Hoe zal men deze mensheid bijbrengen dat er iets geestelijks bestaat? – 2 (slot)

Wat wij nervositeit noemen, zal op zijn laatst binnen een halve eeuw ernstige vormen aannemen. Zoals er eens pest en cholera en in de middeleeuwen lepra geheerst hebben, zo zullen er epidemieën van het zieleleven zijn, ziekten van het zenuwgestel in epidemische vorm. Dat zijn de werkelijke gevolgen van de omstandigheid, dat het de mensen aan de geestelijke levenskern ontbreekt. Als er een bewustzijn van deze levenskern als middelpunt aanwezig is, dan wordt de mens gezond onder de invloed van een gezonde, een ware, wijze wereldbeschouwing. Maar het materialisme ontkent de ziel, ontkent de geest, holt de mensen uit, wijst hem op zijn buitenkant. Gezondheid is er enkel, als de innerlijke wezenskern van de mensen geestelijk en waar is. De echte ziekte, die op de uitholling van het innerlijk volgt, dat is de geestelijke epidemie waarvoor we staan.

Bron: Rudolf Steiner – GA 264 – Zur Geschichte und aus den Inhalten der ersten Abteilung der Esoterischen Schule 1904 – 1914 – Berlijn, 29 januari 1906 (bladzijde 378-379)

Eerder geplaatst op 17 december 2013

27 gedachtes over “Hoe zal men deze mensheid bijbrengen dat er iets geestelijks bestaat? – 2 (slot)

    1. henri

      Ja inderdaad, en de materialisten heten het ‘Stress’ een heel mooi abstract woord ,zoals R Steiner het pleegde te zeggen .Onder die naam zitten alle zogen. epidemiên verborgen , waaronder vnl kanker , etc en de pilletjes zullen het genezen !

  1. Is Kanker een epidemie? Ik dacht dat, dat heel sterk met je Karma samen hing, en vaak nog te maken heeft met een vorige incarnatie. In mijn geval denk ik dat het zo zit, overigens denk ik dat ik er vanaf ben, en niet door die pilletjes….

    1. henri

      Met ‘ de pilletjes zullen het genezen ‘ doelde ik inderdaad neerkijkend op de passiviteit waarmee de huidige geneeskunde werkt die alleen het fysieke materie ziet en niet de ziel en het levenslichaam (etherlichaam) ,wat zij niet erkennen en waarin de mens dient te werken vanuit zijn ik krachten .Wanneer de mens echter zelfstandig te werk gaat vanuit zijn ik kracht zijn leven gaat ontleden en probeert uit te vissen ,waar ben ik fout bezig ‘ in dit leven dan werkt hij daarmee op het fysieke en ontwikkelt zeer positieve ikkrachten .Hier kunnen meerder jaren over gaan en meestal is het gevolg dat het leven een drastische verandering ondergaat .
      Ook spelen vaak angsten ,en veelal aangepraat door de behandelende (reguliere ) arts een rol zo van ‘je gaat doodgaan’ als je geen chemokuren .. etc gebruiken gaat …
      Hierover las ik bij Lubienski, Het middel tegen angst is de hulp van de engel .Men moet alleen nooit allopathische medicijnen gebruiken . De engel kan niets wegnemen als wij allopatische middelen gebruiken .
      Persoonlijk heb ik zeer positieve ervaringen met iemand die dit heeft toepast , reeds 3 maal overwonnen en totaal geen chemo , niets alleen kruiden energetische behandelingen en het werkt !

      1. Dat van die pillen heb ik ook zo opgevat zoals jij dat schreef, en ik ben ook niet zo van de pillen… Maar ik heb wederom een vraag: (en dat is niet om een kat en muis spel te spelen) gaat de kracht van een Engel niet ver boven welk allopathisch middel dan ook, uit? Want als ik je tekst goed lees ontstaat er door het slikken van een allopathisch middel een blokkade die voor een Engel niet te nemen is..

      2. Henri, wat is een allopathisch middel????

        Verder, noem het angst als je chemo gebruikt bij kanker. Ik vind het nogal wat om volledig te vertrouwen op kruiden en energetische middelen.
        Dat zal niet bij iedereen een positief effect hebben.
        Hoe kan je dat van te voren weten…ik denk niet.
        Er is op een gegeven moment een point of no return…en wat dan???
        Moet denken aan Sylvia Millecam.

      3. henri

        Door bewustzijnsdemping door chemische farmaca d.i. allopathie (in tegenstelling met natuurlijke middelen en homeopathie ) wordt het contact met de engel zeer bemoeilijkt of zelfs verbroken ter heling .Chemische medicijnen trekken mede door hun synthetische structuur en daarmee geaard gaande afwezigheid van zuurstofsubstantie die als levensdrager fungeert de ziel naar beneden in het fysieke deel waardoor de werking van de eigen ik-kracht daarin verstoort wordt . Dit is ook vooral bij psychofarmaca ( tranquilizers ,slaapmiddelen etc ) het geval .
        In geval van kanker is er slechts bestrijding en geen echte genezing want deze farmaca werken dwingend en manipulatief , ook op het etherlichaam , wat niet het geval is bij bijv homeopathie of natuurlijke kruiden .
        Ik zou zeggen ,de genezende kracht van de engel gaat er zeker ver te boven en bovendien krijg je hier ook een echte volledige genezing , maar … je moet er voor openstaan , in geloven en aan werken en daar zijn er zeer velen niet klaar voor de dag van vandaag , het is immers zo gemakkelijk passief te handelen en op te kijken naar grote geleerde wetenschappers en doktoren di het allemaal beter schijnen weten , dan zelf je een weg te banen door het bos .
        Over het geval van Millecam oordeel ik niet , en werp ik niemand iets voor de voeten , ze was oud en wijs genoeg om zelf te oordelen wat ze deed ,en het was misschien het karma dat speelde hierin en het zo moest aflopen .

      4. Dank je wel voor je antwoord Henri. Je bevestigd wat ik al dacht. Ik had daar laatst ook een gesprek over met mijn huidige Antroposofisch werkende huisarts; als het middel niet verbonden is met Christuskracht zal het waarschijnlijk niet of veel minder werken, ze veerde helemaal op toen ik dat zei. Van Ogilvie is de uitspraak dat die middelen gewoon niet werken, terwijl hij wel Antroposofisch Huisarts was. Als adolescent kwam die uitspraak mij ter oren, en had daar grote moeite mee, maar was nog geenszins in staat te duiden hoe het wel zit… Kan me zelfs goed voorstellen dat bij de bereiding van antroposofische middelen het een meerwaarde heeft als er een Priester bij aanwezig zou zijn..

        @ Hedvig Alle middelen die gefabriceerd worden door de chemische, farmaceutische, industrie zijn de zogenaamde Allopathische middelen, in tegenstelling tot de Homeopatische waarvan de grondstoffen rechtstreeks uit de natuur afkomstig zijn. Overigens zijn er ook uitzonderingen er zijn chemokuren die gebaseerd zijn op de Taxus Baccata, ook wel “Venijnboom” genoemd en uitermate giftig en dodelijk is voor mens en dier. In hoeverre die chemo wordt aangepast waardoor er verstorende werking op treed richting Engel, weet ik niet, maar ik ben ook geen arts.

      5. henri

        Ik denk niet dat een kuur , (je kan het eig geen chemo-kuur meer noemen) met Taxus accata of Viscum gezien mag worden als chemische medicijn , dus als allopatisch want het is een natuurlijk middel . Een giftige plant is een plant waaraan reeds astraliteit van een wezen hangt en naar binnenkomt .
        Wat ik wel steeds meer merk is dat mensen , in het begin geweldig enthousiast zijn met deze chemokuur en hormonenbehandeling ,de bloedwaarden dalen drastisch (bv bij prostaatkanker ) en bestraling lukt soms wel al wat minder goed ( ze zitten er heel vaak naast met erge gevolgen ! ) , maar dan na enige tijd is het weer prijs , de ene uitzaaiing na de andere , toch wel merkwaardig en een sterk bewijs dat de alternatievelingen hier gelijk hebben, doch zoals ik al zei , je moet ervoor gaan en staan ,en daar is véél voor nodig , eerst inzicht en dan nog inzetkracht van de eigen wil !

    1. Mijn vorige Antroposofische huisarts vertelde mij jaren geleden al, dat Kanker bijna altijd samen hangt met een vorige incarnatie… En nog jaren daarvoor bekroop mijzelf ook al dat gevoel dat de bron van mijn kanker daar lag.. Verder heb ik hier al eens geschreven dat die vorige incarnatie van mij niet een beste was..

    1. Dat denk ik inderdaad, Hedvig. Uiteindelijk hangen alle ziekten wel op een of andere wijze met vorige incarnaties samen, maar men mag volgens mij nooit uit een of andere ziekte gaan concluderen dat de persoon in kwestie dan wel dit of dat gedaan heeft en misschien wel een slecht mens is geweest. Want dan zou men mensen gaan veroordelen op grond van hun ziekte en dat zou heel verkeerd zijn. Bovendien vraag ik mij wel eens af: Kan iemand ook niet ziek worden door de “schuld” van anderen in plaats van door zijn eigen “schuld”? Ik denk hierbij aan de vraag van de apostelen aan J.C. (niet Johan Cruijff): ‘Is het zijn schuld of de schuld zijner ouders dat hij blind geboren is?’

  2. Je bedoelt een soort van erfzonde. Ik heb daar ooit eens iets over gelezen in een boek van Hans Stolp. Maar net zoals jij weet ik dat ik ooit iets gelezen heb maar het fijne ervan ben ik vergeten. Iets later………………..
    Ik denk dat ik het heb gevonden. Hans Stop in Karma, Reïncarnatie en Christelijk geloof. Johannes 9 (toch een Johan 🙂 ). Jezus zegt daar “Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar de werken Gods moesten in hem openbaar worden”. Niet alle ervaringen hangen dus met karma samen. Ook kan het zijn dat iets negatiefs, iets remmends door de incarnerende ziel zelf wordt gezocht. Iemand zoekt dan vrijwillig een moeilijke ervaring omdat het doorleven ervan innerlijke winst kan opleveren

    1. Nou nee, erfzonde dacht ik eigenlijk helemaal niet aan. Ik dacht er meer aan dat iemand bijvoorbeeld ziek kan worden, doordat anderen hem slecht behandelen. Maar dat is misschien dan ook wel weer karma. Gecompliceerd is het allemaal.
      Wel een mooie tekst van Hans Stolp.

    2. Dat laatste is recentelijk bij mij bevestigd, Er werd letterlijk tegen me gezegd dat die vorige incarnatie er een was waar ik een ervaring heb op gedaan die ik nog nooit had gehad, en ja; die kanker van nu, is puur innerlijke winst. Niet dat ik iemand kanker toewens opdat-ie een innerlijke scholing kan doorlopen…

    3. henri

      Ik heb dat verhaal van die verlamde , of blinde ? ook ergens gelezen in een boek van H Stolp , misschien was het wel in zijn boekje van ‘Jezus van Nazareth’ een heel mooi boek overigens .

      Verder nog dit over kanker:
      Alle ziekten komen vanuit de ziel , het astrale lichaam van de mens , en wanneer hier niet goed mee omgegaan wordt ,dat kan doorheen ( zelfs méér dan 1 aardeleven) het zich uiteindelijk gaan uiten naar het etherisch deel , en dan naar het fysieke organisme , ons lichaam zelf . Nu zegt Steiner in zijn werken die over geneeskunde gaan, dat de carcinogene aandoeningen, zoals gezwelvorming ontstaat door een te sterke werking van het Ik- organisatie in een ander wezensdeel vnl het stofwisselingslichaam bij de mens .De mens ontwikkelt te sterk de aardekrachten en wordt te sterk aards . ook diabetes heeft met zwaarte en aardsheid te maken volgens Stener .
      Het ik ,waaruit de gedachten, gevoelens en wilsimpulsen ontspringen en deze tevens loutert en zuivert dient binnenin de mens een stevig middelpunt te hebben . Zoals ik gisteren aanhaalde bij de woede dat een te sterke ik-ontwikkeling aan een kant kan leiden tot ego-centrisme en ego-isme .

      1. Kan je zeggen dat als die loutering niet, of slecht plaats vindt, dingen op fysiek niveau kunnen ontsporen en zaken als kanker zijn kans krijgt?

      2. henri

        Jazeker , maar niet alle kankersoorten zijn daarvan het gevolg . (er is nu veel op gebied van vervuiligen die er vroeger niet waren , en heel wat andere energieën, stralingen wifi en gsm , voeding ,chemicaliën allerhande , uilaatgassen etc ).
        Het heeft ook met de doorgang van gaven of talenten te maken , in de opeenvolgende levens .
        Astraal niveau is gemakkelijker te bewerken door het ik dmv het ik aan het talent of de gave die je kreeg voor dat leven . Deed je dat niet dan gaat het etherisch, en dan wordt het een stuk moeilijker , want de gewoonten en deugden zitten in het etherlichaam en dit kan dan nog mede bemoeilijkt worden door het astrale als tegenwerking hierin .En pas dan komt het goed of slecht gebruikte talent in het fysieke lichaam terecht al naargelang je ermede hebt gewerkt i dat vorige leven middels je gebruikte ik-krachten over de andere wezensdelen .Zo kan iemand als beloning een heel scherp gehoor krijgen , en oor en een grote musicus worden , maar aan de andere kant indien niet mee gewerkt leidt het tot bewustzijnsverduistering of woekering als een gezwel in de organen van het stofwisselingsstelsel .

  3. Henri, je hebt het waarschijnlijk niet zo bedoeld maar dit vind ik kwetsend: “…het is immers zo gemakkelijk passief te handelen en op te kijken naar grote geleerde wetenschappers en doktoren di het allemaal beter schijnen weten , dan zelf je een weg te banen door het bos ….”
    Op welke manier dan ook….genezen van kanker is verre van makkelijk. Zeker nu moet je zo mondig zijn als patiënt om te zorgen dat alles goed gaat. Ik heb er zelf 9 jaar geleden mee geworsteld en gelukkig genezen en nu is mijn man aan de beurt, dus ik weet waar ik het over heb!!!

    1. Dat is wat Hippocrates al schrijft: Niet alleen de arts moet aan de gang, maar zeker ook de patiënt zelf met zijn ziekteproces. Met hier en daar een uitzondering hebben vele artsen alleen maar de eed van Hippocrates afgelegd, maar hem verder niet of nauwelijks bestudeerd is mijn vermoeden…

    2. henri

      Hedvig ,
      Ja, jij bekijkt het vanuit een andere optiek, vandaar . Ik heb er een vleugje Steiner bij gehaald ,want die moest zo hard opboksen tegen de reguliere academici die hem op allerlei manieren aanvielen in geschrften en dgl . MAAR VOOR WIE BEWUST KIJKT IS HET NU EIG ALLEEN NOG MAAR ERGER GEWORDEN IK LEESDE DAAR OOK VEEL OVER . Sorry maar mijn pc is ineens op hoofdletters geschoten , misschien doen de elementale wezens hier mee op dit te benadrukken , ha ha

  4. Even kort door de bocht. Maar is alles persoonlijk karma? Ik denk dat we ook een stukje wereldkarma meedragen, in de tijd waarin we geïncarneerd zijn. De vervuiling, maar ook de gedachten enz. die we de kosmos insturen. Dit geld niet alleen voor ziektes, maar ook bepaalde ongelukken die plaats vinden, bv. door gewelddadigheid enz. per slot zijn wij als mens overal mede bij betrokken. Maar ik zal nooit tegen iemand zeggen: ‘dat is je karma’, wat weet ik er van.?Zal ook nooit zeggen dat iets fout is, fouten maken is de grootste vrijheid die het Goddelijke ons geeft, om geen marionet te zijn. Ieder mens is uniek! Hoe ouder ik wordt, voel ik mij steeds meer een ‘kruimeltje ‘in het heelal Als je veel hebt doorgemaakt wordt het leed van de medemens ook jouw leed.
    Meestal slaap ik er een nachtje over, nu dus niet, zomaar uit het hart. O ja, nog even, laten we ook terugdenken, in de geschiedenis, waar bepaalde ziektes , voor komen? Toeval?

    1. Renee, Als er stond een mens dan zou er inderdaad niet tussen moeten staan, maar er staat geen mens.
      In het Duits is de hele zin: Es wirkt der Grundsatz, daß in der Zukunft kein Mensch Ruhe haben soll im Genüsse von Glück, wenn andere neben ihm unglücklich sind.

Geef een reactie

