Kamaloka en muziek

Na de dood draagt de mens nog een tijd zijn astrale lichaam. Zolang hij deze draagt, totdat hij het aflegt – u kent dat uit mijn boek Theosofie –, is altijd nog een soort terugherinnering, het is slechts een soort herinnering, aan de aardse muziek in de mens na de dood aanwezig. Daardoor komt het dat wat de mens in het leven aan muziek opneemt, na de dood nawerkt als een muzikale herinnering, ongeveer nog zo lang totdat de mens zich van zijn astraallichaam ontdaan heeft. Dan zet de aardse muziek zich in het leven na de dood om in sferenmuziek en blijft als sferenmuziek tot enige tijd voor de nieuwe geboorte. Dat is iets wat u het begrijpen van de zaak nader zal brengen, als u weet dat wat de mens aan muziek hier op aarde opneemt, een zeer sterke rol speelt bij de vorming van zijn zielsorganisme na de dood. Die wordt dan gevormd tijdens deze tijd van het kamaloka. Dat is het goede van de kamalokatijd en in wezen kunnen we dat, wat de katholieken het vagevuur noemen, voor de mensen verlichten wanneer we dat weten, echter niet doordat we hen de waarneming afnemen; dat moeten ze immers hebben, omdat ze anders onvolkomen zouden blijven, als ze niet een aanschouwing zouden hebben van wat ze aan onvolkomens gedaan hebben. Maar we verkrijgen een perspectief (Duits: Möglichkeit) dat de mens in het volgende leven beter gevormd is, als hij in de tijd na de dood, waarin hij zijn astrale lichaam nog heeft, veel herinneringen aan het muzikale kan hebben.

Bron: Rudolf Steiner – GA 302a – Erziehung und Unterricht aus Menschenerkenntnis – Stuttgart, 16 september 1920 (bladzijde 33)

Eerder geplaatst op 2 februari 2014

35 gedachtes over “Kamaloka en muziek

    1. Annelies Rhebergen

      Als je geen elektronische, digitale piano’s hebt, dan wel Hedvig 😉 O:)

      Zelf hou ik me al vele jaren bezig met fenomenologisch onderzoek naar de enkele toon, de intervallen, melodielijnen als geheel en de toonsoorten. Er gaat een wereld open als je dit beoefent met groepen of alleen. Steiner’s uitspraak over dat er in elke toon een orkest zit, komt hierdoor een stuk dichterbij.En wat zich al niet tussen de noten, enzovoort afspeelt, wat een ontdekking!

      In een voordracht beschrijft Rudolf Steiner heel verre ‘toekomstmuziek’
      ( in das Initiatenbewusstsien- 22-8-1924)
      Het interval is daar het werkingsgebied . Dus het interval is toekomstmuziek! In de toekomst kunnen intervallen dát oproepen, dat iets van de incarnatieweg van de Christus herkenbaar, hoorbaar wordt.

      Bij het lezen van bovenstaand citaat ” Kamaloka en muziek”, vraag ik me af wat het onderzoeken van het wezen muziek voor een uitwerking heeft in de Kamalokatijd..Eerlijk gezegd maakt het me zeer benieuwd.

      1. Nee, Annelies, akoestisch alleen!!!!
        Uiteindelijk leer je op een goede akoestische piano het beste piano spelen.

        Ik ben ooit eens begonnen aan Steiner en de muziek en ook aan het boek van Bernard Lievegoeds Maat, ritme, melodie. Ik moest afhaken omdat ik het gewoon niet kan vaolgen.
        Natuurlijk het ik op het conservatorium geleerd over intervallen etc. maar deze materie snap ik (nog) niet. Op dit ogenblik heb ik geen mogelijkheid om er weer aan te beginnen.
        Het zou dan fijn zijn als ik iemand kan raadplegen zodra ik vastloop.

        Bij deze dus een oproep!!

    2. Annelies Rhebergen

      Hedvig, ik reageer hier even op jouw antwoord van daarnet. Het was natuurlijk een grapje, het was me duidelijk dat je ‘echte’ piano’s gebruikt bij de lessen.

      Mocht je weer eens wat tijd hebben en vragen over bijvoorbeeld toon-en intervalbeleving, mail me dan gerust: facetten@gmail.com

      Hartelijke groet,
      Annelies

      1. Annelies, mijn dank is groot. Heel lief van je.
        Ik maak heel graag gebruik van je aanbod.
        Als ik het weer oppak en ik heb vragen mail ik je.

    3. Annelies Rhebergen

      Hedvig, er schiet me nog te binnen, om dieper in het beleven van tonen, intervallen, etcetera te komen, is het niet persé nodig om eerst Steiner, Lievegoed en anderen gelezen te hebben.
      Er ‘neutraal’, maar nieuwsgierig tegenover staan vind ik net zo waardevol.

      Simpele oefeningen als wat gebeurt er nou eigenlijk als ik van do naar re ga, kan al veel opleveren. En maakt het uit in de beleving als ik deze secunde naar beneden ga? Dit is slechts één vraag van velen.
      Ik heb een cursus opgezet met handvatten, vragen die je jezelf kan stellen, of samen met anderen kunt doen, bijvoorbeeld bij toonbeleving. Als je de vragen die jezelf zou kunnen stellen wilt hebben, dan stuur ik je ze toe. Maar jij geeft aan wanneer je er tijd voor hebt.
      Fijn weekend!

      1. Het lijkt erop dat jij ook in het muziekvak zit, Annelies.
        Is dat zo?
        Wat doe je als ik vragen mag?
        Ik ga eerst het boek van Colin Wilson over Steiner uitlezen en de Lans van het lot waar we het laatst over hadden. Anders blijven er te veel boeken 1/2 gelezen liggen.
        Misschien is dan het goede moment om die boeken over muziek weer op te pakken.
        Ik denk dat het mijn lessen verdieping kan geven als ik deze materie snap.

      2. Annelies,
        Ik ben ook wel geïnteresseerd in toon- en intervalbeleving. Mijn hobby is zingen. Ben klassiek geschoold. Heb academie doorlopen – ook de eindmeet gehaald. (Geen conservatorium) Een keuze moeten maken :
        Vlaams radiokoor o.l.v. Vic Nees of mijn vak houden : literatuuronderzoek in een farmaceutisch bedrijf. Het werd het laatste. De kindjes meldden zich aan… zodoende.
        Wel intens bezig gebleven met zingen – gezocht naar literatuur en vond van Maria Führmann
        ‘Die Praxis des Gesanges’ unter geisteswissenschaftlichem Gesichtspunkt. Daarin ben ik nu bezig.
        Ik citeer daaruit : ‘ Rudolf Steiner hat es seinen eigenen Worten nach sogar sehr am Herzen gelegen, dass jeder Mensch singen sollte, nicht um Sänger zu werden, sondern um gesund zu werden’
        In 1911 ontmoette de Zweedse zangeres Valborg Werbeck-Svärdström Rudolf Steiner voor het eerst. Zij beschrijft dit in het voorwoord van haar boek “Die Schule der Stimmenthüllung” : Ein Weg zur Katharsis in der Kunst des Singens. Boeiend!

        Nu pas begin ik inzicht te krijgen in het echte zingen! Ben zeker geïnteresseerd in die vraagstelling van je cursus. Bij gelegenheid.
        Een hartelijke groet Rita

      3. henri

        Annelies ,
        Als je een cursus weet ,die eenvoudig is om deze materie te kunnen benaderen tonaliteiten, ritmen ,maatsoorten intervallen…) zou ik het wel willen weten .
        Het doet me denken aan zingen naar elementwezens toe, planeetzingen en dansen, keurenzingen , astrosofie en dgl , aardehealing, landshapshealing etc waarmee oa Marko Pagacnik enzomeer mee bezig zijn . Ik heb daar wel al een boek over , doch versta daar niet veel van ., ondanks dat ik lang geleden mijn notenleer afgemaakt heb in de muziekschool en wel vroeger piano gespeeld heb .

      4. Hi Annelies,
        Het lijkt mij heel leuk zo’n belevings-cursus
        Ik sluit aan bij Henri qua kennis over muziek..
        groet Jen Dieng

      5. Annelies Rhebergen

        Leuk Jen Dieng, fijn dat je ook mee wilt doen. In principe is de interesse in het verdiepen in muziek het belangrijkste. Kennis ervan, wat mij betreft, kan heel miniem zijn om zo’n verdiepingscursus te kunnen doen. Dus daarover geen zorg.

        Hartelijke groet,
        Annelies

    4. Annelies Rhebergen

      Tegenwoordig geef ik ‘seminari’ (meervoud van seminario) in Italië in de Italiaanse taal, precies over het onderwerp waar we het nu over hebben. Erg leuk om te doen.
      In Rome, Napels, Milaan, ecc…
      Uitermate boeiend, omdat de Italiaanse taal op zich al zo muzikaal is.

      Ik heb al diverse dingen op muziek gebied gedaan, onder andere componeer ik. Mijn motto is, weinig noten, veel zeggingskracht. Juist vanuit de ervaring, die ik als kind al had, met dat er meer is dan alleen nootjes op papier. Van jongs af aan heeft het me nooit geïnteresseerd om b.v. een Beethoven sonate goed te kunnen spelen, maar was ik vreselijk nieuwsgierig wat muziek nou IS. Die zoektocht gaat tot op de dag van vandaag door en wordt steeds boeiender.

      En Hedvig, misschien moet je de materie niet eerst willen snappen, maar gewoon simpele oefeningen doen. later kun je dan gaan lezen en sluit het aan bij wat je ontdekt hebt.
      Zo is het bij mij gegaan en die weg bevalt me goed.

      Ciao!

      1. Interessant Annelies.
        Verder zou ik niet weten hoe en welke oefeningen ik zou moeten doen om ervaringen te hebben die ik dan kan terugvinden in zo’n boek. Raar hè.
        Misschien werkt het bij mij wel andersom. Eerst snappen en dan ervaren.
        Ik weet het ook niet hoor.

      2. Annelies Rhebergen

        Ik zie dat HEDVIG, RITA en HENRI geïnteresseerd zijn om deze ‘materie’ te beoefenen.

        We zouden iets kunnen afspreken en verder via email kunnen communiceren over hoe, wat en waar, om niet Ridzerd’s pagina te ‘bezetten’. ( facetten@gmail.com)

        Mijn intentie zou dan zijn, om het voorlopig klein te houden. Bijvoorbeeld eerst een dag (ik zeg maar wat, of dagdeel) over tonen, dan over intervallen en wie weet wat er dan ontstaat waarop we verder kunnen borduren. Er zijn oefeningen te over, meer dan we in dit leven kunnen doen ;-))

    5. Annelies Rhebergen

      Dat kan natuurlijk heel goed, dat jet bij jou andersom werkt.
      Nogmaals, als je oefeningen wilt hebben, stuur me dan een mail. maar alles op jouw tijd.
      Voel je vrij!

      1. Ik bedenk dat het misschien wel door de “gewone” kennis die ik erover heb gehinderd wordt om nog argeloos te luisteren. Onwillekeurig geef ik een etiket aan aan een klank, interval. Een etiket dat ik geléérd heb om er aan te geven.

        Dit was zo maar een gedachte die bij me opkwam.

      2. Annelies Rhebergen

        Dat is niet zo’n gekke gedachte Hedvig. Je onbevangenheid kan er minder om zijn, maar de nieuwsgierigheid kan ook de overhand krijgen.

  1. Mark

    Dit laat mij vaak denken, als ik piano speel of sferenmuziek luister.
    Wat mij ook opvalt is dat als je in jonge jaren opbouwend muziek luistert. Het later in je verder fase van leven deze automatisch gaat herhalen.

    1. zou dit alleen voor life muziek gelden en niet voor de zogenaamde ingeblikte muziek?

      Beim Grammophon ist es so, daß die Menschheit in das Mechanische
      die Kunst hereinzwingen will. Wenn die Menschheit also eine leidenschaftliche
      Vorliebe für solche Dinge bekäme, wo das, was als Schatten des Spirituellen in die
      Welt herunterkommt, mechanisiert würde, wenn die Menschheit also Enthusiasmus
      für so etwas, wovon das Grammophon ein Ausdruck ist, zeigen würde, dann könnte
      sie sich davor nicht mehr helfen. Da müßten ihr die Götter helfen. Nun, die Götter
      sind gnädig, und heute liegt die Hoffnung ja auch vor, daß in bezug auf das
      Vorrücken der Menschheitszivilisation die gnädigen Götter selbst über solche Geschmacksverirrungen,
      wie sie beim Grammophon zum Ausdrucke kommen, weiter
      hinweghelfen. 227.223

      en dan is de CD en DVD nog een graadje erger als de grammofoon

  2. Wat ik me vooral afvraag is, hoe het dan gesteld is met de hedendaagse raps en allerlei soorten popmuziek waar jongeren zich met name mee vermaken. Welk effect heeft dát in de kamalokatijd?

    1. Annelies Rhebergen

      Dat vind ik een hele goede vraag Bernard.
      Ik las deze week een artikel geschreven door Frank Storm, geestelijke in de gemeente Driebergen, in het kwartaalblad van de Christengemeenschap, “In beweging”.
      “Michaël en de elektronische dubbelganger”.

      Door het lezen en herlezen van dit artikel kun je een beetje een gevoel krijgen van wat het effect kan zijn in de kamalokatijd.

      Misschien is dit artikel op te vragen bij de redactie:
      Mw. J. van Damme
      Telefoon: 0341-550606
      Email: inbeweging@christengemeenschap.nl

  3. walterhebing

    Tja, wat bedoeld Steiner met muziek? Muziek gereproduceerd door mensen of het geluid wat het ochtendgloren of de ondergaande zon in een natuurlijke omgeving opwekt. Een Amsterdammer spreekt voor mijn gevoel staccatto en een Limburger spreekt legato. Als kind liep ik staccoto, terwijl ik een mars op een verfblik sloeg, zweefde ik door middel van de toppen van bomen met de wind mee of liep een steile berg af eerst langzaam maar steeds sneller en moest me dan zijwaarts of achterover laten vallen om niet voorover met mijn gezicht de berg af te glijden. Waardoor mijn aangezicht teveel beschadigd zou worden en ontmoedigd zou worden de volgende berg weer vol goede moed zou gaan beklimmen.
    Muziek en ritme, zijn voor mijn gevoel onlosmakend aan elkaar verbonden, dat de mensheid ze van elkaar heeft gescheiden, heeft Goddelijke consequenties.
    Sindsdien heeft elke cultuur een eigen taal en een eigen muziek ontwikkeld, in de jaren zestig kwamen taal en muziek weer samen in onze westerse jeugd cultuur, maar kan nooit het niveau van de kosmische muziek bereiken, omdat het oorverdovend kan zijn en de kosmische taal overstemd.
    De natuurlijke muziek van het ochtendgloren werd tijdens mijn jeugd overstemd door de kerkklokken, een stacatto tijdens het legato van de natuur. In Oosterse landen “blèèrt” ’n man allerlei kreten vanuit een toren over het legato van het ochtendgloren heen.
    Als puber bouwde ik de ene versterker na de andere om met ’n gitaar of zang boven de drums uit te komen, in den beginne tien watts versterkers daarna zeventig watts versterkers, mijn ouders gingen zondagsmiddags wandelen als ik met mijn vrienden “muziek” van de beatles, rolling stones, enz. reproduceerde.Eigenlijk alle ouderen mensen uit onze volksbuurt, behalve de jeugd. Muziek is een taaloverstijgend middel om ons gevoel te raken, echter het is er tevens de Bron van. Ik zoek in Steiners teksten dan ook naar woorden die mijn gevoel op aarde de ruimte geven, in sommige teksten doet hij dat, maar in andere teksten begraaft hij me, alvorens ik geboren ben. Hij behandelt me dan als kind van zijn visie en die visie kan ik niet met hem delen. Kosmische muziek komt voort uit de levensgeest en de mens is er rentmeester van! Hij hoeft deze muziek allen maar te genieten, tevens van allerlei andere aspecten(manifestaties) van de levensgeest op aarde. En deze hoeft hij niet te reproduceren, ratten vervangen door een vuilnis man, een bever vervangen door een bruggebouwer, enz. enz.
    Uiteindelijk zijn we dan tot de conclusie gekomen dat het stofje uit Silicon Valey veel sneller kan denken dan de beste schaker. Of berekeningen kan uitvoeren dan de beste wiskundige. Echter de mens is van oorsprong een sociaal wezen en betrokken bij het wel en wee van alles wat leeft op aarde, pas nu, 2015 na Christus zullen we moeten gaan beseffen, wat Jezus destijds zei: “Wat Gij voor de minste van mijn broeders gedaan hebt, hebt Gij voor mij gedaan!”
    Jezus spreekt hier over zijn medemens van welk geslacht of ras op aarde dan ook! In Genesis staat geschreven en God zei: Wat gij voor de minste van mijn Schepping gedaan hebt, hebt ge voor mij gedaan! In wezen zwakt Jezus de werkelijke boodschap van God iets af en zegt in feite laten we met onze broeders beginnen in plaats van de kern van Gods boodschap! Dat geeft ruimte aan verdwaalde geesten, boren naar olie op Alaska om onze broeders van olie te voorzien. De ijsberen maar buiten de menselijke beschouwing gelaten, het gaat immers over de minste van onze broeders!
    De mens is volgens mij op aarde geboren om het Leven in al zijn manifestaties te dienen, in plaats van deze manifetaties te gebruiken of op te voeden. Einstein zei al bij de ontwikkeling van zijn relativiteitstheorie, hoe meer ik weet, besef ik pas dat ik niets weet!
    Steiner zegt: De ontwikkeling van de bovenzinnelijke geest heeft voeding nodig van het leven op aarde.Met andere woorden: Het aards actueel gebeuren is tevens de bron van het bovenzinnelijk gebeuren.
    In die zin moet ik wat meer lezen over het gedachtegoed van Coen Simons, Namelijk: Wetenschap is een doel op zich geworden en verhult dat we altijd meer niet-weten dan wel weten. In plaats van te strijden tegen ongemak en onwetendheid, pleit hij voor de menselijke maat van een oppervlakkig leven.
    In wezen een pleidooi voor het behoud van je verbindingen met het leven op aarde en daarin de paradoxen of taboes in, bespreekbaar maken, opdat het bovenzinnelijke met het juiste voedsel voorzien wordt.
    Tot zover
    Groetjes Walter

    1. Anoniem

      Renée, dit artikel staat in het allerlaatste Michaël nummer 2015

      Er schiet me te binnen dat het jou misschien zal interesseren hoe mijn ervaringen zijn met verbinding maken met gestorvenen via enkele intervallen.

      Laat maar weten via bovenstaand emailadres.

      Hartelijke groet,
      Annelies

      1. Anoniem

        Ps. Waarom er nou anoniem staat? Misschien omdat ik dit via een tablet schrijf en niet vanuit de pc, zoals gisteren.

      2. Annelies, ik vermoed dat je bij de pc bij een reactie al een keer je naam en e-mailadres hebt ingevuld en bij het tablet niet. De pc onthoudt het dan waarschijnlijk.

  4. Reactie op Annelies: Citaat:
    Ik zie dat HEDVIG, RITA en HENRI geïnteresseerd zijn om deze ‘materie’ te beoefenen.
    We zouden iets kunnen afspreken en verder via email kunnen communiceren over hoe, wat en waar.

    Het lijkt me een geweldig plan. Dan kunnen we brainstormen over elkaars ervaringen. Lijkt me echt fijn.
    Overigens denk ik niet dat Ridzerd het zo erg vindt als we zijn pagina voor dit doel “bezetten” 😉
    Ik weet het niet zeker natuurlijk 🙂

    1. Nee, helemaal niet erg, Hedvig, maar bij mijzelf gaat de interesse voor muziek niet verder dan ernaar luisteren en zelf soms wat spelen op keyboard of gitaar. Ik ben in feite ook niet muzikaal. Ik kan van papier wel wat spelen en dan klinkt het soms al heel wat, maar op gehoor kan ik zo goed als niets. Ik heb onlangs een boek van Maarten ’t Hart gelezen over Bach. Hij noemde daarin verscheidene stukken van Bach, waarbij hij zowat in extase raakte, zo schitterend vond hij het. Ik dacht: laat ik eens wat beluisteren op Youtube van die stukken, die hij noemt. Het deed me eigenlijk niet veel. Ik vond het wel mooi, maar ik zou het zelf niet weer opnieuw beluisteren. Ik houd toch meer van populaire muziek. Bij Maarten ’t Hart is het net andersom. Hij noemt de hedendaagse popmuziek een ‘grote treurnis’ en The Beatles en The Stones zijn ‘de grootste flop van de 20ste eeuw.’

Geef een reactie

