De vierentwintigste Maria Magdalena

Het is een slechte gewoonte, dat wanneer er over vorige levens wordt gesproken, men altijd op belangrijke figuren uit de geschiedenis wil teruggrijpen. Dat is een verkeerde zaak, die maar al te vaak voorkomt. Het is me vaak overkomen, dat verschillende personen op historische figuren uit de evangeliën als op hun vorige incarnatie wilden teruggrijpen. Nog onlangs kwam er een dame, die beweerde dat ze Maria Magdalena was geweest. Ik heb haar gezegd, dat ze de vierentwintigste Maria Magdalena was, die ik in mijn leven heb ontmoet. – Er moet de grootst mogelijke behoedzaamheid in acht worden genomen, opdat zulke fantasterijen niet voorkomen!

Bron: Rudolf Steiner – GA 130 – Das esoterische Christentum und die geistige Führung der Menschheit – Wenen, 9 februari 1912 (bladzijde 268)

Een gedachte over “De vierentwintigste Maria Magdalena

  1. Dit citaat van Steiner grijpt iets dieper op het leven in, dan het vorige citaat(Als arbeider in Amerika), doch voor het leven op aarde hebben beide citaten geen nut. Het leven op aarde is immers niet uit het gedachtegoed van de mens ontstaan, Dat het leven van een arbeider anders is, dan van de notabelen werd me rond mijn viertiende levensjaar al bevestigd! De vraag was toen en is nog? Wat is de funktie van notabelen voor het leven op aarde?
    Voor mij waren en zijn ze nog steeds parasieten van mijn levensruimte op aarde! Ze danken hun bestaan aan mijn bestaan en menen daar een bepaald recht aan te kunnen ontlenen! Als manifestaties van leven hun oorsprong in het Goddelijke Domein hebben. Kan de mens zich zich op alle niveau’s van leven beroepen om te overleven! Incarnatie is een bovenzinnelijk begrip en in wezen niets met het levensgeest op aarde van doen. Niets is echter teveel gezegd, er zijn veel bovenzinnelijke gedachte vermateraliseerd, die het leven op aarde beïnvloeden.
    Een arbeider draagt zijn lot, niet zomaar en tevens ’n kind niet! Volgende week zondag begint de advent. De Advent is de tijd van voorbereiding op het kerstfeest; de tijd waarin de komst en wederkomst van Jezus Christus wordt verwacht. Omdat het Latijnse woord voor ‘komst’ of ‘het komen’ ‘adventus’ is, worden de vier weken vóór Kerstmis ‘Advent’ genoemd.Hoeveel heeft de bovenzinnelijk denkende mens wel niet op aarde vermateraliseerd om de adventtijd te vermaterialiseren in lust en genot, in plaats van stil te staan bij het begrip Mens? De geboorte van ’n kind van ouders, die reizend waren om aan maatschappelijke eisen te voldoen. Amper geboren of Jezus ouders moesten vluchten, voor de de toorn van Herodus, die geen andere Koning op zijn troon dulde, voorzegt uit het bovenzinnelijk leven. Wie heeft er baat bij het vieren van Kerstmis? De arbeider of de notabelen? Toen ik nog kind, puber en adolent was, zou ik gezegd hebben: “Beiden”. Maar nu ik zelf vijf kinderen heb verwekt, zeg ik: “Niemand!
    Kerstmis heeft niets met het leven van de mens op aarde van doen, het is een cultureel gebonden verschijnsel, “Kerstmis heeft wel iets gemeenschappelijk met de Kennis van de mens!” Maar niets met de oorsprong van de mens op aarde! Stil staan bij het menselijk leven op aarde is stilstaan bij het al het het gebeuren op aarde, daaruit zijn we ontstaan en zullen we ten ondergaan als bewustzijn van leven op aarde!
    Niet het bovenzinnelijke is de richtlijn, maar Leven is de richtlijn voor de mens op aarde, immers de mens is er rentmeester van, leerde ik al in de eerste klas van de basisschool. In die zin voel ik me schizofreen, al sinds de basisschool. De notabelen hadden het voor het zeggen en hun zeggen moesten we(oa. mijn moeder) handelen! Ik ben uit die handeling geboren en ben op zoek naar de geest van die Handeliing, immers ik ben nu de toekomst en het nu tegelijkertijd! Mijn Geest wil een brug bouwen tussen mijn geboorte(1944) en het nu! Door middel van kinderen op deze aarde, niet om ze te instrueren, maar om op aarde te Zijn.Steiner beweert dat ook te doen, maar laat zijn gedachte tot twee maal toe,vermateraliseren in de bouw van het Goethaneum. Daar kan ik met mijn boerenverstand niet mee instemmen, blijkbaar ben ik geen arbeider.
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

