Ketters

Velen geloven zich echte Christenen te mogen noemen en de anderen, bijvoorbeeld antroposofische christenen, ketters. Men moet daartoe weinig christelijk gevoel hebben. Het mag misschien wel geoorloofd zijn om te vragen: Is het dan werkelijk christelijk om te denken dat ik alles doen kan en dat Christus alleen in de wereld is gekomen, om dat alles van mij weg te nemen, om mij mijn zonden te vergeven, zodat ik met mijn karma, met mijn zonden niets meer van doen heb? Ik denk dat op zo’n manier van denken een ander woord meer van toepassing is dan het woord “christelijk”; misschien zou het woord “gemakkelijk” beter zijn dan het woord “christelijk”. Gemakkelijk zou het in ieder geval zijn als men enkel berouw zou moeten hebben, en dat daardoor alles, wat men in de wereld misdaan heeft, uitgewist zou zijn voor zijn gehele latere karma.

Bron: Rudolf Steiner – GA 155 – CHRISTUS UND DIE MENSCHLICHE SEELE – Norrköping, 15 juli 1914 (bladzijde 190)

5 gedachtes over “Ketters

  1. Het is belangrijk om eerlijk te zijn of te worden tegen jezelf en anderen. En als je dat niet naar jezelf kunt zijn, wat inderdaad dikwijls een moeilijke opgave zijn kan, laat staan dat je dat dan naar anderen kunt zijn. Ik durf wel te bekennen dat ik op vele momenten van een dag ‘niet christelijk’ ben. Beslist geen heilig boontje. Weliswaar een antroposoof in hart en nieren, wat ik niet onder stoelen of banken steek met mijn webpublicaties, maar beslist geen perfect mens. Kom op zeg. in ontwikkeling ja, maar kant-en-klaar af nee. Get real! Misschien klinkt dit ketters in de oren van ‘voorbeeldige’ antroposofen of spiritueel mensen in algemene zin, maar zo is dat niet bedoeld en dat interesseert me, bij wijze van spreken, geen snars. I’m just a simple man, zie bijvoorbeeld mijn blogbericht Simple & Not fade away. ‘Simpel’ relatief bezien tussen aanhalingstekens, maar dat geldt in principe voor elk mens.

    Overigens sluit dit steinercitaat in feite aan op het citaat van eergisteren Waarom is er zo weinig liefde in de wereld?. Vergelijkingsmateriaal: Steiners opmerkingen over De Grote Wachter aan de Drempel en menselijke ontwikkelingswegen, in het bijzonder een wit en zwart pad, in het laatste hoofdstuk van zijn basisschrift De weg tot inzicht in hogere werelden, Leven en dood. De grote wachter aan de drempel (Bladzijde 163 tot en met 178, Googlebooks.) Behartenswaardige tekst.

    1. John, je schrijft: Ik durf wel te bekennen dat ik op vele momenten van een dag ‘niet christelijk’ ben. Beslist geen heilig boontje. Weliswaar een antroposoof in hart en nieren, wat ik niet onder stoelen of banken steek met mijn webpublicaties, maar beslist geen perfect mens.

      Ik denk zelfs, dat men juist door de antroposofie of een andere geestelijke levensbeschouwing er achter komt, dat men verre van perfect is. Het volgend citaat van Steiner omschrijft wel goed, wat ik bedoel.

      https://ridzerdvandijk.wordpress.com/2014/03/06/rudolf-steiner-ernst-des-levens-2/

    2. Maar wel heel eerlijk en oprecht omdat dan maar aan de hele wereld openbaar te maken… Dat getuigt van moed dat moet dan ook meer eens geschreven worden…

Geef een reactie

