Waarom helpen de Goden niet?

Tegenwoordig treft men nog steeds veel mensen aan die zeggen: Waarom bestaat er ongeluk? Waarom helpen de Goden niet? – We zijn nu eenmaal in een periode van de mensheidsontwikkeling aangeland, waarin de Goden helpen, zodra de mensen hen tegemoet komen, maar volgens hun wetten zijn de Goden erop aangewezen om met vrije mensen te werken en niet met marionetten.

Bron: Rudolf Steiner – GA 194 – Die Sendung Michaels – Dornach, 14 december 1919 (bladzijde 211)

Overgenomen uit het boek Michaël, vertaald door W.A.C. Labberté (bladzijde 201)

4 gedachtes over “Waarom helpen de Goden niet?

  1. Goed. Dus de vrije wil van de mens wordt gerespecteerd is dan mijn vrije vertaling. Als ik die gedachte consequent doortrek gaat dat dus heel ver, want dan kan ik de ander dus een vuurwapen tegen zijn/haar hoofd zetten en afdrukken, (iets wat overigens niet bij me opkomt) en er is geen God die het me zal verbieden want hij respecteert mijn vrije wil. Dat die daad karmisch gezien toch nog afgerekend moet worden via hele andere wegen dan wraak behoeft wat mij betreft verder geen betoog.

    Daaruit concludeer ik dan ook dat elk gewapend conflict waar dan ook ter wereld alleen door ons mensen wordt aangegaan en dat wij mensen, ook de enige zijn die daarvoor verantwoordelijk zijn.
    De vraag die ik soms wel hoor klinken dat als er een God bestaat waarom laat hij dan toe, dat mensen oorlog maken, elkaar afslachten, vrouwen verkrachten, enz. en grijpt hij niet in, is daar dan ook mee beantwoord: Omdat hij dan in de vrije wil van de mens ingrijpt en daarmee zijn eigen wet (als ik het citaat goed heb begrepen) overtreed.

  2. Toch heb ik de indruk dat oorlog met de moderne middelen de mensenmaat overschrijdt.
    Misschien vechten de Goden een potje mee.
    De hele aarde schudt en beeft en trilt.
    Dit kan ik niet zien als een strijd van man tegen man.
    ‘Goden Sta ONS Bij! ‘

    1. Ik denk eerder dat de Natuurwezens een duit in het zakje doen, die kunnen inderdaad de hele Aarde doen laten schudden. En als de informatie die ik daarover heb klopt, naar aanleiding van die hele grote olieramp in de golf van Mexico in 2010, vind ik het niet onaannemelijk klinken.

  3. Om welke redenen zou God de mensheid behoren bij te staan in hun nood? Steiner zegt in dit citaat dat God/en alleen met vrije mensen kunnen samenwerken! En welke mens op aarde is vrij om te staan, te gaan, te doen, te laten, te zeggen wat hij wil?
    Volgens mij niemand, alleen in het denken kan de mens zich vrij voelen en ook dat veld is beperkt, want in gedachte begeren wat een ander heeft is ook verboden.
    In die zin vind ik deze vraag en het antwoord erop van de catechismus uit mijn jeugd veel treffender, namelijk: Waartoe is de mens op aarde? Om God te dienen en daardoor in het numaals en in het hiernamaals gelukkig te zijn!
    Het dienen van God is het kader waarin de mens vrij handelen kan, zonder zich bezwaard behoeven voelen, de tien geboden zijn er de richtlijnen voor.
    Steiners woorden luiden anders voor ’n individue, namelijk: “Antroposofie is een weg naar inzicht die het geestelijke in de mens met het geestelijke in de kosmos wil verbinden. Zij maakt zich in de mens kenbaar als een behoefte van het hart en van het gevoel. Zij moet haar rechtvaardiging vinden in het vermogen deze behoeften te bevredigen. Alleen diegene die in de antroposofie vindt waar hij vanuit zijn gemoed naar zoeken moet, kan haar waarde erkennen. Daarom kunnen antroposofen alleen mensen zijn die bepaalde vragen over het wezen van de mens en wereld even existentieel ervaren als zij honger en dorst ervaren.”
    Ik vind dit citaat haaks staan op het citaat van elf december, waarin de individuele handelings en zoektocht veroordeeld wordt!
    Voor mij geldt, de Heilige Geest en de mensheid verbinden zich samen met de Levensgeest van ’n dag op aarde en het wezen van de mens kan men alleen vinden maar in het hart en gemoed van kinderen, waar ook ter wereld geboren. En het wezen van de mens wordt zuiverder als men zoekt binnen het hart en gemoed van kinderen jonger dan zes dagen.
    Als baby sliep ik in een nacht tussen de glasscherven van een door Engels/Duits geschut, gesneuvelde ruit, welke impuls kan dit gebeuren wel of niet voor uitwerking op ons alomvattend menselijkbewustzijn van de dag daarop gehad hebben?
    Ik vind Steiners citaten wel goed, maar hij verbindt ze niet met harten of het gemoed der mensheid per dag.
    Jezus verbond zich met elke situatie en bracht zijn woord meestal via een overkoepelende vergelijking, waardoor het gebeuren een menselijke maat kreeg. Steiners citaten zet het handelen van mensen in een historisch subjectief gegeven en ontslaat de individuele mens zodoende van eigen verantwoordelijkheid! Door Jezus Christus en zijn woorden uit de bijbel te herleiden tot twee Christuskinderen. Steiner geeft daarmee zijn eigen dilemma aan, net als Jezus ontkende hij de heilige geest op aarde, vervat in het vrouwelijk geslacht op aarde. Jezus wilde zijn eigen moeder niet herkennen, terwijl zij hem door haar borsten gevoed had. En Steiner wilde al helemaal niet over zijn vrouw praten.
    Ik vind dat een nalatigheid van mannen in het verleden en in het heden, vrouwen hebben nauwelijks besef van de door omringde technische omgeving, echter hun gemoed wordt net zoveel aangetast door ’n atoombom als ’n piramide op aarde!
    Het is aan de man om dit op korte termijn op te lossen, immers duurzaamheid van het leven op aarde is niet op te lossen door andere middelen(zonnepanelen, windmolens, enz,) Het is de zoveelste vluchtweg van het mannelijke ten opzichte van het vrouwelijke, waarvan de onzijdige God(kind), de dupe van is en tevens alles wat op aarde leeft .
    Noch een atoombom, noch een windmolen dient het leven op aarde, het dient de menselijke geest en die is niet Goddelijk te noemen.
    Jezus zei het zo:
    Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
    Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.
    Bundel uw licht in mij – maak het nuttig.

    Vestig uw rijk van eenheid nu,
    uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.
    Voed ons dagelijks met brood en met inzicht.
    Maak de koorden van fouten los die ons binden aan het verleden,
    opdat wij ook anderen hun misstappen kunnen vergeven.

    Laat ons de Bron niet verzaken,
    Want uit u wordt geboren:
    de alwerkzame wil,
    de levende kracht om te handelen,
    en het lied dat alles verfraait,
    en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt
    Met andere woorden: Laat op aarde ons op aarde ontroeren, wat onze bron dient en ons niet ontroeren wat deze bron niet dient. Als leiddraad: “Wat Gij voor de minste van mijn scheppingen gedaan hebt, hebt Gij voor Mij gedaan”. Klinkt Hindoeïstisch, maar zo is het niet bedoeld! Immers de meest kwetsbare in onze samenleving zijn onze eigen broeders en Jezus zei het zo: Wat Gij voor de minste van mijn broeders gedaan hebt, hebt Gij voor mij gedaan!
    Daarop inhakend kan ik niets anders zeggen dan dat we zorgvuldig met een kind van jonger dan zes dagen, waar ook ter wereld geboren moeten omgaan, alvorens wij als mensheid op aarde, in de Ware Levensgeest van de aarde opgenomen worden. Indien door de Ware Geest opgenomen, kan de mensheid pas meewerken aan voltooiïng van het eeuwige leven op aarde!
    Genieten van het leven op aarde is anders genieten van het leven in kosmisch perspectief mede ontwaren. Steiner streefde er weliswaar naar, maar zonder zijn vrouw en kinderen(of hield hij dat geheim)? Waarom eigenlijk?
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

