Over karma en helpen

Als een mens lijdt, hoort men vaak zeggen: ‘Hij verdient zijn lijden, hij moet zijn karma dragen; als ik hem help, dan grijp ik in zijn karma in.’ – Dat is een dwaasheid. Zijn armoede, zijn ellende is veroorzaakt door zijn vorige leven, maar als ik hem help, zal mijn hulp een nieuwe post in zijn leven invoeren. Ik breng hem daardoor vooruit. Het is immers ook dwaas, als men een koopman met 1000 of 10.000 Mark van de ondergang zou kunnen redden, om te zeggen: ‘Nee, dan zou je balans veranderd worden.’ – Juist dat zou ons moeten aanzetten om de mensen te helpen. Ik help hem, omdat ik weet dat in de karmische samenhangen niets zonder uitwerking is. Dat zou voor ons een aansporing moeten zijn tot daadwerkelijke actie.

Bron: Rudolf Steiner – GA 99 – Die Theosophie des Rosenkreuzers – Die Technik des Karma – München, 31 mei 1907 (bladzijde 78-79)

7 gedachtes over “Over karma en helpen

  1. Er zijn zat mensen die hulpbehoevend zijn. Ik denk dat de grens tussen hulpverlener en hulpbehoevend een hele dunne is, of zelfs helemaal niet bestaat. Maar ik heb ook begrepen dat ongevraagd ingrijpen wel degelijk leid tot het op je nemen van andermans karma, dus niet zozeer het veranderen van het karma van de ander, maar dat jij het erbij krijgt. En de enige manier waarop je daarvan gevrijwaard kan blijven is als de hulpbehoevende een hulpvraag aan je stelt.

    1. @ Haike

      ‘Maar ik heb ook begrepen dat ongevraagd ingrijpen wel degelijk leid tot het op je nemen van andermans karma, dus niet zozeer het veranderen van het karma van de ander, maar dat jij het erbij krijgt.’
      Ongevraagd ingrijpen : uit het gegeven korte citaat kan ik niet opmaken dat er slechts mag, kan ingegrepen worden als het je gevraagd wordt.
      Mij lijkt het eerder een aansporing tot handelen. Weg uit het egoïsme… in alle vrijheid…
      ‘Juist dat zou ons moeten aanzetten om de mensen te helpen. Ik help hem, omdat ik weet dat in de karmische samenhangen niets zonder uitwerking is. Dat zou voor ons een aansporing moeten zijn tot daadwerkelijke actie.’R.S.
      ‘…niet zozeer het veranderen van het karma van de ander, maar dat jij het erbij krijgt…’
      Beide karma’s zullen vermoedelijk veranderen. Moet er ‘geREDEneerd ‘ worden voor handeling?…
      ‘…in de karmische samenhangen is niets zonder uitwerking… R.S.

      Moeten wij gevrijwaard worden van….opname van ander karma?

      Hier heb ik last mee. Zo maar een gedachte die opkwam na de nacht. Rita

      1. Ja, dit waren ook ongeveer mijn gedachten, Rita. In de meeste gevallen lijkt het me vanzelfsprekend om te helpen en niet eerst te wachten tot het gevraagd wordt. En het lijkt mij dat als men een ander helpt, dat dit gunstig is voor het karma van zowel de helper als de hulpbehoevende. Dat men ergens van gevrijwaard zou moeten blijven, zie ik niet in.

      2. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat de hulpbehoevende nodig heeft. Ligt hij/zij dood te bloeden op de straat dan lijkt me het logisch dat je iets gaat doen om dat bloeden te stelpen. Verder gaat het er niet om dat ik gevrijwaard wordt van andermans karma en dus maar niet ingrijp. Maar het is wel zo dat als ik ongevraagd hulp geef, die ander misschien niet meer de kans krijgt dat mee te maken wat hij/zij zich juist had voorgenomen om wel mee aan de slag te gaan, of pas veel later de kans krijgt om zich uiteen te zetten met dezelfde situatie waarin ik eerder heb ingegrepen.

        Ik heb het in mijn praktijk als alternatief therapeut ook mee gemaakt. Het is 2x gebeurd dat iemand anders een afspraak maakte voor een derde. In beide gevallen kwam die derde eigenlijk alleen maar omdat er een afspraak was gemaakt en niet omdat er een zodanig motivatie was om te kijken waar die persoon bij zichzelf nou in de knoop was geraakt. Laat staan dat er om hulp werd gevraagd aan mij. En je kunt als hulpverlener dan misschien heel goed zijn in je vak, maar in een dergelijke situatie krijg je maar weinig voor elkaar.

        Hypocrates zegt het ook: Het is niet alleen de Arts die aan de slag moet, ook de patient dient zich actief uiteen te zetten met zijn probleem.

      3. Wat is ‘Karma’ een beweeglijk , verreikend en verrijkend gegeven. Wellicht groeien wij daar nog in. Zal tijd een aandacht vragen.
        Bedankt Haike, Bedankt Ridzerd voor jullie reactie .

  2. Ik ben dit voorjaar in India geweest en heb iets van het lijden van de lagere kaste mogen meebeleven. Een koe wordt in dat land meer gerespecteerd dan een kind van een lagere kaste.
    Het deed me denken aan mijn eigen jeugd, een kind van een katholieke moeder en een heidense vader in een nagenoeg katholiek dorp, heeft meer te lijden dan ’n kind van katholieke ouders. Men kan het lijden van ’n kind op aarde dus niet geheel toeschrijven aan zijn vorige leven.
    Eerder kan men het leed van een kind toeschrijven aan de opvattingen van de mens over Liefde!, Kaïen en Abel zou ik graag aanspreken hoe ze Goed en Kwaad door hun ouders hebben leren onderscheiden? Tot nu toe is er nog geen mens op aarde geweest die dit in het geschrift volkomen verwoord heeft.
    Ik beschouw elk kind waar ook ter wereld geboren als een nieuwe post(hulp), ter inzichtelijk maken van ons collektief opgebouwde Karma op aarde. Als evenbeeld en Godsgelijke geschapen, lijdt ’n kind net zoveel als God, door het Karma wat de mens door de eeuwen heen ontwikkeld heeft. Het helpen van ’n mens in zijn nood is een steeds moeilijkere opgave geworden, zelfs een noodlijdende mens stelt tegenwoordig eisen ten opzichte van de hulp die zijn medemens hem/haar tracht te bieden.
    Wat stelt het lijden tegenwoordig dan nog voor in het kader van Jezus Christus lijden? Het enige wat Jezus zei, na alle fysieke pijn en psychiese vernederingen ondergaan te hebben, was: “Vader, waarom hebt Gij me verlaten?
    Jezus, zei vaak:”Laat kinderen tot mij komen en ik zal ze de weg naar de Vader wijzen!”
    Het Geschrevenen, wat Jezus geboorte en bron van zijn optreden was,liet Jezus in de steek.
    Welke hulp had het Joodse Volk Jezus te bieden? Hebben(verleden), Zijn(nu) en Geloof(toekomst) is een taalspelletje van de mens, niet van God! God is er, ook de armen van geest, nu nog de rijke van geest! Het zal nog wel een schouwspel worden, in wezen was het op 11 september2001 al in Amerika begonnen en ontwikkeld zich via Spanje, Engeland, Frankrijk en Belgie naar Nederland.
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s