Geest en praktijk

Ik kan u de verzekering geven: als eenmaal de antroposofische opvoedkunde er zal zijn, zal ze veel praktischer mensen in het leven plaatsen dan de meer materialistische opvoedkunde van tegenwoordig, want ze zal de geest hebben als een scheppende, niet slechts als een dromerige geest, die nadat men de ogen zo veel mogelijk gesloten heeft, een beetje wegvliegt van de uiterlijke werkelijkheid. Tot de geest te komen, zonder de levenspraktijk te verliezen, dat is het, wat juist voor de praktische kant van het leven zal openbaren, wat ik antroposofische beweging noem.

Juist als men de jongens en meisjes vanaf de geslachtsrijpe leeftijd in het praktische leven wil inleiden, kan men als leraar soms in vertwijfeling raken over de onhandigheid juist in onze tijd. En men moet vragen: Is er een manier voor de eigenlijke schoolplichtige leeftijd tussen tandenwisseling en puberteit, die geschikt is uit de gehele mens een bekwaam, handig wezen te maken? – Als men naar het werkelijke leven, niet naar theorieën kijkt – als men zich door het leven laat leiden, niet door abstracte ideeën -, dan wordt men, als men de bedoeling heeft de mensen praktisch te maken, ertoe geleid in de tijd van tandenwisseling tot puberteit zoveel mogelijk van schoonheid, van werkelijk kunstzinnig opvatten van het leven de mensen bij te brengen. Hoe meer men de mensen begrip voor het schone bijbrengt, hoe meer hij zich doordringt met innerlijk begrip voor het schone, des te meer zal hij voorbereid zijn, in de geslachtsrijpe leeftijd in het werkelijk praktische leven te treden, zonder dat hem voor het hele verder leven schade wordt toegebracht. 

Bron: Rudolf Steiner – GA 303 – Die gesunde Entwickelung des Menschenwesens – Dornach, 4 januari 1922 (bladzijde 260-261)

Eerder geplaatst in twee delen op 3 februari 2014 en 4 februari 2014

3 gedachtes over “Geest en praktijk

  1. cisca

    Haike,

    Stiegel………wat leuk en betekenisvolt dat juist deze woorden bij je opkomen.
    Het paradijsspel en kerstspel.
    Ik ga de tekst straks opzoeken!

    Cisca

  2. walterhebing

    Blijkbaar heb ik vorig jaar dit citaat gemist, want dit citaat handelt over de geest en de praktijk van het menszijn en dat heeft nou precies mijn intiemste aandacht.
    Ik begrijp niet waarom Steiner dit thema op deze manier behandelt en zeker niet in het kader van de Christus impuls. Immers Jezus zei: En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet. [29] Maar Ik zeg jullie: zelfs Salomo met al zijn pracht en praal ging niet gekleed als een van hen.
    Wat kun je kinderen dan over schoonheid leren als ze nog nooit een lelie gezien, betast of geplukt of er tussen gezwommen hebben? Ik heb dat geluk wel gehad en beschouw al dat kunstzinnige als aftreksels van werkelijke schoonheid. De natuurlijke schoonheid, die dagelijks via onze zintuigen waargenomen wordt, maar waarvan we ons pas bewustworden, wanneer het er niet meer is!
    De mens is zich niet bewust van de Natuurlijke Schoonheid, die de aarde ons biedt, terwijl hij er wel rentmeester van is en er in wezen zorg voor behoord te dragen dat deze schoonheid niet verloren gaat onder het menselijk driftleven, In feite het Paradijsvehaal..De schoonheid en de intimiteit van de natuur die ik als kind beleefd heb, heb ik nooit meer kunnen herbeleven, met de kinderen van mijn buren en al helemaal niet met mijn eigen kinderen.. Bijvoorbeeld in een willekeurige sloot springen en tussen duizenden stekelbaarsjes zwemmen.
    En dan de opvoeding van kinderen vanaf de tandwisseling tot hun pubertijd, tot mijn tandwisseling liepen we als buurtkinderen gezamelijk naar de kleuterschool, met de tandwisseling liepen we wel gezamelijk naar school, maar de jongens moesten rechtsaf naar de fraters en de meisjes linksaf naar de nonnen.Na schooltijd speelde we dan weer wel met elkaar!
    Tijdens mijn pubertijd veranderde er iets in mijn leven, ik ging de schoonheid van een mijn vriedinnetjes zien. Mijn vriendjes ontwaarde dat en gingen er mee aan de haal, waardoor mijn Heilig vuur voor het vriendinnetje doofde. Immers het geweld van hun opmerkingen deed mijn toenaderingen tot haar veranderen een algemene trend. Terwijl ik al blij was, met haar nabijheid, verlangde mijn vriendjes al naar een kusscene. Met andere woorden: Mijn gevoel voor haar werd door mijn vriendjes uitgebuit, in plaats van mij de tijd te gunnen om haar beter te leren kennen.
    In de huidige tijd is het nog erger! Terwijl de mens als Adam en Eva androgyn wezens, als toppunt van alle manifestaties van leven op aarde gezet zijn, Gunt een omgeving pubers(jongens en meisjes) geen kans om elkander op ongedwongen wijze te ontmoeten. Ze voeden ze zelfs op in deze onmoeting en geven ze een pil mee opdat deze ontmoeting geen “nare” gevolgen heeft voor de omgeving.In feite het Kerstverhaal!
    Doch de menselijke Geest snakt naar éénwording met de levensgeest, de androgyne mens. In feite is dat niet zo’n moeilijk te begrijpen begrip. Immers alles wat zich niet op natuurlijke wijze op aarde manifesteert, is ontstaan uit hunkering van ’n man of vrouw naar de ultieme Levensgeest, namelijk: Naar de Androgyne Mens(God).
    En alles wat de mensheid voor zich ontworpen heeft om dat doel te bereiken, staat elke puber in de weg om een natuurlijke verbinding met een tegenovergestelde levensgezel of levensgezellin aan te gaan.
    We spreken nu over een homo huwelijk, alsof het een natuurlijke zaak betrefd. Het zou een natuurlijke zaak kunnen zijn als ze nazaten zouden kunnen verwekken, zonder lichamelijk Kontakt, zoals Maria de moeder van Jezus beschreven is.
    In de basisschool dacht ik al hoe kan Maria nou een kind krijgen, allen maar door bevruchting van de geest van een engel zoals Sarah op een hoge leeftijd. Ik dacht toen al, waar is de mensheid mee bezig?
    Een soort van verdeel en heers spel, maar denkt niet aan de schoonheid van alles wat natuurlijk is! Niet het kind(het kerstverhaal) is ’n gevaar voor ons zijn op aarde! Maar de vrouwelijke binding met de aarde! Het paradijsverhaal!
    Ik kan als man me dat voorstellen, maar niet als vrouw, immers de toekomst(kind) ligt negen maanden opgesloten in baarmoeder van ’n vrouw en kan daar tot wasdom komen om het aardse licht te ontvangen. Wat kunnen Goeroes er nog aan toevoegen, om het gebeuren van de dag te overstijgen? Jezus kon dat, volgens de geschriften, Steiner laat veel achterwege van de geschriften en introduceert zijn eigen geschriften. Echter leven en schrijven over het leven gaan niet samen. Je leeft of je schrijft! Je beleeft of je neemt er een foto van! Ik kan me nu het schrijven permiteren, omdat ik zestig jaar op aarde geleefd heb en nu al tien jaar op zoek ben naar de kern van al het geschrevenen, om mijn kinderen hopelijk te kunnen bevrijden van alle geschriften, om vrij in verantwoordelijkheid voor het leven op aarde te kunnen leven.
    Een soort Christus impuls, die het gebeuren van de dag boven al het menselijke op aarde stelt.
    Voor de mens is er geen lange weg te gaan,het is alleen maar een aanhaken bij de Levensgeest en die kan leiden tot zelfmoord of miiddels het gebeuren op aarde geduldig werken aan het herverbinden van je linker en rechter hersenhelften opdat je zoals het Kerstkind(jonger dan zes dagen) weer androgyn in het leven op aarde staat, ditmaal niet onbewust, maar bewust! Ik wens het iedereen toe, opdat onze kinderen niet door ons opgevoed worden, maar opdat ze door ons de vrjheid krijgen om de menselijke verantwoordelijkheid voor het gebeuren van elke dag, voor hun rekening te nemen, in plaats van deze toe te schrijven aan het lot of natuurrampen.
    Tot zover
    Groetjes Walter Hebing.

Geef een reactie

