Ouders/Kinderen/Karma

De mens wordt naar een bepaald ouderpaar geleid, maar niet enkel aan de hand van zijn eigen aantrekkingskracht. Want hierbij grijpen in en zijn hoog verheven wezens werkzaam, die tegenwoordig nog, aangepast aan de huidige ontwikkelingssituatie, de arbeid op zich hebben genomen om deze verhoudingen in juistheid en gerechtigheid karmisch te ordenen. Als dus bij gelegenheid de ouders schijnbaar eens niet met de kinderen overeenstemmen, dan hoeft daar niet een onjuistheid of onrechtvaardigheid aan ten grondslag te liggen. Daarin ligt misschien menig keer het goede, dat de mens in de meest gecompliceerde omstandigheden terechtkomt en in de vreemdste verhoudingen zijn weg moet vinden, om daardoor te leren.

Bron: Rudolf Steiner – GA 108 – Die Beantwortung von Welt- und Lebensfragendurch Anthroposophie – Breslau, 2 december 1908 (bladzijde 61)

Eerder geplaatst op 10 december 2013

3 gedachtes over “Ouders/Kinderen/Karma

  1. Zo heb ik een vriendin die wist in dat uurtje na de geboorte waarin baby’s heel scherp waarnemen, en zich dat kan herinneren dat ze bij haar allerergste vijanden was geïncarneerd. Toen ze met veel strijd en pijn als 19 jarige het huis verliet, zei haar vader: ziezo, nu is ons gezin zo als het hoort. In de jaren daarna is het contact tussen vader en dochter wel beter geworden.

    Kijk ik naar mijn eigen situatie: Dan was mijn vader op het feestje, en daarna was hij uitermate nadrukkelijk afwezig. Dat heb ik zelf altijd maar als een licht verlies ervaren, zelf denk ik dat hij er alleen maar was om mij de kans te geven fysiek te incarneren, waar ik hem dankbaar voor ben..

  2. Leonie

    Het is uitermate gecompliceerd ,wat hier ellendig lijkt is voor je geestelijke ontwikkeling dat niet. Uit menselijker oogpunt gezien had ik een rot jeugd. Na zovele jaren kan ik nu zeggen, ik stel niemand verantwoordelijk, daardoor ben ik verlost geworden van verledens die blijven knagen en oude pijnen oproepen!

  3. henri

    Dit is ook zo erg herkenbaar voor mij … gelukkig ben ik uit de slachtofferrol geraakt en kan nu in mijn eigen kracht te komen staan . Het spirituele kwam daardoor ook op mijn pad ., weet ik nu .

Geef een reactie

