Eenvoud is niet altijd het kenmerk van het ware

Als de mensen de waarheid graag op een “eenvoudige manier” willen horen, dan berust dat op menselijke gemakzucht; men wil niet te veel moeten denken; maar de grootste en diepste waarheden zijn slechts ten koste van de uiterste geestelijke inspanning te begrijpen. Als een mens zich al zo moet inspannen om een machine duidelijk te beschrijven, moet hij werkelijk niet verlangen, dat de diepste waarheden zonder moeite te vatten zijn!

Bron: Rudolf Steiner – GA 114 -Das Lukas-Evangelium – Bazel, 19 september 1909 (bladzijde 107-108)

Eerder geplaatst op 31 juli 2011

8 gedachtes over “Eenvoud is niet altijd het kenmerk van het ware

  1. Ja dat is een diepe waarheid over waarheid. De werkelijkheid is ingewikkeld. Neem logaritmen en informatica bijvoorbeeld. Dat valt heus niet mee. Wel is het prettig als mensen als wat ze kunnen toch eenvoudig blijven, zonder poeha, maar dat is dus wat anders. Daaruit spreekt gepaste bescheidenheid en ongekunsteldheid.

      1. Taalcorrectie 2: ‘Wel is het prettig dat mensen als ze wat kunnen toch eenvoudig blijven, zonder poeha, maar dat is dus wat anders.’

        Met het blogbericht True nature (Cahier, 5 november 2015) dat ik vanochtend schreef, ga ik nader op deze materie in en laat ik ook Johann Wolfgang von Goethe daarover aan het woord.

      2. Waarheidszin en daarbij behorende inspanningen vormen een aandachtspunt waarop Steiner herhaaldelijk heeft gewezen.

        Ook op de kracht en kwaliteit van vereren wees Steiner herhaaldelijk, intermenselijke waardering (dus niet elkaar als Goden vereren en tegelijk niet afgunstig zijn naar elkaar), waarbij in feite wordt geappelleerd aan de potentiële actieradius van het ‘hogere ik’ van mensen. Zie met name Steiners teksten hierover in het geschrift ‘De weg tot inzicht in hogere werelden’. Goethe heeft het in dat verband over ‘het hogere in ons’ in een tekstcitaat dat ik in mijn boven vermelde blogbericht aanvankelijk verkeerd parafraseerde. Dat is nu vervangen door het originele Goethe-citaat.

      3. Ik heb het herziene citaat in je blog True Nature gelezen, John. Die uitspraak van Goethe: ‘Ik heb op mijn reizen vaak Noordduitse kooplieden ontmoet die meenden mijns gelijke te zijn wanneer ze bruutweg bij mij aan tafel kwamen zitten.’, maakt op mij een enigszins verwaande indruk. In feite was Goethe vergeleken bij Steiner een schooljongetje, maar Steiner zou zo’n zin nooit gezegd hebben. Ik bedoel: Steiner zou er nooit de nadruk op gelegd hebben, dat anderen zijn gelijke niet waren.

    1. Ik begrijp wat je bedoelt Ridzerd, maar ik vraag me af of Goethe het zo verwaand meende. Aan de tekstpassage gaat ook nog een alineadeel vooraf, de complete tekstalinea op bladzijde 197 van ‘Gesprekken met Goethe luidt daarmee:

      “Als iemand maar genoeg vrijheid heeft om gezond te leven en om zijn beroep uit te oefenen, dan heeft hij genoeg, en bijna iedereen heeft wel zoveel. En bovendien zijn we allemaal alleen vrij onder bepaalde voorwaarden waaraan we moeten voldoen. De burger is even vrij als de man van adel zolang hij zich aan de grenzen houdt die God door hem door de stand waarin hij wordt geboren, heeft aangewezen. De man van adel is even vrij als de vorst, want als hij zich aan het hof maar een beetje aan het protocol houdt, mag hij zich zijns gelijke voelen. Niet dat we niemand boven ons hoeven te dulden maakt ons vrij, maar juist dat we iemand vereren die boven ons is gesteld. Want omdat we hem vereren, verheffen we ons tot zijn niveau en maken door onze erkenning duidelijk dat wij zelf het hogere in ons dragen en waardig zijn om zijns gelijke te zijn. Ik heb op mijn reizen vaak Noordduitse kooplieden ontmoet die meenden mijns gelijke te zijn wanneer ze bruutweg bij mij aan tafel kwamen zitten. Daardoor waren ze het niet, maar ze zouden het geweest zijn wanneer ze mij op de juiste manier hadden gewaardeerd en behandeld.”

      Als je de wereld bekijkt zoals die vandaag de dag op mondiaal niveau in elkaar steekt kun je je afvragen of Goethe (1749 – 1832) wel een echte wereldburger was. Maar voor je het weet doe je hem onrecht, denk ik. Voor mijn korte commentaar op deze integrale Goethe uitspraak zie deze reactie van me aldaar in de reactieruimte onder ‘True nature’.

  2. Ja, dat denk ik ook wel, John, dat ik Goethe misschien wel onrecht doe. Mijn reactie was in feite alleen maar de indruk die zijn uitspraak op mij maakte maar dat wil niet zeggen dat het dan ook zo is.

    1. Ik begrijp het gevoel wel dat je hebt gekregen bij zijn uitspraak, Ridzerd. Zelf denk ik dat zijn waardering voor de kwaliteit van vereren niet wortelt in ijdelheid maar van doen heeft met onzelfzuchtige eerbiedige aandacht voor ontwikkelingsmogelijkheden, zoals die reeds duizenden jaren in de inwijdingswetenschap wordt gecultiveerd.

      Alleen vraag ik me af, met die uitspraak van hem voor ogen, hoe Goethe zich vanuit zijn Weimar setting ten aanzien van de wereld verhield tot traditionalisme en absolutisme en denken in standen en standsverschillen en dat in relatie gedacht tot individualisme en menselijk ontwikkelingspotentieel en de ontwikkeling van de mensheid als geheel.

Geef een reactie

