Maurice Maeterlinck

Kort geleden is een boek verschenen dat ik zeer zeker ter lezing zou willen aanbevelen, omdat het afkomstig is van een zeer geestrijk man en het bewijs kan leveren wat voor onzin geestrijke mensen ten aanzien van geestelijke dingen kunnen uitspreken. Ik bedoel het boek van Maurice Maeterlinck Over de dood. Onder velerlei dwaasheden, die er instaan, is ook de bewering dat, wanneer de mens eenmaal is gestorven, hij niet meer kan lijden, omdat hij dan een geest is en geen fysiek lichaam meer heeft. Een geest echter zou niet kunnen lijden. Het zou alleen het lichaam zijn dat lijdt. De geestrijke man Maeterlinck vleit zich dus met de illusie dat alleen het fysieke lijden kan en derhalve een dode niet kan lijden. Hij merkt in het geheel niet wat voor een fenomenale, bijna ongelooflijke dwaasheid erin ligt te beweren dat het fysieke lichaam, dat uit fysieke krachten en chemische stoffen bestaat, alleen lijdt. Alsof lijden gebonden zou zijn aan fysieke stoffen en krachten! Stoffen en krachten lijden in het geheel niet. Als dit wel mogelijk was, zou ook een steen kunnen lijden. Het fysieke lichaam kan niet lijden; wat lijdt is toch juist de geest, het ziele-element. Het is tegenwoordig zo ver gekomen dat de mensen over de eenvoudigste dingen het tegenovergestelde denken van wat zin heeft.

Bron: Rudolf Steiner – GA 148 – Aus der Akasha-Forschung/Das Fünfte Evangelium – Oslo, 3 oktober 1913 (bladzijde 47)

Eerder geplaatst op 28 mei 2011

9 gedachtes over “Maurice Maeterlinck

  1. Tot op zekere hoogte kon Steiner Maeterlinck dus wel waarderen. Het waren tijdgenoten. Hoe dacht Maeterlinck op zijn beurt over Steiner? Zie het volgende en let daarbij op het vetgedrukte.

    Maeterlinck over Steiner, aldus Steiner, uit: Karmic Relationships, Volume 5, Lecture IV (Praag, 5 april 1924)

    One cannot read without a certain irony what a man, who is in other respects so promising, says about me as the founder of Anthroposophy. In The Great Secret, Maurice Maeterlinck [Note 6] seems unable to deny that the introductions to my books contain much that is reasonable. He is struck by this. But then he finds things which leave him in a state of bewilderment and of which he can make absolutely nothing. — We might vary slightly one of Lichtenberg’s remarks, by saying: “When books and an individual come into collision and there is a hollow sound, this need not be the fault of the books!” But just think of it — Maurice Maeterlinck is certainly a high light in our modern culture and yet he writes the following — I quote almost word for word: ‘In the introductions to his books, in the first chapters, Steiner invariably shows himself possessed of a thoughtful, logical and cultured mind, and then, in the later chapters he seems to have gone crazy’ (See note, p109). What are we to deduce from this? First chapter — thoughtful, logical, cultured; last chapter — crazy. Then another book comes out. ‘Again, to begin with, thoughtful, logical, cultured; and finally — crazy!’ And so it goes on. As I have written quite a number of books I must be pretty expert at this sort of thing! According to Maurice Maeterlinck a kind of juggling must go on in my books But the idea that this happens voluntarily … such a case has yet to be found in the lunatic asylums!

    1. Dank John, ik ken deze passage uit de Duitse uitgave, maar het is een interessante tekst om op mijn Engelse Steiner citatensite te zetten. Dat gaat ook zeker gebeuren, maar ik heb eerst nog wat andere citaten, die een antroposoof uit Libanon mij heeft gezonden. Daar ben ik eerst nog mee bezig.

      1. Je bent er maar druk mee, Ridzerd. Goede zaak. Mijn complimenten. En gefeliciteerd met je verjaardag gisteren. Je bent 65 geworden als ik het goed begrijp.

        Tja, zolang Steiner maar niet over zijn geestelijke ervaringen sprak kwam hij op menig ontwikkeld mens redelijk over. En zo is het tegenwoordig helaas nog steeds, hoewel er wel sprake is van een kentering naar mijn indruk. Mensen beginnen er meer open voor te staan. Spiritualisering van wereldbeelden en diepergaande bezinning bij levenservaringen.

        Who’s Crazy? Een muziek impressie met zangtekst:

  2. Ja, het lijkt mij ook wel dat meer en meer mensen er open voor beginnen te staan. De Engelse site heeft nu al meer dan 600 e-mail volgers. Dat is toch niet slecht. Nee, ik was 24 januari al 65 jaar geworden. (Zelfde datum als Neil Diamond, maar die is van 1941)

    1. Oh, er werd mij gisteren bericht dat je gisteren jarig was, maar dat berust dus op een vergissing. 600 e-mail volgers. Geweldig. Zou je die reactieruimte aldaar maar kunnen opengooien. Dat zou het nog mooier maken. Maar om dat bij te houden is voor jou geen doen, dat begrijp ik wel. En die Duitse citatensite, is dat nog altijd mondjesmaat?

      1. Ja, ik zou de reactieruimte op de Engelse site wel open kunnen gooien, dat lijkt me voor de lezers wel interessanter, maar erop terug reageren is voor mij geen doen. Bij About op die site heb ik de reactieruimte wel open en daar ontvang ik af en toe ook wel reacties, daar reageer ik dan meestal wel op terug, maar al met al is me dat eigenlijk meer dan genoeg, want mijn Engels is niet goed genoeg.
        Ja, de Duitse site is nog altijd mondjesmaat. Ik geloof dat er momenteel 19 volgers zijn. Ik zet er ook lang niet elke dag wat op.

  3. Je kunt je zeker afvragen in welke mate en in welke zin Maeterlinck drempelervaringen had aan poorten van de geestelijke wereld. Wachter aan de drempel problematiek. Zie het volgende korte tekstcitaat uit een biografiebeschrijving op Wikipedia:

    Uit: Maurice Maeterlinck ( 1862 – 1942) – Wikipedia
    ” […] Zijn gedichten worden gevormd door droomflitsen, fantasma’s, nachtmerries, ijlkoortsen van een waanzinnige geest, die wanhopig probeert uit zijn besloten wereld te komen, maar daar niet in slaagt. Hij maakt hierbij gebruik van de écriture automatique van de surrealisten, waardoor zijn gedichten in zijn tijd zeer modern zijn. Zijn toneelwerk is dat van een dichter die zijn dramatische conflicten poëtisch tracht weer te geven en dat van een essayist die dat filosofisch probeert te doen. Zijn toneelstukken worden beheerst door het menselijk noodlot; zijn hoofdpersonen zijn geboren onder een ongelukkig gesternte en zijn meestal bang voor het leven, de liefde en de toekomst. In dit toneel is geen plaats voor innerlijke rust en geluk. […]”

    En wat is ‘écriture automatique’, een techniek die Maeterlinck indertijd deelde met surrealisten? Dat wordt in het Nederlands ook wel aangeduid als ‘automatisch schrijven zonder vooropgezet idee’. Zie: Automatisch schrijven – Wikipedia. Een kunsttechniek. Maar zulk automatisch schrijven doet mij ergens toch tevens denken aan mediale technieken zoals die door mediums veelvuldig werden gehanteerd ten tijde dat Maeterlinck en Steiner leefden. Steiner behandelde deze mediale werkwijzen helder en doortastend in zijn voordrachtenreeks Het bewustzijn van de ingewijde.

    1. Als ik af mag gaan op een paper van Tülin Erkan geschreven voor de universiteit van Gent, hield Maeterlinck zich in zijn leven danig met spiritisme en occultisme bezig. Getuige onder andere het volgende tekstdeel uit haar paper, let daarbij met name op het vetgedrukte:

      Tülin Erkan, De fonograaf in het Vlaams (post)symbolisme: Maeterlinck, Rodenbach, Verhaeren (2009/10), , bladzijde 35:
      “[…] Wanneer ik analyseer hoe Maeterlinck zich tegenover de moderniteit en haar talrijke implicaties verhield, is het meteen duidelijk dat ook hij gekenmerkt werd door een ambivalente houding. Aan de ene kant ervoer hij een zekere fascinatie voor de nieuwe wetenschappelijke uitvindingen en was hij diep gepassioneerd door alles wat met elektriciteit te maken had. Deze fascinatie ging vooral gepaard met Maeterlincks passie voor het occultisme, het spiritisme en de communicatie met de doden, iets wat door de opmars van de elektriciteit en de uitvinding van de fonograaf enkel maar versterkt werd. […]”

Geef een reactie

