een jaar of 4) dat hij daarboven ook een moeder heeft… Daarna zegt hij tegen zijn biologische moeder dat hij haar derde oog kan zien zitten. En zo ging dat nog wel ff door…

  2. Heel bijzonder dat Ridzerd dit citaat van Steiner net een drietal dagen voor Kerstmis plaatst, immers elk jaar worden het kerstpel, weer door kinderen van de Vrije School opgevoerd.Ik vind het Kerstspel nogal een impact hebben op de ziel van ’n kind, in ieder geval op mijn ziel toen ik nog kind was.
    Als de allerwijste mens het meeste van het kind kan leren, omdat niet het kind spreekt, maar de engel via het kind, begrijp ik niet dat elk kind in onze beschaving overrompeld wordt door de zogenoemde pedagogische abstrakties uit het verleden, alvorens het zich een eigen abstraktie van hun aanwezigheid via ’n engel op aarde hebben kunnen vormen.
    In feite erkent Steiner zelf al in dit citaat dat hij zijn geestelijke inzichten aftapt van de engel in het kind, namelijk met de woorden: “En als feitelijk degene, die zelf in de geestelijke wereld zien kan, het kind voor zich heeft met de stroom die omhoog gaat in de geestelijke wereld, dan is het – vergeeft u de triviale uitdrukking – alsof hij in het kind zoiets als een telefoonverbinding met de geestelijke werelden heeft”.
    Ik krijg er een schizofreen gevoel bij, zoiets als rivieren stroomlijnen(scheepvaart), omleiden(irrigatie), blokkeren(elektriciteit), enz. enz. De Levensgeest(Licht) daalt via de bergen en dalen naar de zeeën en de oceanen op aarde, zich onderweg liefdevol verbindend met de talrijke mineralen, waardoor eerst het primaire leven ontstond, het vruchtbare mineraal klei.
    Het bijbelverhaal begint met deze grondstof van Leven waaruit de mens gevormd zou zijn! Haike’s opmerking, namelijk: Dus zoals het Johannes opent in het Nieuwe Testament; dat alles is voortgekomen uit het woord, dat is gezwets? Ik denk dat Johannes, net zoals Blavatsky predikte, het woord had hij gehoord, maar niet zelf doorleeft.
    Ik heb ’n dergelijke inzicht als Steiner in dit citaat verwoord, nooit in zijn oeuvre gelezen, immers met dit citaat ondersteunt hij mijn streven, namelijk: Maak de aarde tot een ontvangstkamer van kinderen(toekomst) en wij allen zullen het rijk der hemelen binnentreden! Wat zich reeds al op aarde bevond, toen Jezus nog op aarde leefde, aldus Jezus zelf! En Jezus zei: Als Gij niet wordt als kinderen zult gij het koninkrijk der hemelen nooit betreden!
    En tot wat is de aarde daarna verworden, slavenhandel, kinderarbeid, enz.enz. en in mijn kindertijd roofde de tv. de aandacht van mijn vriendjes en vriendinnetjes voor mijn planningen met hun op avontuur in de natuur en nu zijn het de mobieltjes die al hun aandacht opeisen.
    Één dag zonder elektriciteit zou heel hun opgebouwde digitale wereld in duigen kunnen werpen en ook van hun werkelijke wereld, want zowat niets werkt dan nog! Een auto nog even, totdat de benzine of de diesel op is.
    Welke volwassenen of kind durft zich nog alleen in een donker bos te wagen? Voor mij als kind was dat nog de gewoonste zaak van de wereld en nu? Ik kan er een boek over vol schrijven, ik ben vervreemd van de engel in mij! Het woord van de nacht heeft het vertrouwen van de dag overgenomen!
    Dit citaat van Steiner herstelt min of meer mijn vertrouwen in mijn medemens weer op aarde. Er is echter nog een lange weg te gaan om de engel in onze kinderen ruim baan te kunnen geven op aarde!
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

