Wilskracht/Opvoeding/Kunstzinnigheid

De wilskracht willen we zo cultiveren, dat we de kinderen (in de vrijescholen) al relatief vroeg in de kinderjaren laten beginnen iets kunstzinnigs te doen. Want dit geheim kennen de meeste mensen helemaal niet, hoe het met het willen samenhangt om zich in de kindertijd ooit op de juiste wijze met tekenen, schilderen, muziek en andere kunstzinnige activiteiten te hebben beziggehouden. Men doet voor het kind iets ontzaglijk goeds, als men de kinderen met zulke dingen in aanraking brengt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 297 – Idee und Praxis der Waldorfschule – Stuttgart, 31 augustus 1919 (bladzijde 76)

P.S. Eerlijk gezegd kan ik er maar niet aan wennen, dat Vrije Scholen moet worden geschreven als vrijescholen. Ik vind dit overbodig en alleen maar verwarrend. Ik weet nu toevallig dat het bestuur van de vrijescholen dit heeft bedacht, maar voor iedereen die het niet weet, is het gewoon een knoert van een taalfout. Want voor zover ik weet wordt een naam altijd met een hoofdletter geschreven en een bijvoeglijk naamwoord staat altijd gescheiden van een zelfstandig naamwoord. Maar nu moet het opeens weer anders. Ik weet wel dat het woord vrije tot veel misverstanden heeft geleid, maar dat misverstand wordt heus niet minder door deze veranderde schrijfwijze.

4 gedachtes over “Wilskracht/Opvoeding/Kunstzinnigheid

  1. Cisca

    Ridzerd,

    Ben het helemaal met je eens.
    Ik krijg door deze “vermomming” een Zwarte Pieten – gevoel, alsof het gedeelte “vrije” vooral niet storend moet werken.

  2. En waarom is dat dan bedacht? Mij ontgaat totaal de reden om het zo te gaan schrijven…

    Ik dacht dat Vrije School stond voor het begrip dat er geen bemoeienis is vanuit staatswege over de te gegeven pedagogiek aan de kinderen. Daarnaast was Steiner heel duidelijk over het feit dat als er ook geen onderwijs werd gegeven in Sociale Driegeleding, geen enkele school zich een Vrije school mocht noemen.

    En nu is er een discussie geweest over hoe het geschreven dient te worden? Het is een cliché; ik weet het, maar hebben ze niks beters te doen, of dient het wezenlijk een zaak?

  3. Haike, ik heb er wel eens naar gezocht bij Google wat de bedoeling was van deze naamswijziging en er kwam ook wel een langdradig verhaal te voorschijn, maar ik ben zowat alles weer vergeten.
    Het is wel waar dat het woord Vrije inderdaad stond voor wat je zegt: vrijheid van staatsbemoeienis. Maar vele mensen schijnen meteen te denken, dat een Vrije School een anti-autoritaire school is waar de kinderen lekker kunnen doen waar ze zelf zin in hebben.
    Maar dat misverstand verhelp je niet door er nu vrijeschool van te maken. Dan zou men het moeten veranderen in bijvoorbeeld Rudolf Steiner scholen of Waldorfscholen of Emil Molt Scholen, dat kan ook nog.

  4. Walter Hebing

    Wat jij, Ridzerd hier schrijft is toch minstens de bedoeling van Steiner in dit citaat, immers Steiner zegt in dit citaat breng kinderen zo gauw mogelijk in aanraking met de kunstzinnigheid van tekenen(woordbeeld en/of beeldwoord), schilderen(kleurcontrasten, enz..), muziek(klankcontrasten, enz.), en andere kunstzinnige projecten!
    Ik denk dat het juist goed voor ’n kind is om eerst maar eens grondig te aarden op aarde, alvorens het te vangen met de kunstmatige levende beelden, kleuren en geluiden. Immers welk mens kan ons dit op de juiste wijze aanleren?
    Zo iemand denkt dat te kunnen is hij/zij van God los, immers Het Levende Woord omvat alles wat is, namelijk: Licht(de Zon), de lichtval op de duisternis(kleuren) en welk geluid(donder) deze lichtval op de duisternis voortbrengt! Ik heb heel wat donderpreken tijdens mijn bestaan op aarde over me heen gekregen, zelfs ook op deze site. Ik denk dat ik het geluk heb gehad, om me op een natuurlijke wijze me met de aarde te verbinden en om me heen te kijken. In wezen klinkt op aarde overal hetzelfde liedje. Wat het Indianen opperhoofd heel goed beschreven heeft. Kort samengevat: Mens handel bewust ten opzichte van je Levensbron(baarmoeder aarde) en zie je medemens als broeders, Die je de macht van twijfel kan geven en dus nog gemangeld moeten worden om Gods Liefde te kunnen ervaren. Gibran Kahlil beschreef het aldus: Want zo de liefde je kroont, zij kruist je ook. En al dient zij tot je groei, zij snoeit je evenzeer.
    En zo zij opstijgt tot je hoogte en je teerste takken streelt, die trillen in de zon,
    zij daalt ook af naar je wortelen en rukt hun houvast aan de aarde los.
    Als korenschoven gaart zij je bijeen.
    Zij dorst je tot je naakt bent.
    Zij want je tot je vrij bent van kaf.
    Zij maalt je tot je blank bent.
    Zij kneedt je tot je buigzaam wordt;
    en geeft je over aan haar heilig vuur, opdat je worden zult tot heilig brood voor Gods heilig feest.
    Al deze dingen doet de liefde, opdat je kennen moogt ’t verborgene van je hart en daardoor worden zult een deel van ’s levens hart.
    Maar zo je in je angst alleen haar vrede en haar genoegen zoeken zou,dan deed je beter je naaktheid te bedekken en van liefde’s dorsvloer weg te gaan,de seizoenloze wereld in, waar je zult lachen, maar niet je volle lach, en wenen, maar niet al je tranen.
    Ik vind deze beschrijving van het menselijk leven op aarde, heel goed! Koppelen we dit gegeven aan de toespraak van het Indianen opperhoofd van Seatle, dan begrijp je iets van de menselijke misstanden op aarde, we zijn immers allen kinderen van God(levende Woord), wat via tekens, schilderijen en muziek tot ons komt, maar bovenal door licht en duisternis! De mens zal nooit het ware licht kunnen herkennen, als hij de intensiteit van het duister nooit heeft gesmaakt. geen enkel kunstzinnig project kan in woord, beeld of geluid kan de intensiteit van het Ware Woord, het natuurlijke beeld of het natuurlijke geluid evenaren. de mens is er ook niet voor geschapen, geëvolueerd! De mens is geschapen of geëvolueerd om aan Godszijde te waken over het Leven op aarde! En dat we van deze doelstelling ver verwijderd zijn heeft Joep van het Hek goed verwoord in zijn lied: Flappie! https://www.youtube.com/watch?v=qCh_l3qC354
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

