Te veel eiwit

Als men zich voedt met te veel eiwit , dan komt dit helemaal niet in het lichaam terecht, maar in de fecaliën (=uitwerpselen, ontlasting). Maar iets heeft het lichaam er toch van, want voordat het eruit gaat, blijft het in de darm liggen en voert gif in het hele lichaam, vergiftigt het lichaam! Dan heeft men te veel eiwit. En door deze vergiftiging treedt zeer vaak aderverkalking op, zodat veel mensen die aderverkalking te vroeg krijgen, het om de eenvoudige reden krijgen, dat ze met eiwit zijn overvoed. Dus het is belangrijk, zoals ik zojuist heb uitgelegd, om de voedingsvraagstukken te leren kennen. Want de meeste mensen zijn eigenlijk zeer dikwijls van mening: hoe meer men eet, hoe beter men wordt gevoed. Maar dit is niet waar, want men wordt vaak veel beter gevoed, als men minder eet, omdat men zich dan niet vergiftigt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 354 – Die Schöpfung der Welt und des Menschen – Dornach, 31 juli 1924 (bladzijde 110-111)

Zie ook: Eiwit/Gezondheid/Ziekte

Sorry, dit citaat was eigenlijk voor morgen bedoeld, maar ik ben vergeten de datum en tijd in te vullen.

20 gedachtes over “Te veel eiwit

  1. Heel concreet wat Steiner hier aangeeft. En wat een mogelijke gevolgen…

    De generatie mensen van voor mij, laat ik zeggen die van mijn ouders wijlen, konden zelfs potjes vet wegwerken in de vast overtuiging dat dat goed is. Neem bijvoorbeeld ook het oude deuntje: ‘Potje met vet al de op de tafel gezet’. Tja, tegenwoordig hebben we MacDonalds, snackbars enzovoort.

  2. Ik heb vorige week geprobeerd een week lang vegetarisch te eten, maar het is me eigenlijk maar slecht bevallen. Overigens ben ik niet een echt grote vleeseter, aan de gemiddelde 70 kg per jaar in Nederland per persoon kom ik niet toe. (In Amerika schijnt het gemiddelde overigens ongeveer 125 kg per jaar te zijn.)
    Maar de vraag is wel: als men geen vlees eet, wat moet men dan eten? Ja, bruinbrood, fruit en groente, maar ik vind eigenlijk niets daarvan lekker. Wat is nu boerenkool zonder worst? Of sperziebonen zonder een stukje vlees? Ik zou misschien wel vegetarisch kunnen leven, maar dan zou ik vrijwel uitsluitend wit brood met kaas of pindakaas of hazelnootpasta, patat, sla met een eitje, slagroomijs, appels, ananas en dadels eten. En dan nog zou ik niet kunnen zeggen: jonge, jonge, wat eet ik lekker. Dus vegetariër worden zit er voor mij niet in. Ik ben al een moeilijke eter en ik vrees dat ik dan nog minder eet en de hele dag een slecht zin heb (“een zin als een barg”, zeggen wij hier in Friesland). Daar komt nog bij dat ik van nature toch al niet het zonnetje in huis ben.

      1. Punt is alleen dat ik niet weet wat goed voor mij is, John. Ik weet alleen wel wat ik lekker vind, bijvoorbeeld paprikachips, worst, ijs enzovoort. Inderdaad heeft Steiner het hier niet over de soorten voeding, maar omdat ik kort geleden ook een citaat plaatste over vegetarisme, breng ik wat meer in het algemeen voedingssoorten ter sprake.
        Over het algemeen is wel bekend dat fruit en groente en bruin brood wel goed is, maar zoals gezegd, daar vind ik dus niets aan. Ach, het zit bij mij in de familie, denk ik. Mijn moeder vroeg wel eens aan mijn vader of het eten lekker was. Dan zei hij; ‘Nu ja, lekker, lekker…chocolade is lekker.’ 🙂

      2. Dat was misschien niet altijd leuk voor je moeder. Maar wel eerlijk van je vader. Een zoetekauw. Ik bedoel te zeggen: forceer jezelf niet, Ridzerd. Als jij je goed voelt bij je huidige voedingspatroon, kan je dat misschien beter maar zo laten. Wel mogelijk met maatvoering, maar dat mag je uiteraard ook zelf bepalen.

        Onder andere in zijn voordrachtenreeks Antroposofie – Een nieuwe benadering gaat Steiner nader in op het onderwerp eiwitten en wetenschappelijke opvattingen daaromtrent, zie: Antroposofie – Een nieuwe benadering – Bladzijde 42 (en verder) – GoogleBooks

    1. Dadels Ridzerd zijn bijna overal goed voor.
      En dan nog een glas verse melk en klaar.
      Eet smakelijk.
      En natuurlijk ter afsluiting een stukje chocolade en gezondheid ligt in het verschiet.

      1. Ok, dank voor de tip, ik wist niet dat dadels zo goed waren. Ik dacht enkel: het is fruit, dus het zal wel ergens goed voor zijn.

  3. Nou nee, goed voel ik me niet echt, John. Ik heb dit jaar ook twee keer een luchtwegontsteking gehad. Maar aan ‘maat houden’ heb je uiteraard gelijk. Dat doe ik ook zo veel mogelijk. de genoemde dingen die ik dus zoals gezegd lekker vind, zoals worst en chips, ontzeg ik me vrijwel altijd. Wat eet jij zoal, als ik vragen mag? Je eet vegetarisch, dat weet ik.

    1. Ik houd het vrij simpel, Ridzerd. Veel bruin brood, zeker ook roggebrood, met kaas, pindakaas en soms gemberjam. En rijst met roerbak en met bruine bonen, bieten of erwtjes of stampot zuurkool (zonder vlees) met knapperige tofublokjes. Qua smaak ben ik verder nogal op zout en pittig. Soms neem ik ook wat fruit, met name bramen vind ik lekker. En pakken sinaasappelsap drink ik de laatste tijd ook regelmatig. Voel me er goed bij. Blaak van energie. Naar speciale natuur- of reformwinkels ga ik niet. Mijn supermarkten: Jumbo, Lidl en Albert Heyn.

      1. Bewonderenswaardig, John, het meeste van wat je noemt, zou ik niet kunnen eten. Nu hoeft natuurlijk ook niet iedereen hetzelfde te eten, zoals je in vorige reacties al aangaf, maar het zou toch denk ik wel beter zijn als ik geen vlees at en bijvoorbeeld wel bruin brood en meer groente. Fruit gaat bij mij overigens nog wel. Elke dag een appel (moet beslist Gala of Golden Delicious zijn) en ook vaak ananas uit blik. Bananen vind ik ook niets aan. Ik heb vorige week ook vegetarische schnitzel en vegetarische gehaktballetjes geprobeerd, maar dat is ook niet voor herhaling vatbaar.

    2. En wat die (luchtweg)ontstekingen betreft Ridzerd. Misschien is het goed een tekstpassage op genoemde bladzijde 42 en 43 van Antroposofie – Een nieuwe benadering – Bladzijde 42 (en verder) – GoogleBooks in gedachten te nemen. Citaat:

      Steiner:
      “[…] Ik wil nu niet dieper ingaan op de aard van infectieziekten, maar alleen vermelden dat de mens het gemakkelijkst vatbaar is voor infecties is wanneer hij 120 gram eiwit gebruikt. Dan is hij het vatbaarst voor difterie of zelfs pokken. Als hij slechts 20 gram eet, is de kans op infectie zeer gering. […]”

      Dat bruin brood je niet ligt, vind ik een niet onbelangrijk vermeld feit. Wit brood doet qua smaak wat zoetig aan naar mijn indruk. Zelf vind ik wit brood niet lekker. Bij bruin brood moet het lichaam meer arbeid verrichten om één en ander om te zetten; in het bijzonder bij roggebrood. En die extra inspanning die het lichaam moet leveren, kan een mens sterker en weerbaarder maken. Maar goed, smaak en met smaak eten is natuurlijk ook heel belangrijk.

      Hier Jan Saal over suikers, eiwitten, vetten en zouten met betrekking tot de menselijke wezensdelen: Voeding vanuit de antroposofie

      1. Ja, die tekst over infecties en eiwit ken ik, John. Maar eiwit krijg je gauw te veel. Ook in brood zit, als ik mij niet vergis, ongeveer 10% eiwit.
        Bruin brood heb ik jarenlang gegeten, maar een paar jaar geleden ben ik weer overgegaan op wit brood en toen pas merkte ik, dat ik wit brood toch veel liever heb en het eigenlijk al die jaren gemist had. Ik eet nu nog wel 1 maal per dag een stukje bruin brood, maar dan moet er beslist extra belegen kaas op. Ja, wat ben ik een zeur eigenlijk, John, sorry.

      2. Je bent gewoon zoekende Ridzerd, geen zeur. Neem de tijd bij het het bedenken en ontwikkelen van een dieet en een eetpatroon dat voor jou én smakelijk genoeg is én je gezondheid voldoende bevordert en waarborgt.

Geef een reactie

