Opvoedkunst (2-slot) – Weten hoe iets niet moet, wil niet zeggen dat men ook weet hoe het wel moet

Het tweede is iets, dat iemand als men over opvoedingskunst spreekt, altijd, zou ik willen zeggen, met een licht gevoel van schaamte vervult. Want men weet immers, doordat men spreekt, dat men tegenover een publiek staat. Men spreekt erover, hoe moet worden opgevoed, en dat er anders moet worden opgevoed, dan tegenwoordig gebruikelijk is. Men zegt dus in feite altijd: U bent allen slecht opgevoed. […] Men veronderstelt dus, dat zowel de spreker als de toehoorders eigenlijk goed begrijpen, hoe men moet opvoeden, ondanks dat ze zichzelf zeer slecht opgevoed zouden moeten voelen.

Nu, dat is een tegenstrijdigheid. […] Het kan eigenlijk alleen door de zienswijze over opvoeding worden opgelost, die hier vertegenwoordigd wordt. Men kan zeer goed weten, wat er aan de opvoeding mankeert en wat er beter aan zou moeten zijn, zoals men kan weten dat een schilderij goed geschilderd is, zonder dat men ooit de vaardigheden in zich zou kunnen ontwikkelen, zelf zo’n goed schilderij te maken.

Men zal zich als ontvankelijk mens toch altijd toeschrijven, dat men de kwaliteit van een schilderij van Rafaël kan inzien; maar men zal zichzelf, als men geen schilder is, niet toeschrijven dat men een schilderij van Rafaël ook zou kunnen schilderen. Ja, dat zou zeer goed zijn, als in deze tijd de mensen zo zouden denken. Maar ze denken niet zo over de kennis van de opvoedkunst, dat ze zouden kunnen hebben; maar ze beginnen meteen ook erover te spreken hoe men moet opvoeden. Dat is echter zo, alsof iemand die geen schilder is, en ook niet kan zijn, bij een slecht geschilderd schilderij zou willen beginnen te laten zien hoe men het goed zou moeten schilderen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 305 –Die geistig-seelischen Grundkräfte der Erziehungskunst – Oxford, 19 augustus 1922 (bladzijde 57)

Eerder geplaatst op 23 februari 2014

11 gedachtes over “Opvoedkunst (2-slot) – Weten hoe iets niet moet, wil niet zeggen dat men ook weet hoe het wel moet

  1. Wat, waarom en hoe en direct scheppend vermogen en onderkennen van waarden en prestaties. Pedagogische kwaliteiten zijn niet gelijkmatig verdeeld over de mensheid, net zoals niet iedereen een goed kunstschilder of iets anders in die zin kan zijn. En merkte Schiller het al niet op: ‘de hoogste vorm van kunst is pedagogie’ of woorden van die strekking. Interessante literatuur wat dat aangaat: (1) Schiller en de Vrijeschoolpedagogie (2007) en (2) Schiller en de Vrije School (weblog van Marcel Seelen, 10 oktober 2010).

    PS: ‘mmers’, eerste alinea steinercitaat, moet natuurlijk zijn ‘immers’.

  2. De enige oplossing hier is dus een innerlijke, besef hebben waar je staat, wat je doet, wat je kan, en wat je niet kan, zonder jezelf als minder daardoor te bestempelen.

      1. Het was geen vraag hoor!!… 😇 Meer een constatering… Maar ik waardeer het natuurlijk wel dat je de zienswijze met me deelt…

      1. Uit het korte intermezzo tussen Haike en mij spreekt iets wat ik en passant eigenlijk ook vermeldenswaardig acht. Namelijk het volgende. Bij steinerteksten of andere zaken en levenskwesties kunnen mensen uiteenlopende (subjectieve) belevingen hebben en feitelijke (meer objectieve; indien correct) constateringen doen. En dat zegt dan tevens iets over de persoonlijke insteek, een eigen vertrekpunt en benaderingswijze en daarmee verbonden probleem- en themastellingen van de lezer, gerelateerd aan diens (voor)ervaringen, bij het lezen of observeren van een Steinertekst of iets anders, een ander levensgegeven; een tekst of een gebeurtenis.

        En bij dezen wil ik opnieuw wijzen op een relevante voordracht van Steiner waarin mogelijkheid en waarde van zelfopvoeding centraal staat. Is door Rotterdamse antroposofen vertaald naar het Nederlands en geplaatst op mijn website. Een voordracht die Steiner in Rotterdam heeft gehouden, min of meer nog altijd een arbeidersstad, van geboorte af mijn thuishaven. Tegenwoordig kom ik vanwege mijn werk zeer regelmatig in Leiden. Meer een stad voor intellectuelen en intelligentsia, zo lijkt het. Werk tegenwoordig onder andere in het Japan Museum te Leiden als bewaker.

        Hier de voordracht van Steiner in kwestie: Het bovenzintuiglijke in mens en kosmos (Voordracht Rudolf Steiner; Rotterdam, 111-1923; Duitse titel: Das Übersinnliche in Mensch und Welt).

  3. Walter Hebing

    Als kind had ik al gauw begrepen, dat ik niet als een medemensje behandeld werd, maar als een lid van ’n gezin, van die ouders en met hun voorgeschiedenis. Dat zag je overal rond je heen, ’n kind van Notable uit ons dorp doubleerde nooit, terwijl veel van mijn vriendjes zijn blijven zitten. die moesten ’n bepaald jaar over doen.
    Er waait ook ’n wind over kinderen heen, met de vraag; “Wat wil je later worden?” Ik ervoer deze vraag als kind al, als ondermijning van mijn Zijn op aarde! Vanochtend werd ik gewekt door telefoontje van een vluchteling uit Soedan, die vroeg of hij de door mij beloofde fiets kon ophalen.
    Vandaag is Poetin in New York om oa, over Sirië te praten, in wezen maken de gebeurtenissen in en rond Sirië, pijnlijk duidelijk, dat Oost en West elkander niet verstaan. Zowel fysiek als psychies niet. En nu dan ook nog het Volkswagenschandaal!
    Als veertien jaar jongentje mocht ik eraan sleutelen en heb de Volkswagen Transporter ruim tien jaar gebruikt onze kinderen naar de “Vrije School” te brengen of te halen. Dit om onze kinderen op aanraden van mijn vrouw, een ruime blik op het aards gebeuren te gunnen. Echter Steiner schraagt de opvoeding van een kind met kunst, in plaats van het kind op te voeden in het werkelijk zijn op aarde!
    De aarde is de uitverkoren plek in de kosmos om Godsscheppingsgedachte in het leven te openbaren, in die zin kan ik de gedachtegang van Steiner niet volgen, wel van mijn kinderen, er moet iets sneuvelen in het kader van de Levensdrift op aarde, die we niet willen begrijpen, maar wel willen uitbuiten! Poetin en Obama in New York?
    Tot zover.
    Groetjes Walter

Geef een reactie

