Karma – Moraal – Egoïsme (slot)

De mensen hebben tegen moraalpreken een zekere antipathie. Ze zeggen: wat mij daar gepreekt wordt, dat wil een ander en ik moet me daar maar naar voegen! – Dit geloof zal steeds meer de overhand nemen, naarmate het materialistische bewustzijn de overhand krijgt.

Men zegt tegenwoordig; er is klassenmoraal, standenmoraal, en wat een dergelijke klassenmoraal voor juist houdt, dat wordt de andere klasse opgedrongen. Een dergelijke mening is in de geesten der mensen binnengestroomd en in de toekomst zal dat steeds erger en erger worden.

Het gevoel zal bij de mensen steeds sterker worden dat ze alles, wat op moreel gebied als goed en juist moet worden erkend, zelf willen vinden, dat dit uit hun hang naar objectieve kennis ontspringen zal. De menselijke individualiteit wil steeds meer geldigheid hebben.

Op het ogenblik echter waarin bijvoorbeeld het hart zou inzien, dat het mee ziek wordt als het gehele organisme ziek wordt, zou de mens doen wat nodig is om niet ziek te worden. En op het ogenblik dat de mens inziet dat hij in het gehele aardeorganisme is ingebed, dat hij geen etterbuil mag zijn aan het aardelichaam, dan is er een objectieve reden voor het goed zijn. En de mens zal zeggen: als ik steel, wil ik mij een voordeel verschaffen. Ik doe het niet omdat ik daardoor het gehele aardeorganisme, waar zonder ik niet leven kan, ziek maak. Ik doe het tegendeel en ik verschaf daardoor niet alleen het organisme, maar ook mijzelf een voordeel.

Zo ongeveer zal het morele bewustzijn der mensen zich in de toekomst vormen. Degene die een morele impuls vanuit de antroposofie heeft, zal zich zeggen: Het is een illusie als men zich door een immorele daad een voordeel wil verschaffen. Je bent als je dat doet als een inktvis die een donkere vloeistof uitspuwt: een donkere aura van immorele driften spuit je uit. Liegen en stelen is een kiem van een aura waarin je gaat zitten en waardoor je de gehele wereld ongelukkig maakt.

Men zegt: wat rondom ons is, is Maya. Maar zulke waarheden moeten levende waarheden worden. Als men kan aantonen dat door de geesteswetenschap de morele ontwikkeling der mensheid in de toekomst zo wordt, dat de mens moet inzien, hoe hij zich in een aura van zinsbegoocheling hult, wanneer hij zich een voordeel wil verschaffen, dan wordt het een praktische waarheid dat de wereld een maya of illusie is.

Bron: Rudolf Steiner – GA 127 – Die Bedeutung der Geistesforschung für das sittliche Handeln – Bielefeld, 6 maart 1911 (bladzijde 129-130)

Eerder geplaatst op 18 september 2011

Een gedachte over “Karma – Moraal – Egoïsme (slot)

  1. Hoe is het gesteld met de menselijke moraal? Steiner stelt in dit citaat dat deze steeds individualistischer wordt. Ik zou zeggen maar goed ook, want in de tijd dat Jezus Christus op aarde kwam, had alleen de koning, een tsaar, dictator,enz.enz. het voor het zeggen, in het land waar je “toevallig” geboren bent.
    Ik heb in de sacrofaag van Cheops gelegen, alhoewel het ten strengste verboden was.Ik lag in de sacrofaag van marmer en voelde de kou en dacht, hoe kan een individue zijn hele volk inzetten om zo,n waanzinnig graf voor zijn dood te laten bouwen en tevens de aardse schatten met hem op “reis” naar de dood meenemen. Gelukkig ben ik destijds niet betrapt, het was weliswaar een onbezonnen daad, maar zou als immoreel gezien worden door de Egyptische culurele moraal.
    Een paar jaar later was ik met mijn geliefde in Parijs en samen betraden we de trappen op naar de klokken van de Notre Dame, ik zag de klepel hangen en stapte over het touw en probeerde de klepel tegen de klok te krijgen, het lukte me niet , mijn geliefde(Destijds Quasimodo) kwam me helpen, maar telkens op een haar na lukte het niet, het publiek wat inmiddels in de klokketoren verzameld had, zuchtte met ons mee, totdat een gespierde Oostenrijker de ring instapte en meehielp en een er een luid Bim bam, bom over Parijs golfde, de gids die ons naar boven gestuurd had kwam op dat moment achter al die touristen aan net de ruimte binnen en was in alle staten. En bedreigde ons met politie en gevangenis enz. Maar gaanderweg besefte hij, dat hij machteloos was tussen al die touristen, immers er waren toen nog geen mobieltjes.

    Ik begrijp Steiners uitleg over het hart niet, immers de klokkeluider Quasimodo(de bultenaar) redde Esmeralde(zigeunerin) voor direkte van de toorn van Frollo(de fysiek en geestelijke vader van Quasimodo). Hij neemt Esmeralde mee naar de Notre Dame, maar de geest(Frollo) die haar tot heks verklaard heeft, komt haar met fysieke kracht toch te halen en fysiek door de galg om laten brengen, waarop Quasimodo Frollo(vertegenwoordiger van de geest) vermoordt. En pleegt zelfmoord met de dode zigeunerin in zijn armen!
    In wezen liet Quasimodo zijn hart, net als Jezus spreken, maar beiden zijn door de geestelijke macht omgebracht. Jezus in het openbaar en Quasimodo pleegde zelfmoord door de geestelijke druk!
    Ik heb me ooit verbonden met ’n fysieke bultenaar en er tien jaar mee opgetrokken, ofschoon mijn omgeving mij gebood om het niet te doen, het zou mijn carière als schaden. Maar wat is een carière zonder hart? Als een fysiek aanwezige bultenaar wel de klokken van Parijs mag luiden en ik niet is het goed mis in de geest van de mensheid! De traditie voert hoogtij in de breinen van de menselijke geesten en niet in hun harten.
    Steiner die toch zelf de eerste wereldoorlog meegemaakt heeft, heeft zich altijd beziggehouden met de sociale driegeleding en ik ben in de tweede wereld oorlog geboren en houdt me bezig met de heilige drieëenheid,immers ik denk dat de mens niet op te delen valt, ten opzichte van zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van alles wat leeft op aarde.
    De mens is als rentmeester van alles wat leeft(als God) op aarde geschapen, dat is hetgeen wat ook mijn hart me ingeeft. Mijn vrouw en ik verwekken een Kind(nieuw licht) op aarde, ik noem haar verbinding met haar kind, de heilige geest van het nu gebeuren op aarde en mijn aanwezigheid op aarde(het verleden) en mijn kinderen op aarde(de toekomst).
    Ik heb mijn hart verbonden met mijn zoon en die is me op elf september 2001 ontnomen, het hart kan dan wel verbonden zijn maar de heilige geest beslist anders en daarom schrijf ik op deze site!
    Vriendelijke Groet
    Walter Hebing.

Geef een reactie

