Hoe zal men deze mensheid bijbrengen dat er iets geestelijks bestaat? – 1 van 2

De mensheid heeft volkomen verleerd de geest in de ware gedaante te vatten; verleerd zich werkelijk te richten op de hogere werelden, totaal vergeten het begrip daarvan, zodat zo’n wereld voor hen eigenlijk niet meer bestaat. Hoe zal men deze mensheid, die slechts een gevoel voor het materiële heeft, bijbrengen dat er iets geestelijks bestaat? Waarom was het zo nodig de mensheid een bewustzijn van de geestelijke wereld bij te brengen?

Hier roeren we een van de belangrijkste geheimen, die in onze tijd sluimeren, aan. Ik heb hier al vaak erop gewezen waarom er eigenlijk een antroposofische beweging is, waartoe ze nodig is. Wie kan waarnemen in de spirituele wereld, die weet dat alles wat uiterlijk materieel bestaat, zijn geestelijke oorsprong heeft, uit het geestelijke stamt. Zo komt dan ook wat de mensen uiterlijk als gezondheid en ziekte hebben van hun gezindheid, van hun gedachten. Het is een volkomen waar spreekwoord: Wat je vandaag denkt, dat ben je morgen. – Het moet u duidelijk zijn, dat als een tijdperk slechte, verdorven gedachten heeft, de volgende generatie en het volgende tijdperk dit fysiek te boeten heeft. […] Niet straffeloos zijn de mensen van de 19de eeuw begonnen zo grof materieel te denken, zich zo af te keren met hun verstand van al het spirituele. Wat de mensen toen gedacht hebben, dat zal zich vervullen. En we zijn er niet zo ver vanaf dat merkwaardige ziekten en epidemieën in de mensheid zullen opkomen.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 264 – Zur Geschichte und aus den Inhalten der ersten Abteilung der Esoterischen Schule 1904 – 1914  – Berlijn, 29 januari 1906 (bladzijde 378)

Eerder geplaatst op 16 december 2013

3 gedachtes over “Hoe zal men deze mensheid bijbrengen dat er iets geestelijks bestaat? – 1 van 2

  1. henri

    Meer dan 10 jaar later wijst Steiner er nog op dat er vreselijke dingen zullen plaatshebben als mensen ‘het geestelijke karakter van de wereld’ ,zo noemt hij dat daar , niet aannemen. Hij wijst daar overigens nog op twee andere belangrijke punten , nl godsdiensvrijheid beleven als een waar, echt Christendom en veel meer broederlijkheid.

    En verder zegt hij :

    ” En wel dreigen bepaalde instinctieve inzichten schadelijk te worden ,die samenhangen met het mysterie van conceptie en geboorte, met het hele sexuele leven .
    […maar daar zullen instincten optreden , afgrijselijke instincten . Wat zal de natuurwetenschap dan zeggen ? Ja, de wetenschapsmensen zullen zeggen : dat is een natuurlijke noodzaak . Dat moest geschieden , dat ligt nu eenmaal i n de aard van de mensheidsontwikkeling .De natuurwetenschap kan zulke dingen niet echt begrijpen. Want of de mensen nu engelen zouden worden of duivels , natuurwetenschappelijk is het altijd te verklaren : het laatste stadium is altijd uit een vroeger stadium voortgekomen .Dat is de grote wijsheid van de causale verklaringen ! De natuurwetenschap zal niet merken van de gebeurtenissen die ik beschreven heb .As de mensen tot halve duivels worden door hun sexuele instincten zal dat als een natuurlijke oorzaak gezien worden .Wat er ook gebeurt : NATUURWETENSCHAPPELIJK IS ALLES TE VERKLAREN !…]
    [” …een instinctieve kennis van bepaalde geneesmiddelen , en wel op een schadelijke wijze. De gehele medische wetenschap zal op een materialistische manier een geweldige ontwikkeling doormaken . De mensen zullen instinctief inzicht krijgen in de genezende kracht van bepaalde substanties en handelingen . Men zal hierdoor enorm veel schade aanrichten , maar men zal deze schade nuttig noemen .
    men zal het zieke gezond noemen en men zal positief waarderen ,wat ons juist op een bepaalde manier ongezond maakt . Dus men zal meer inzicht krijgen in de genezende werking van bepaalde processen en handelingen n maar op een héél schadelijke wijze ! Want met name zal men instinctief gewaarworden ,wat bepaalde substanties en handelingen voor ziektes kunnen veroorzaken . Men zal volgens EGOISTISCHE MOTIEVEN NAAR WILLEKEUR ZIEKTES KUNNEN VEROORZAKEN OF NIET VEROORZAKEN . ” …][uit GA 182 “Hoe werken de engelen in ons astrale lichaam ?]

    Doet me denken aan het zoveelste tv campagne of verhaaltje in het dagelijksenieuws … Als het niet over de ene of andere vaccinatiepromo gaat , vinden ze wel weer wat anders Gisteren was er in het nieuw grote promotie voor de anticonceptiepil omdat deze volgens onderzoek , minder baarmoederkanker zou geven ? Eerst was deze kankerverwekkend en nu weer niet .Zit daar ook alweer iets achter ?

  2. Een zeer belangrijke tekst is dit, Henri. Ik had dit wel eens eerder gelezen, maar het meeste ook weer vergeten. Het roept overigens wel weer veel vragen op, maar dat doet zowat alles in het werk van Steiner.

  3. Ja Ridzerd dat is een gezonde levenshouding, Dit citaat van Steiner lijkt een beetje op de reclame voor de tegenwoordig in zwang zijnde Cloud! Vertrouw je digitale zijn toe aan een Cloud en je bent verzekert dat je er ten alle tijden en waar ook ter wereld bij kan!
    Ik ben van mening dat je leven het best gewaarborgd wordt door het nu gebeuren op aarde!
    Immers we hebben allen een goddelijke kern en het kan of mag niet zo zijn dat deze goddelijke kern in ons, zich naar onze normgevingen, in welk werelddeel het zich ook bevindt, zou moeten gaan gedragen.
    Reëler was, dat elk mens hun gelijke(Goddelijke Kern) in zijn/haar medemens herkende, dan had geen enkel kind moeite om op aarde geboren te worden. Echter de aarde staat vol van symbolen van het mannelijk zijn, waardoor elke pasgeborenen in verlegenheid(levensangst) gedrukt wordt. Vroeger was het motto: “Wie schrijft die blijft” Tegenwoordig is het logo steeds belangrijker om te blijven.Echter de Goddelijke Kern in ons, krijgt daardoor geen ruimte om zich op aarde te onplooien, waardoor er een soort statische spanning in ons ontstaat, hoe deze tot ontlading komt is voor elk mens verschillend, immers onze komst op aarde wordt overal verschillend op aarde al of niet gewaardeerd, dit terwijl we toch allen van dezelfde bron(God) afstammen.
    Ik kan me best verenigen met het liicht van de Zon en dat de mineralen, planten en dieren, de dragers van mjn leven op aarde zijn, dankzij het licht van de Zon. Ik kan me niet verenigen met de duisternis van al wat door de mensheid op aarde verwezelijkt is, namelijk: Taal, religies, gebouwen, transportmiddelen, enz. Het zijn voor mij symbolen van de verdwaling der mensheid!
    Er kan niets verwezelijkt worden tussen twee Goddelijke Kernen, indien het toch gebeurd, zij ze beiden van God los. Het overkwam Adam en Eva! En ik kan als nazaat(Erfgenaam) van Adam en Eva geen enkele wederzijdse bewuste verbinding vinden met mijn soortgenoten: Namelijk: De volwassen mens, die met me, de Goddelijke Kern in ons nu wil/kan ontwaren! Ik vind dat ik het verplicht ben aan mijn kinderen! Mijn vrouw vindt dat ook wel maar….?
    Steiner beweert dat alles voortkomt uit de Geest! Mijns inziens klopt dat niet! Er zijn meerdere geesten op aarde en die manifsteren zich op aarde anders dan Godsgeest! En daarmee wil ik dealen via een andere vrijvoelend volwassen levend persoon.
    Ik heb altijd mijn vrienden centraal gesteld, toen mijn vrouw, toen mijn kinderen en nu mijzelf en de tijd waarin ik leef, om mijn vrouw via mijn kinderen weer vrij te kunnen ontmoeten.
    Ik lees er niets over in Steiners geschrifte, toch hangt deze geest voortdurend boven mijn handelen.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

