Onze waarde voor de wereld

Onze waarde voor de wereld moeten wij geheel zoeken in de handelingen die wij uit liefde verrichten en niet die in welke ons tot volmaaktheid moeten voeren. Wat dat betreft moeten we onszelf niet voor de gek houden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 143 – Erfahrungen des Übersinnlichen/Die drei Wege der Seele zu Christus – Die Liebe und ihre Bedeutung in der Welt – Zürich, 17 december 1912 (bladzijde 213-214)

Overgenomen uit het boekje Nervositeit – Wijsheid – Liefde / Vertaling Margreet Meijer-Kouwe / Uitgeverij Vrij Geestesleven  1976 (bladzijde 75)

6 gedachtes over “Onze waarde voor de wereld

  1. cisca

    Haike,
    Ik denk dat Rudolf Steiner bedoelt:
    wanneer je iets uit liefde doet gebeurt dat altijd spontaan zonder dat je daarbij de gedachte hebt: nu word ik volmaakter.
    Wanneer je dus handelt vanuit een streven tot volmaaktheid houd je jezelf inderdaad voor de gek.

    Liefde: niets staat meer tussen jou en je hoger IK.

    Cisca

    1. Dag Cisca,

      Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik denk dat als je een handeling verricht naar een ander toe vanuit liefde, en zelfs als je dat doet van uit een (egoïstisch) zelfbelang, je bezig bent met volmaaktheid. En ongetwijfeld zal het egoïstische belang de werking van de volmaaktheid afzwakken maar ik denk niet dat ze volledig weg genomen kan worden.

  2. cisca

    Haike,

    Ook ik heb begrip voor jouw onder-woorden-brengen want met woorden moeten we ons (voorlopig!) in zekere zin behelpen.
    Ieder mens is anders geconstrueerd en uit zich daarnaast ook nog eens aan de hand van zijn ervaringen. Goed dat we er voor elkaar kunnen zijn!
    En deze uitwisseling hebben we te danken aan Ridzerd die deze waardering misschien met Friese nuchterheid relativeert!

    1. Inderdaad, Cisca, ik ben een nuchtere penis agraricus uit Friesland. Nee, grapje, maar neemt niet weg dat ik de waardering voor mijn blogs zeer op prijs stel. Er zijn hier nu al meer dan 330 e-mailvolgers en op de Engelse site zowat 640.
      Wat Steiner volgens mij bedoelt met dit citaat. Laten we als voorbeeld Steiner zelf nemen. Men kan wel zeggen dat hij iemand was die een zeer hoge trap van volmaaktheid had bereikt. Maar stel nu eens, dat hij nooit een boek had geschreven en nooit door heel Europa had gereisd om voordrachten te houden, kortom, dat hij alles voor zichzelf had gehouden. Dan had zijn werk voor de wereld en de mensen geen waarde gehad. Men kan dus wel van alles doen om zichzelf te vervolmaken, maar als men het dan niet in daden omzet dan heeft het weinig waarde.

    2. Ik ben een echte halve Fries, zie mijn naam; 100% Fries, en een echte hele Amsterdammer, maar ook een allochtoon. Want mijn Moeder is in Berlijn geboren, en als een ouder van buitenlandse afkomst is, zijn de kinderen allochtoon, volgens de Nederlandse wet. Dat ik in Amsterdam geboren en getogen ben,… dat telt niet… Maar goed, dit is een zijspoor, daar laat ik dan maar die 50% Friese nuchterheid die ik heb, op los en ga maar eens hard lachen richting Den Haag…. 😄

Geef een reactie

