Woede

De woede heeft zijn waarde voor de ontwikkeling van de mens. De mens moet zich zuiveren, hij moet de woede overwinnen. De woede is iets dat daardoor weldadig werkt, dat het overwonnen wordt. Nooit zou de mens tot volmaaktheid kunnen opklimmen zonder dat de woede overwonnen wordt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 108 – Die Beantwortung von Welt- und Lebensfragen durch Anthroposophie – St. Gallen, 21 november 1909 (bladzijde 100)

Zie ook: Woede en Door woede en ongeduld worden wij zwak

Eerder geplaatst op 15 december 2013

10 gedachtes over “Woede

  1. Bernard

    Laat ik nu altijd gedacht hebben dat woede een zwakte is! Maar het blijkt weldadig te werken en goed voor mijn ontwikkeling te zijn . . . Losgaan dus . …

    1. Inderdaad ja! … maar de woede moet wel overwonnen worden. En dat is toch wel andere koek!

      ‘Nooit zou de mens tot volmaaktheid kunnen opklimmen zonder dat de woede overwonnen wordt.’

      1. Bernard

        Ik weet ook wel, Ridzerd, dat het om het overwinnen van je woede gaat. En dat er niks te overwinnen en dus te ontwikkelen valt als je die ervaring woedend te worden niet hebt.
        Zelfbeheersing is zelfscholing.
        Maar je kon het citaat ook anders lezen.

      2. Nauurlijk weet je dat wel, Bernard. Dat had ik ook niet anders verwacht. Alleen dat ‘losgaan dus…’ zette mij wat op het verkeerde been.

  2. henri

    In feite moet de mens losgaan …de woede moet zich kunnen uiten , alsdan zowel binnen de perken van het toegestane grenzen . Zoniet wordt de mens een onverschillig ,zwakke persoon ,zonder enige ik -ontwikkeling . De woede uiten en doorleven leidt uiteindelijk naar liefde en onzelfzuchtigheid ,en dit middels een versterken van de ik-heid. wel dient er een midden gehouden te worden hierbij zoniet zal het uitleven van woede ,en in zijn extremen razernij leiden naar egoisme .Dat kan alleen door het ontwikkelen van de verstandsziel en de bewustzijn ziel want woede komt in feite primair uit de gewaarwordingsziel (vooral driften en hartstochten ) .
    Zo dient er ook de ‘Toorn van God’ te wezen om de’ Liefde van God’ te kunnen ervaren .
    R Steiner verhaalt in zijn boek ‘metamorfosen van de ziel’ de sage van Prometheus , die de Ik-ontwikkeling aan de mens wilde brengen , maar die door de tegenkrachten onder de vorm van ‘woede’ van Zeus geketend wordt aan een rots door de woede van Zeus . Daarin zie je hoe de ik-heid getemperd dient te worden .

    Dus lekker eens uit de bol gaan kwaad worden mensen !.

    1. Ja, Leonie en Rita, John gaf anders altijd veel reacties en publiceerde zelf ook heel veel. Daarom heb ik hem ongeveer twee maanden geleden eens een mailtje gestuurd. Hij schreef terug dat het wel goed met hem gaat, maar dat hij momenteel niet veel aan internetten toekomt wegens andere drukte. Dat is ook heel begrijpelijk want hij werkt ook nog.

Geef een reactie

