De mens kan wat hij moet; en als hij zegt: ik kan niet, dan wil hij niet

Ik heb hier enige tijd geleden een uitspraak van Fichte geciteerd: ‘De mens kan wat hij moet; en als hij zegt: ik kan niet, dan wil hij niet.’ Dat is een zeer belangrijke uitspraak, vóór alles een uitspraak, die de moderne mens absoluut als een richtlijn voor zichzelf behoeft. Want de moderne mens mag niet met zijn luie reet op bed gaan liggen (Duits: aufs Faulbett legen) en tegenover bepaalde vereisten zeggen: ‘Dat kan ik niet.’ – Het ligt in de natuur van de moderne mens dat hij veel meer kan, dan hij zichzelf vaak aanpraat, en dat “genie” voor hem steeds meer en meer een resultaat van vlijt moet zijn. Maar men moet zich het geloof in deze vlijt kunnen verwerven. Men moet in zekere zin elke gedachte elimineren, dat men het een of ander dat men moet, niet zou kunnen. Men moet zich altijd voor ogen houden, hoe oneindig het voor de hand ligt om te verklaren dat men iets niet zou kunnen, omdat het iemand te lastig is om te proberen het te doen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 190 – Vergangenheits- und Zukunftsimpulse im sozialen Geschehen – Dornach, 30 maart 1919 (bladzijde 107)

Eerder geplaatst op 12 januari 2014

7 gedachtes over “De mens kan wat hij moet; en als hij zegt: ik kan niet, dan wil hij niet

  1. Ik weet niet hoeveel studenten medicijnen moeten weten over Hippocrates, behalve dan dat ze na hun studie zijn eed afleggen. Maar in verband met ziekte en gezondheid zegt deze Griek dat niet alleen de Arts aan de bak moet, maar ook de patiënt… Inplaats van zich passief op te stellen. En ja ik weet het; het woord patiënt komt van het engelse woord patience of te wel geduld… Maar geduld hebben, is in mijn ogen ook niet een passief proces.

  2. henri

    Eigenlijk valt deze spreuk weer als gegoten voor mij deze dag , zoals ook vele andere
    Men ziet zo vaak iets als onmogelijk verwezenbaarlijk , men denkt zo vaak iets niet te kunnen, in de zin van het zal mij toch wel niet lukken , maar ik denk dat het onbewust de wil is die niet wil zoals Steiner hier aanhaalt
    En wie zegt dat men niet van Boven ook geholpen kan worden om iets wat in eerste instantie niet zou schjnen te lukken toch mogelijk kan worden ? De wonderen zijn de wereld niet uit is ook een oud gezegde

  3. Over wat de mens wil of niet. Van Leen Mees onthouden en vond ik een erge goede. Kijk terug in je leven,je denkt dat je heel wat gewild hebt. Maar alleen dat wat je daadwerkelijk gedaan hebt in je leven heb je gewild, het overige waren wensen. In het heden is het veel moeilijker om onderscheid te maken tussen wat je wilt en wat je wenst, maar je zou uit het verleden kunnen leren.

  4. walterhebing

    Tja, dat is een goeie van Leen Mees. Kijk terug in je leven, je denkt dat je heel wat gewild hebt. Maar alleen dat wat je daadwerkelijk gedaan hebt in je leven heb je gewild, het overige waren wensen. In het heden is het veel moeilijker om onderscheid te maken tussen wat je wilt en wat je wenst, maar je zou uit het verleden kunnen leren.
    Maar ik als ik zie wat ik gedaan heb, vraag ik me af wiens wil het was? In ieder geval de mijne niet, immers die is al gebroken tijdens mijn kindertijd, ik ben opgegroeid met de spreuk: “Moeders wil is wet”.
    Ik heb een paar weken geleden een ontmoeting gehad met mijn twee vrienden uit mijn jeugd, de ene heeft zowat paralel aan mijn leven geleefd, de ander heb ik twintig jaar geleden ooit bezocht als vader van een gezin. Samen terug kijkend op onze jeugd kwamen we tot de conclusie dat de menselijke wil bij een kind al doorbroken wordt door het moeten van een gemeenschap! We moeten naar school, naar de kerk, ons zo gedragen, enz. enz.
    Mijn eigen wil doet er niet toe en in wezen nog niet, ten minste niet voor mij de fysieke of psychiese netwerken waar ik me in begeef! John Wervenbos schreef vorig jaar: Tachtig procent transpiratie en twintig procent inspiratie.
    Ik denk dat onze Wil toch anders behoren te zien, immers die is als bron gerelateerd aan Gods wil! En ik heb als kind vernomen dat de mens als Godsgelijke geschapen zijn en zijn schepping als een goed rentmeester dienen te behandelen. En als kind ervaardde ik, dat volwassen mensen geen flauw benul hebben van hetgeen tussen kinderen leeft. Boswachters niet, politie niet, ook ouders niet. Ze moeten zich voegen naar de cultuur van hun omgeving of land, anders worden ze in een andere omgeving gezet, waardoor ze hun natuurlijke krachten verliezen er culturele krachten(machten) er voor in de plaats worden gezet!
    In John Wervenbos termen: Tachtig procent van de bevolking op aarde transpireert en twintig procent inspireert ze! En ligt in een mediatieve luie stoel!
    En dat gegeven is al vroeg bij de mensheid ingepeperd! Hoe kan anders een piramide verrijzen in een Egyptische woestijn, een siliconvaley in een Amerikaanse woestenij, Bangelore in India, enz. enz. Mijns inziens werken daar slaven van onze inspiratie, die het stofje uit de woestijn tot Koning van ons leven maken, in navolging van de koningen van Egypte!
    De aarde ontvangt allang niet meer het zuivere licht, hoe kan de mens dan nog een zuivere wil hebben, laat staan deze kost wat kost nastreven?
    In die zin wil ik elk kind waar ook ter aarde geboren als inspirator van mijn wil zien en dat kost me inderdaad veel transpiratie, niet vanwege ’n kind, maar vanwege: Ouders, leerkrachten, instellingen, fabrieken, verzekeringen, religies, enz. enz.
    Als het waar is, wat dit Steinercitaat wil duiden, ben ik er door bemoedigd, niet meer dan dat! De geinspireerde twintig procent van de wereldbevolking, creëert alleen maar meer afleidingen van het direkte zijn op aarde, Steiner giet het in de vorm van reïncarnatie, dat kan in wezen niet!
    Immers alles wat op aarde is, was voordat de mens bewust werd, een met Gods Geest!
    En nu is, alles wat is, een mengelmoes van Godsgedachte en die van de mens!
    Wat ik in naam van God op Aarde zie optreden, is bepaald niet van kaliber wat God van mij verwacht! Immers God kent geen tijd, enkel een stroom van ontwaring(manifestatiies) van zijn gedachte! En vraagt ons om er als rentmeester mede van te genieten!
    Waar spreekt Steiner in dit citaat eigenlijk over? De mens heeft inmiddels al vele machine’s, om zijn transpiratie tot het minimum te beperken en begeeft zich nu naar een fitnesscentrum om nog te kunnen transpireren.
    Men moet zich altijd voor ogen houden, hoe oneindig het voor de hand ligt om te verklaren dat men iets niet zou kunnen, omdat het iemand te lastig is om te proberen het te doen.
    Ik zou het omgekeerde beweren, alles wat voor je ogen komt dusdanig te leren begrijpen dat je een “waardevolle” bijdrage(handeling) kan leveren aan het gebeuren(de Instelling, regering, de aarde, enz.).
    Ik vind Steiner meer een schouwer dan een meelevende! Terwijl hij het leven toch als Bron van het geestelijke ziet. Blijkbaar nog niet dusdanig in het leven van elke dag afgedaald, om het verschil tussen gelijkstroom, wisselstroom en statische elektriciteit, in woorden uit te drukken.
    Mijn wil voel ik uitgedaagd door Steiner, jammer dat hij gestorven is, blijkbaar had hij de Waarheid ook niet in pacht!
    Ik denk dat Waarheid gepaard gaat met Gods boodschap, wees een goed rentmeester van mijn schepping, met dien verstande dat elk kind op aarde geboren wordt uit zijn Liefde voor zijn evenbeeld!
    Wat leert Europa uit haar geschiedenis, waar ik in leef?
    Groetjes Walter

    1. Walter,

      Het is niet John’s eigen uitspraak hij haalt hem aan, dat is wat anders. En ja er staat: Laat ons mensen scheppen naar mijn evenbeeld. (Volgens mij de enige plek in de bijbel waar het woordje “ons” voorkomt, maar dat terzijde)

      In het hetzelfde kader werd in 7 dagen Aarde, dieren, licht, enz gevormd/geschapen. En dan staat er dat hij op de zevende dag omkeek en zag dat het goed was…

      Mijn vrije vertaling: Dus toen hij er aan begon wist hij ook niet waar hij uit zou komen, dat zag hij pas toen hij erop terug keek! vanuit dat perpectief denk ik dat het nog wat anders zit met die vrije wil.. Als ik de verhalen over de Griekse Goden mag geloven; niks vrije wil, een en al lust en begeerte, kortom aardig overeen komend met de menselijke emotie’s die ik hier om me heen zie. Laat staan dat ze iets doen aan goed rentmeesterschap, waarvan ik denk dat dat inderdaad zeer wenselijk zou zijn..

Geef een reactie

